Na co zwrócić uwagę, organizując konkursy w social mediach

Justyna Klupa
opublikowano: 2024-10-06 20:00

Przedsiębiorca, który chce przeprowadzić konkurs w serwisach społecznościowych, powinien wiedzieć, że prawo narzuca na niego kilka obowiązków. Jeśli się z nich nie wywiąże, grozi mu grzywna, a nawet więzienie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie obowiązki spoczywają na organizatorach konkursów w social mediach?
  • Czy przedsiębiorcy organizujący konkursy muszą uwzględnić w swoich działaniach RODO?
  • Jakie błędy popełniają firmy organizujące konkursy w social mediach?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Aby zwiększyć zainteresowanie ofertą firmy, przedsiębiorcy organizują w social mediach konkursy z nagrodami. Muszą jednak pamiętać, że prawo zobowiązuje ich do dopełnienia kilku formalności z nimi związanych. Jak zorganizować legalny konkurs w social mediach? Przede wszystkim należy zadbać o stworzenie regulaminu.

- Powinny znaleźć się w nim informacje na temat organizatora konkursu. Należy również określić jego termin, nagrody do wygrania, a także zasady uczestnictwa. Trzeba klarownie wskazać, kto może wziąć w nim udział, a kto nie. Poza tym w regulaminie powinny być wskazane informacje na temat zasad przyznawania nagród. Warto również zwrócić uwagę na to, żeby ustalanie laureatów nie miało charakteru losowego. Wiąże się to bowiem z koniecznością dokonania formalnego zgłoszenia konkursu jako loterii oraz uzyskania zezwolenia wydanego przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej – mówi Karol Kozieł, radca prawny prowadzący Kancelarię Prawa IP.

Wybór zwycięzcy w formie losowania bez uprzedniej rejestracji loterii może skutkować nałożeniem na firmę kary administracyjnej oraz odpowiedzialnością karną organizatora. Zgodnie z art. 107 par. 1 kodeksu karnego skarbowego, kto wbrew przepisom ustawy lub warunkom koncesji lub zezwolenia urządza lub prowadzi gry hazardowe, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

RODO też ma zastosowanie

O czym jeszcze trzeba pamiętać? Na przykład o zamieszczeniu informacji na temat przetwarzania danych osobowych uczestników konkursu. Jest to niezbędne, aby wyłonić zwycięzcę i rozliczyć się z przyznanej mu nagrody.

Przedsiębiorcy muszą pamiętać o ochronie danych osobowych uczestników konkursu. Jakie obowiązki w tym zakresie narzuca na nich prawo?

- Warto zwrócić uwagę, żeby nie przetwarzać danych osobowych nadmiarowo – przykładowo, żeby nie zbierać informacji niezbędnych do rozliczeń podatkowych od wszystkich uczestników, zamiast wyłącznie od laureatów. Dobrą praktyką jest przy publicznym ogłaszaniu wyników konkursu umożliwienie oznaczenia prac pseudonimem. Wówczas można uniknąć potencjalnych naruszeń prywatności uczestników – uważa Karol Kozieł.

Dodatkowe obowiązki spoczywają na organizatorach konkursów kreatywnych.

- Muszą oni zamieścić oświadczenia o posiadaniu przez uczestników praw autorskich do zamieszczanych treści. Poza tym zobowiązani są do uregulowania ewentualnego sposobu nabycia praw przez organizatora lub pozwolenia na używanie opublikowanych materiałów. Warto zwrócić uwagę także na wymogi platform, na których ogłaszany jest konkurs. Mogą one dodatkowo wymagać, żeby przykładowo organizator nie nakazywał dodatkowego oznaczania lub zapraszania nowych osób do konkursu oraz żeby złożył oświadczenie o niezależności konkursu od platformy. Dotyczy to np. Facebooka – zwraca uwagę radca prawny.

Często spotykanym błędem organizatorów konkursów jest również nieuregulowanie kwestii dotyczących praw autorskich.