Morale niemieckich konsumentów lekko się poprawiło, ale nadal bliskie rekordowego minimum

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2022-05-25 09:29

W oszacowaniu na czerwiec 2022 r. odnotowano nieznaczny wzrost wskaźnika zaufania niemieckich konsumentów, co pozwoliło mu odbić od rekordowo niskiego poziomu sprzed miesiąca, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. Bloomberg

Wyliczenie instytutu GfK pokazało, że indeks nastrojów konsumenckich wzrósł nieznacznie do -26,0 punktów w czerwcu po osiągnięciu rekordowego minimum na poziomie -26,6 punktu w maju (dane po korekcie z -26,5 pkt).

Instytut podkreślił, że choć zaobserwowaną niewielki progres, jednak nastroje konsumenckie są nadal na absolutnie niskim poziomie.

Mimo dalszego łagodzenia ograniczeń związanych z koronawirusem, wojna na Ukrainie, a przede wszystkim wysoka inflacja mocno wpływają na nastroje i zachowania konsumentów, którzy są bardzo ostrożni w ocenach bieżącej sytuacji i perspektywach – stwierdził Rolf Buerkl, ekspert ds. konsumentów w GfK.

Podkreślił, że by móc mówić o zdecydowanej poprawie sentymentu konflikt na Ukrainie musiałby zostać zakończony poprzez udane rozmowy pokojowe, a inflacja zostać zauważalnie spowolniona m.in. przez działania Europejskiego Banku Centralnego.

Odczyt wskaźnika powyżej zera sygnalizuje wzrost konsumpcji prywatnej rok do roku. Wartość poniżej zera oznacza jej spadek.