Na polskim rynku bonów dominują podmioty z Francji, obecni są też Czesi i kapitał brytyjski. Perspektywy są dobre. Pytanie — gdzie są Polacy?
Na rynku pozapłacowych świadczeń pracowniczych w formie bonów działa w Polsce pięć firm. Są wśród nich francuskie Accor Services, Cheque Déjenuer i Sodexho Pass Polska, należąca w 75 proc. do brytyjskiej instytucji finansowej New Castle Holding firma Bonus Systems Polska, a także Wasza Żywieniowa Polska, będąca własnością międzynarodowej grupy WASA Group z siedzibą w Brnie.
Jak twierdzi Jaroslav Třeček, dyrektor zarządzający Waszej Żywieniowej Polski, polski rynek bonów jest tak naprawdę pusty, dlatego działające tu firmy mają szansę na bardzo wysoki wzrost obrotów.
— W Czechach działa 16 emitentów bonów. Oprócz znanych zachodnich operatorów, są to firmy lokalne — wyjaśnia Jaroslav Třeček.
Czynnikiem blokującym powstawanie w Polsce nowych polskich firm, emitujących bony, są więc prawdopodobnie wysokie wymagania, jakie musi spełniać emitent. Najważniejszy warunek to duże zabezpieczenie finansowe emitenta bonów, wymagane z racji operowania bardzo dużymi kwotami.
Obecne w Polsce firmy francuskie prognozują zgodnie, że popyt na bony będzie mimo wszystko rósł.
— Perspektywy rozwoju bonów na rynku polskim są dobre. Dowodzi tego rozwój popularności tych usług na rynkach Europy Zachodniej — a przecież w przyszłym roku wstępujemy do Unii — mówi Robert Lech, dyrektor generalny Sodexho Pass Polska.
Accor Services odwołuje się do bieżących wyników.
— W 2002 r. z usług Accor Services, dystrybutora kuponów żywieniowych Ticket Restaurant, skorzystało 680 firm w Polsce, to jest o 24 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wzrosła też o 14 proc. liczba pracowników objętych tą formą opieki socjalnej. Rośnie też sieć punktów sprzedaży oznaczonych naklejką Ticket Restaurant — wylicza Johann Vaucanson, dyrektor generalny Accor Services.
Tymczasem — zdaniem Jacka Wróblewskiego, key acount z Cheque Déjenuer — coraz więcej polskich firm docenia korzyści płynące systemu bonowego.
— To pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość — mówi Yvon Legrand, dyrektor międzynarodowy grupy Cheque Déjenuer.
Przedstawiciele firmy uważają, że sprzedaż bonów będzie rosła, ponieważ Polska to rynek z dużym potencjałem.
— We Francji rynek bonów rozwija się od lat 60. W Polsce bony prezentowe i obiadowe znane są od kilku lat i to rynek niejako wymusza tworzenie przez emitentów nowych produktów, takich jak bon zimowy czy premiowy. Cheque Déjeuner na bieżąco dopasowuje swoją ofertę produktową do oczekiwań rynku. To dobra strategia, która pozwoliła nam dotychczas osiągnąć 10 proc. udziału w rynku bonów podarunkowych — twierdzi Cedric Tavernier, odpowiedzialny za rynek w Polsce Cheque Déjeuner.
Zdaniem Adama Kompowskiego, prezesa Bonus Systems Polska, dla rynku bonów ważna jest zmiana nawyków żywieniowych Polaków.
— Odejście od spożywania w pracy kanapek nakręciłoby koniunkturę dla małych lokali gastronomicznych, których klienci chętnie płaciliby bonami — twierdzi Adam Kompowski.