Na początku była wizja

opublikowano: 06-12-2015, 22:00

NAGRODA SPECJALNA – WIZJONER EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ w konkursie "Polska Firma - Międzynarodowy Czempion 2015"

Stworzenie nowej nagrody, Wizjonera Ekspansji Zagranicznej, dowodzi, że kapituła konkursu zdaje sobie sprawę z kluczowej, według mnie, kwestii: aby odnieść sukces na arenie międzynarodowej, potrzeba wizji. Istotnie, mogę przyznać, że gdy powstawała firma Selena, taka wizja istniała. Ale były też inne składniki sukcesu. Jak uczyli w latach 90. Amerykańscy naukowcy, 10 proc. każdego sukcesu to wizja, kolejne 10 proc. to szczęście, zaś 80 proc. to ciężka, konsekwentna praca, 6 dni w tygodniu. Warto napomknąć,że ja do dziś pracuję 6 dni w tygodniu.

Krzysztof Domarecki i Mateusz Morawiecki
Marek Wiśniewski

Jak wygląda dzisiaj polski potencjał eksportowy? Mamy w kraju wielu świetnych inżynierów, chemików i innego typu innowatorów, którzy tworzą doskonałe produkty. Z moich obserwacji wynika, że obecnie w Polsce jest kilkadziesiąt produktów i usług, które mają szansę stać się globalnymi hitami. Myślę, że kilka z nich za 10 lat może zostać nagrodzonych w tym konkursie. Mamy też coraz lepszą infrastrukturę wspierającą polskich producentów, chcących podbijać obce rynki. To wielka zasługa Ministerstwa Spraw Zagranicznych,

Ministerstwa Gospodarki i pomysłodawców takich inicjatyw jak konkurs Polska Firma — Międzynarodowy Czempion. Myślę, że wystarczy już takich instrumentów wsparcia dla inwestorów zagranicznych i eksporterów. Tak naprawdę pomocy jest więcej niż efektów. Natomiast tym, czego nam, Polakom, brakuje, jest umiejętność budowania strategii międzynarodowych. Wynika to oczywiście z obiektywnych faktów — nasza wolna gospodarka ma dopiero 26 lat. Jednak w Polsce jest kilkadziesiąt firm, które potrafiły przeprowadzić skuteczną ekspansję międzynarodową. Połączenie ich wiedzy i doświadczenia

z umiejętnościami innowatorów powinno zaowocować. Teraz wyzwaniem dla mnie i innych przedsiębiorców, którym udało się odnieść sukces międzynarodowy, jest nauczenie kolejnych firm, jak to zrobić. Apeluję do moich kolegów z sukcesami eksportowymi na koncie — wyłapujmy potencjalne światowe hity i próbujmy pomagać ich twórcom.

Przede wszystkim jednak kluczowymi barierami rozwoju polskiego eksportu są wymiar sprawiedliwości i stan naszego prawa. Tym, co należy teraz zrobić, jest wzmocnienie polskiej gospodarki od wewnątrz — bez tego ani rusz.

KRZYSZTOF DOMARECKI, przewodniczący rady nadzorczej Seleny FM

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane