MUZYCY LICZĄ NA FIRMOWĄ KASĘ

Michał Wilkowski
opublikowano: 15-07-1999, 00:00

MUZYCY LICZĄ NA FIRMOWĄ KASĘ

Po reklamie bezpośredniej i medialnej, sponsoring jest trzecim co do ważności i skuteczności narzędziem marketingowym

NA WYBRZEŻU: Latem 1998 r. ruszyliśmy z promocją kawy Gran Cafe, także poprzez sponsorowanie ponad 20 imprez plenerowych dla młodych ludzi. Wyłożyliśmy pieniądze na kilkanaście koncertów w ramach Sceny Muzycznej Gdańsk, na której wystąpili m.in. Kayah, Urszula, Norbi — mówi Maria Oskroba z Tchibo.

Polska muzyka popularna lat 90. żyje dzięki wytwórniom płytowym i sponsorom. Czołowi wykonawcy grają na scenie ozdobionej logo browarów czy firm telekomunikacyjnych. Za pieniądze sponsora wykonawcy koncertują i nagrywają płyty, a w zamian za to reklamują hojnych donatorów.

Popkultura najszybciej chyba zaczęła korzystać z tej formy transakcji wiązanej. Powód był prosty — upadek państwowego mecenatu i niezamożność polskiej młodzieży, nie mogącej sobie pozwolić na kupno drogich biletów na koncerty gwiazd. A firmy skrzętnie z tego skorzystały. Sponsorowanie daje niekiedy lepsze efekty rynkowe niż reklama czy marketing bezpośredni. Poza tym każdy, kto zajmuje się marketingiem, wie, że im więcej stosuje się narzędzi, tym lepszy jest ostateczny skutek promocji.

Kolejka chętnych

Największe firmy są zasypywane propozycjami objęcia finansowego patronatu nad koncertem czy wykonawcą. Jednak sponsorzy nie mogą tego robić po omacku.

— Budżet na działalność sponsorską ustala się z rocznym wyprzedzeniem. Poza tym firma przy wyborze propozycji kieruje się z góry określonym kryteriami. Po pierwsze, widownia wspieranego artysty musi odpowiadać grupie docelowej, do której firma chce trafić. I po drugie, przedsięwzięcie musi przynieść konkretny efekt marketingowy. Doraźny — w postaci obecności firmy w mediach i na samej imprezie — i długookresowy — dana marka czy produkt powinny się dobrze kojarzyć z miłym wydarzeniem artystycznym — tłumaczy Krzysztof Ruth z Elbrewery.

Zdaniem Włodzimierza Czausowa z Okocimia, działalność sponsorska nie może być jednorazowa. Polityka Okocimia polega m.in. na podtrzymywaniu wizerunku firmy jako mecenasa kultury. Browar od początku istnienia, czyli od 154 lat, działa na rzecz kultury. Zmienia się tylko forma i zakres pomocy. Kiedyś był to mecenat nad krakowskim Teatrem im. J. Słowackiego, teraz sponsorowanie artystów popowych.

Wspierając wykonawców muzyki popularnej,sponsorzy chcą dotrzeć z przekazem reklamowym do młodzieży. Dlatego tak chętnie pieniądze na organizację koncertów wykładają browary, producenci popularnej kawy czy firmy telefonii komórkowej.

Jedna z dróg

— W reklamie jak w armii, potrzebna jest piechota, konnica i artyleria. Sponsoring, wśród narzędzi marketingowych, ulokowałbym na trzecim miejscu, za działaniami below the line i reklamą. Ta forma promocji działa długoterminowo i służy raczej do kreowania megamarki, a nie konkretnych produktów — mówi Włodzimierz Czausow.

Specjaliści od promocji podkreślają zgodnie, że rola sponsoringu i wydatki nań będą w ich firmach rosły. W Tchibo budżet PR stanowi trzy proc. całego budżetu marketingowego firmy. I jak twierdzi Maria Oskroba, połowa z tych pieniędzy przeznaczana jest na sponsoring.

Grzegorz Markowski, lider zespołu Perfect, gra na sprzęcie ufundowanym przez Erę GSM i drze na scenie swój podkoszulek z logo tej firmy — to już sponsoringowa praktyka. Scena i widownia są obwieszone firmowymi bannerami, a w trakcie zabawy publiczność popija wodę mineralną o nazwie „Era Perfekcji”. Robert Niczewski z Ery GSM twierdzi, że tylko dzięki jego firmie publiczność mogła świętować 20-lecie istnienia kultowej grupy Perfect. Każdego z dwudziestu jej koncertów, które odbyły się w maju i czerwcu, wysłuchało od 40 do 170 tys. wielbicieli. Trasę, która odbywała się pod znamienną nazwą „Twoja Era muzyki”, zakończył wielki koncert na festiwalu gwiazd w Międzyzdrojach.

Elbrewery był jednym z głównych sponsorów koncertów U2 i Stinga w Polsce. W tym roku EB skoncentrowało się na sponsorowaniu artystów występujących w jego firmowej akcji „Upojne lato”. Z kolei Grolsch — marka grupy Żywiec — sponsorował ubiegłoroczną trasę koncertową Gorana Bregovicia i od lat wspiera muzyków jazzowych. Konkurencyjny browar Okocim nie pozostaje w tyle. Jest jednym ze sponsorów cyklu koncertów „Wróćmy na jeziora” w Giżycku.

Szlakiem turystów

Sponsorzy starają się podążać za konsumentami swoich produktów. Stąd właśnie latem najwięcej imprez odbywa się nad morzem i jeziorami.

NIE TYLKO PIENIĄDZE: Koncertom Grzegorza Markowskiego i Perfectu towarzyszyła nie tylko komercja. Wśród słuchaczy urządzono kwestę na rzecz Polskiej Akcji Humanitarnej. Przyniosła ona bardzo przyzwoite efekty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michał Wilkowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / MUZYCY LICZĄ NA FIRMOWĄ KASĘ