Pracodawcy, którzy chcą przyciągać do siebie talenty i zbudować mocny zespół, powinni śledzić trendy rynkowe w obszarze HR. Na których z nich warto skupić uwagę?
Nowe regulacje płacowe
W 2025 r. pojawiło się wiele zmian w prawie pracy, do których pracodawcy muszą się dostosować. Warto odnotować, że wzrosła wysokość płacy minimalnej - wynosi ona obecnie 4666 zł brutto. Ten wzrost może wpłynąć na spłaszczenie pensji i zmniejszenie różnic między zarobkami pracowników. Poza tym w tym roku firmy będą przygotowywały się do wejścia w życie przepisów o jawności wynagrodzeń, które zaczną obowiązywać w przyszłym roku. Wiązać się to będzie z koniecznością ujawniania wysokości pensji i przejrzystością polityki płacowej.
- Przedsiębiorcy zaczną analizować i dostosować struktury wynagrodzeń, żeby pozostać konkurencyjnymi i uniknąć ryzyka konfliktów wewnętrznych, a także ewentualnych konsekwencji prawnych i utraty pozytywnego wizerunku – mówi Łukasz Koszczoł, prezes Job Impulse.
Wykorzystanie AI i automatyzacja
W nadchodzących miesiącach wykorzystanie sztucznej inteligencji w HR będzie cieszyło się niesłabnącą popularnością i nabierze jeszcze większego znaczenia niż dotychczas. Pracodawcy będą posiłkowali się AI przede wszystkim podczas rekrutacji i planowania rozwoju pracowników.
– Sztuczna inteligencja będzie ogromnym wsparciem, szczególnie przy żmudnych, powtarzalnych zadaniach. Jest to jednak narzędzie, które – jak każde inne – niesie ze sobą pewne ograniczenia. Sztuczna inteligencja powinna służyć przede wszystkim człowiekowi, wspierając to, co w HR najważniejsze: ludzką perspektywę. Automatyczne algorytmy, jeśli są niewłaściwie zaprojektowane, mogą faworyzować pewne schematy i prowadzić do homogenizacji talentów. Według mnie AI to przede wszystkim partner, który nas wspiera, a nie zastępuje. Rolą firm w nadchodzącym czasie będzie znalezienie właściwego balansu między innowacją a człowiekiem – w końcu to ludzie, a nie algorytmy, budują firmy – uważa Paweł Konieczny, dyrektor personalny L'Oréal Polska.
Troska o dobrostan i zdrowie psychiczne
Jednym z trendów ostatnich lat jest dbałość o dobrostan podwładnych. W tym roku również możemy spodziewać się wzrostu odsetka firm idących w tym kierunku - będzie się to objawiało przede wszystkim wspieraniem pracowników w dążeniu przez nich do osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym a wykonywaniem obowiązków służbowych oraz przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu. Według prognoz rosnącą popularnością będą cieszyły się różnego typy inicjatywy wspierające zdrowie psychiczne, jak i aktywność fizyczną podwładnych.
- Przedsiębiorcy zaczynają wreszcie dostrzegać, jak istotny wpływ na efektywność, zaangażowanie, a także lojalność zatrudnionych ma dbanie o ich wellbeing (dobre samopoczucie – przyp. red.). To nie tylko odpowiedź na wyzwania związane z rosnącym stresem w pracy, ale także sposób na budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej i długoterminowy rozwój podwładnych – uważa Agnieszka Stołczyńska, dyrektorka personalna w firmie Mondelez Polska.
Co ciekawe, z badania "Global Talent Barometer 2024", zrealizowanego na zlecenie ManpowerGroup, wynika, że wskaźnik Talent Barometer, wskazujący poziom dobrostanu i satysfakcji zawodowej pracowników, wynosi dla Polski 69 proc. i jest wyższy niż średnia globalna (67 proc.).
Personalizacja
Wzrośnie odsetek firm tworzących indywidualne ścieżki rozwoju pracowników. Przedsiębiorcy będą oferowali podwładnym benefity lepiej dopasowane do ich oczekiwań.
- Szefowie będą dążyli do dokładniejszego identyfikowania potrzeb rozwojowych pracowników oraz tworzenia programów, które odpowiadają na ich konkretne wyzwania i oczekiwania. Takie podejście sprawi, że zatrudnieni poczują się bardziej doceniani. Będą też lepiej zmotywowani do dalszego rozwoju zawodowego. A to przełoży się to na wyższą produktywność i zwiększy lojalność wobec firmy – mówi Agnieszka Stołczyńska.
Zarządzanie różnorodnością
Jakie jeszcze tendencje w nadchodzącym czasie będzie można zaobserwować w HR? Zespoły pracowników będą stawały się coraz bardziej zróżnicowane, m.in. pod kątem kulturowym, jak i wiekowym. Wynika to stąd, że przedsiębiorcy coraz częściej muszą uzupełniać braki kadrowe obcokrajowcami i seniorami.
- Różnorodność zespołów wymaga efektywnej integracji, komunikacji i uwzględnienia różnic wiekowych i kulturowych. Standardowe procesy onboardingu są często niewystarczające, dlatego firmy muszą wdrażać programy adaptacyjne dostosowane do specyficznych potrzeb tej grupy odbiorców. Zarządzanie różnorodnością staje się kluczowe dla zadowolenia pracowników i budowania stabilnych zespołów w dynamicznie zmieniającym się środowisku – podkreśla Łukasz Koszczoł.