Pracodawca musi się bardzo starać, aby pozyskać i utrzymać reprezentantów młodego pokolenia — uważają autorzy badania o benefitach pozapłacowych.
Osoby młode, rozpoczynające drogę zawodową, przywiązują niemałą wagę do tego, co pracodawcy oferują zatrudnionym poza wynagrodzeniem. W każdym razie są tym zainteresowane bardziej niż ich starsi koledzy, co wynika z badania „Benefity pozapłacowe” przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia. Przyjazna atmosfera w pracy, dogodna lokalizacja czy stabilność zatrudnienia jest dla wszystkich respondentów prawie tak samo istotna. Gdy porównać 17 rodzajów ocenionych w badaniu bonusów i korzyści z pracy w danej firmie, okazuje się, że 11 z nich jest wyraźnie znaczącymi głównie dla ankietowanych w wieku 18-24 lata.

Cztery z pięciu najważniejszych kwestii dla osób z tej grupy dotyczy komfortu pracy, na który składa się nie tylko przyjazna atmosfera czy stabilność zatrudnienia, ale także możliwość rozwoju. 67 proc. badanych, którzy nie ukończyli 24 lat, jako ważny element postrzega możliwość awansowania. Kolejna grupa wiekowa (25-34 lata) dużo rzadziej wskazywała ten aspekt jako istotny (54 proc. odpowiedzi), a spośród najstarszych respondentów, liczących od 45 do 55 lat, tylko 37 proc. uważa awans za tzw. motywator. Jeszcze większe różnice — zwłaszcza między najmłodszym a najstarszym pokoleniem — są widoczne w przypadku szkoleń dla pracowników. Ponad połowa (56 proc.) reprezentantów tego pierwszego uważa je za istotne, natomiast ich nieco starsi koledzy rzadziej wskazywali tę opcję: 42 proc. osób w wieku 25-34 lata i tylko 20 proc. czterdziesto- i pięćdziesięciolatków. Dostęp do najnowszych technologii ma znaczenie dla co czwartego pracownika w wieku 18-24 lata. Bardzo duże różnice widać w postrzeganiu benefitów pozapłacowych. Karnet na siłownię jako pożądany wskazuje dwa razy więcej młodych pracowników (30 proc.) niż nieco starszych (17 proc.) i trzy razy więcej niż najstarszych (9 proc.).
Mniejsze różnice, ale też istotne (średnio od 9 do 26 proc. wskazań) widoczne są w ocenie oferowanych przez pracodawców kart na lunch czy karnetów na kino czy teatr. Prywatna opieka medyczna jest przyjmowana podobnie przez każdą grupę (po ok. 30 proc.). Do priorytetów pracowniczych raczej nie należą wizerunek firmy, jej pozycja na rynku, kultura organizacyjna czy odpowiedzialność społeczna. Dla ludzi młodych jest jednak ważniejsza niż dla pozostałych badanych — zwracają oni na to uwagę dwukrotnie częściej (39 proc.) niż najstarsi respondenci. Podobnie kształtuje się podejście do podejmowania przez pracodawcę działań społecznie odpowiedzialnych. Osoby do 24. roku życia niemal czterokrotnie częściej zwracają uwagę na ten aspekt. — Badanie pokazuje, że pracodawcy muszą się bardzo starać, aby pozyskać i utrzymać pracownika nowego pokolenia. Konieczne jest nie tylko zaproponowanie odpowiednich benefitów pozapłacowych, ale sprawienie, że młody pracownik będzie identyfikował się z firmą i chciał w niej dłużej pozostać — komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia. © Ⓟ
Podpis: Iwona Jackowska