NAGRODA SPECJALNA – WIZJONER EKSPANSJI ZAGRANICZNEJ w konkursie "Polska Firma - Międzynarodowy Czempion 2015"
Stworzenie nowej nagrody, Wizjonera Ekspansji Zagranicznej, dowodzi, że kapituła konkursu zdaje sobie sprawę z kluczowej, według mnie, kwestii: aby odnieść sukces na arenie międzynarodowej, potrzeba wizji. Istotnie, mogę przyznać, że gdy powstawała firma Selena, taka wizja istniała. Ale były też inne składniki sukcesu. Jak uczyli w latach 90. Amerykańscy naukowcy, 10 proc. każdego sukcesu to wizja, kolejne 10 proc. to szczęście, zaś 80 proc. to ciężka, konsekwentna praca, 6 dni w tygodniu. Warto napomknąć,że ja do dziś pracuję 6 dni w tygodniu.

Jak wygląda dzisiaj polski potencjał eksportowy? Mamy w kraju wielu świetnych inżynierów, chemików i innego typu innowatorów, którzy tworzą doskonałe produkty. Z moich obserwacji wynika, że obecnie w Polsce jest kilkadziesiąt produktów i usług, które mają szansę stać się globalnymi hitami. Myślę, że kilka z nich za 10 lat może zostać nagrodzonych w tym konkursie. Mamy też coraz lepszą infrastrukturę wspierającą polskich producentów, chcących podbijać obce rynki. To wielka zasługa Ministerstwa Spraw Zagranicznych,
Ministerstwa Gospodarki i pomysłodawców takich inicjatyw jak konkurs Polska Firma — Międzynarodowy Czempion. Myślę, że wystarczy już takich instrumentów wsparcia dla inwestorów zagranicznych i eksporterów. Tak naprawdę pomocy jest więcej niż efektów. Natomiast tym, czego nam, Polakom, brakuje, jest umiejętność budowania strategii międzynarodowych. Wynika to oczywiście z obiektywnych faktów — nasza wolna gospodarka ma dopiero 26 lat. Jednak w Polsce jest kilkadziesiąt firm, które potrafiły przeprowadzić skuteczną ekspansję międzynarodową. Połączenie ich wiedzy i doświadczenia
z umiejętnościami innowatorów powinno zaowocować. Teraz wyzwaniem dla mnie i innych przedsiębiorców, którym udało się odnieść sukces międzynarodowy, jest nauczenie kolejnych firm, jak to zrobić. Apeluję do moich kolegów z sukcesami eksportowymi na koncie — wyłapujmy potencjalne światowe hity i próbujmy pomagać ich twórcom.
Przede wszystkim jednak kluczowymi barierami rozwoju polskiego eksportu są wymiar sprawiedliwości i stan naszego prawa. Tym, co należy teraz zrobić, jest wzmocnienie polskiej gospodarki od wewnątrz — bez tego ani rusz.
KRZYSZTOF DOMARECKI, przewodniczący rady nadzorczej Seleny FM
© ℗