mPay ma w Polsce ponad 1,5 mln użytkowników aplikacji. Ich liczba zwiększa się o ok. 20-30 tys. miesięcznie. W 2025 r. ma sięgnąć 2,5 mln. W poszukiwaniu nowych klientów i przychodów otwiera się na nowe usługi i rynki.
Działający od ponad 20 lat polski dostawca płatności mobilnych we współpracy z Universal Bankiem, jedną z największych na Ukrainie instytucji finansowych, będzie oferował szybkie transfery pieniężne dla obywateli tego kraju.
Prosty przekaz
Universal Bank, z którym mPay podpisał list intencyjny należy do finansowo-przemysłowej grupy TAS zrzeszającej firmy specjalizujące się w usługach bankowych i ubezpieczeniowych, usługach logistycznych i leasingowych, produkcji rolnej, energetyce, przemyśle, nieruchomościach i rozwoju, projektach venture. Obsługuje ok. 8 mln klientów. Jest właścicielem Monobanku, pierwszego ukraińskiego banku bez stacjonarnych oddziałów.
Według danych Urzędu ds. Cudzoziemców w Polsce mieszka ok. 1,5 mln ukraińskich uchodźców. Około połowy (755 tys.) czerpie dochody z pracy w Polsce, przekazując ich część bliskim w Ukrainie.
mPay jako Krajowa Instytucja Płatnicza może udostępniać innym podmiotom swoje mechanizmy płatnicze. Przygotuje dla Universal Banku system przekazów pieniężnych polegających na prowadzeniu głównego rachunku Universal Banku, z którym będą powiązane rachunki techniczne stworzone przez mPay.
Ukraińscy klienci będą wpłacali pieniądze na swoje indywidualne konto w mPay, które następnie zostaną przekazane na ich rachunek główny w Universal Banku, a bank przekaże te środki do końcowego odbiorcy (np. firmy telekomunikacyjnej, dostawcy mediów).
- Rachunki techniczne mają indywidualne numery rachunków bankowych. Dzięki temu Ukrainiec mieszkający i pracujący w Polsce będzie mógł je traktować jako swoje rachunki rozliczeniowe, czyli np. podać je pracodawcy do rozliczeń za swoją pracę - wyjaśnia Karol Zieliński, członek zarządu mPay.
Podróż nie tylko do granicy
To już druga w tym roku umowa mPaya z bankiem z Ukrainy. Na początku kwietnia fintech i komercyjny MTB Bank z siedzibą w Odessie podpisały list intencyjny dotyczący objęcia nowej emisji do 9,99 proc. akcji mPaya oraz współpracy biznesowej. Jeśli strony sfinalizują transakcję, mPay dołączy do systemu płatniczego MTB Money umożliwiającego transakcje międzynarodowe.
Fintech, który ma umowy z kolejowymi przewoźnikami (m.in. PKP Intercity, Polregio) na sprzedaż biletów, w swojej aplikacji chce rozszerzyć zakres oferty. Przeprowadził już wstępne rozmowy z PKP Intercity o tym, by poprzez aplikację mógł sprzedawać bilety kolejowe także dla klientów ukraińskiego banku MTB. PKP Intercity ma co prawda umowę z Kolejami Ukraińskimi na sprzedaż biletów, ale tylko w kasach polskiego przewoźnika.
- Jest potencjał, aby usługi obu banków, z którymi nawiązaliśmy współpracę, znalazły się w aplikacji mPaya. Dzięki temu obywatel Ukrainy mógłby kupić w jednej aplikacji bilet np. z Wrocławia do Kijowa. Zaczął się dialog w tej sprawie – mówi Andrzej Basiak.