MSP PRYWATYZUJE BRANŻĘ MORSKĄ
W tym roku na inwestorów mogą liczyć m.in. H. Cegielski, GSR i Dalmor
ŻĄDZA PIENIĄDZA: W°Ministerstwie Skarbu Państwa, kierowanym przez Emila Wąsacza, twierdzą, że dziś jest jeszcze za wcześnie na oszacowanie wpływów z°planowanej sprzedaży siedmiu spółek morskich. O°wielkości środków, jakie wpłyną do kasy resortu skarbu, zadecydują bowiem przygotowane przez firmy doradcze strategie prywatyzacyjne przedsiębiorstw.
fot. Małgorzata Pstrągowska
W tym roku Ministerstwo Skarbu Państwa zamierza sprzedać największe przedsiębiorstwa gospodarki morskiej. W prywatne ręce trafią: H. Cegielski — Poznań, Gdańska Stocznia Remontowa, Dalmor, Transocean, Pomorskie Zakłady Urządzeń Okrętowych Warma, Ulstein Fama i Fabryka Sprzętu Okrętowego Remor.
W tym roku Ministerstwo Skarbu Państwa zamierza sprzedać największe firmy gospodarki morskiej. Przedstawiciele resortu nie oszacowali jeszcze, jakich wpływów się spodziewają.
— Zależy to od przyjętej strategii prywatyzacji spółek — mówi Julita Wojda z MSP.
Najpierw Cegielski
Jeszcze w tym roku zostanie podwyższony kapitał akcyjny H. Cegielskiego-Poznań. Obecnie wynosi on 70 mln zł, drugie tyle stanowi kapitał zapasowy. W prywatyzacji firmy resortowi doradza RCF Polska. W 2001 roku resort skarbu sprzeda inwestorom pozostałe swoje akcje. O przejęcie Cegielskiego, a przynajmniej jego działu produkcji silników okrętowych, będzie zabiegać na pewno Stocznia Gdynia. W Cegielskim ucinają spekulacje na temat ewentualnych inwestorów.
— Inwestor musi liczyć się z dużymi wydatkami, głównie na modernizację przestarzałego parku maszynowego. W ubiegłym roku wydaliśmy na ten cel 50 mln zł, a w tym roku zainwestujemy 15 mln zł. To kropla w morzu potrzeb — twierdzi Bolesław Januszkiewicz z H. Cegielskiego Poznań.
Potem GSR i Dalmor
W prywatyzacji Gdańskiej Stoczni Remontowej doradza Nicom Consulting. Rozpisanie przetargu na akcje firmy to kwestia tego półrocza. Poważnym kandydatem do objęcia akcji jest Invest Rem, spółka pracowniczo-menedżerska. W prywatyzacji Dalmoru doradza MSP Nexus Consultants z Gdyni. Problemem w prywatyzacji przedsiębiorstwa jest... flota trawlerów dalekomorskich. Inwestorzy gotowi są ją przejąć pod jednym warunkiem: rząd musi dać gwarancje na to, że rybacy będą mieli zapewniony dostęp do łowisk. Łakomym kąskiem dla inwestorów będą natomiast grunty Dalmoru, leżące prawie w sercu Gdyni.
W poczekalni
Na tegoroczne przekształcenie nie ma co liczyć Polska Żegluga Morska ze Szczecina.
— Ze względu na ujemny stan funduszy własnych przedsiębiorstwa, firma nie kwalifikuje się obecnie do komercjalizacji i prywatyzacji ścieżką kapitałową — uważa Julita Wojda.
Komercjalizacja firmy będzie możliwa, gdy przedsiębiorstwo poprawi kondycję finansową. W tym roku PŻM ma odnotować pierwszy od dłuższego czasu zysk.
Na zmiany struktury własnościowej nie mają także co liczyć Polski Rejestr Statków, Centrum Techniki Okrętowej Gdańsk oraz Polskie Ratownictwo Okrętowe.
— W Sejmie złożony został poselski projekt ustawy o Polskim Rejestrze Statków, określający sposób jego przekształcenia. Natomiast CTO i PRO na razie nie są przeznaczone do komercjalizacji — mówi Julita Wojda.
Amatorzy na armatorów
Inna spółka żeglugowa — Polskie Linie Oceaniczne — ma od niedawna inwestorów prywatnych. Dokapitalizują oni spółkę kwotą 13 mln zł, a nową emisją akcji równo podzielą się Agencja Rozwoju Przemysłu, Stocznia Gdynia, TUiR Warta oraz Kredyt Bank. Dodatkowo inwestorzy zapowiadają inwestycje rzędu kilkudziesięciu milionów złotych.
— Przed podpisaniem umowy konsorcjalnej nie mogę ujawnić dokładnych danych — mówi Krzysztof Kremky, prezes PLO.
Resort skarbu straci natomiast już niedługo kontrolę nad częścią akcji Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, przewoźnika promowego z Kołobrzegu. Rozdział akcji wśród inwestorów w planowanej emisji akcji wysokości 110-150 mln zł to kwestia najbliższego miesiąca. Zainteresowane są STU Hestia Insurance, Gdańska Stocznia Remontowa i Pomorski Bank Kredytowy.