Najlepiej zarządzane firmy prywatne

Partnerem publikacji jest Deloitte
opublikowano: 2023-06-22 16:01
zaktualizowano: 2023-06-26 11:36

Przedsiębiorczość i rodzina? Świat biznesu potwierdza, że takie połączenie nie jest żadną osobliwością, lecz fenomenem mającym tysiące wcieleń. W firmach założonych i rozwijanych przez rodzinę przedsiębiorczość staje się wartością pomnażaną przez dziesięciolecia i przekazywaną jako dziedzictwo kolejnym pokoleniom.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W przedsiębiorstwach rodzinnych łatwiej o znalezienie postaw, które w dużych spółkach ulatniają się między kolejnymi szczeblami korporacyjnej hierarchii, takich jak pracowitość, gospodarność czy silne, niemal przyjacielskie więzi między pracownikami. Już dawno temu firmy rodzinne przestały się ograniczać do rzemiosła i drobnych usług, a zaczęły słynąć z innowacyjności i profesjonalizmu w biznesie.

Już ponad 30 lat temu firma Deloitte dostrzegła znaczenie rodzinnej przedsiębiorczości dla światowej gospodarki i zaczęła je analizować, a potem wspierać. Przez lata wypracowała standardy rozpoznawania wzorcowo zarządzanych firm prywatnych i rodzinnych. Korzystając z tych metod, przystąpiła do klasyfikowania tego typu przedsiębiorstw w kilkudziesięciu krajach świata. Dziś warsztaty Deloitte, podczas których eksperci poddają badaniu biznes prowadzony przez firmy prywatne i rodzinne, a także ich strategię, kulturę organizacyjną, zaangażowanie, sprawowanie nadzoru właścicielskiego, zarządzanie finansami czy społeczną i środowiskową odpowiedzialność, są nie tylko drogą do wyłonienia najlepszych, ale i wyjątkowym doświadczeniem edukacyjnym. Udział w warsztatach Deloitte daje możliwość sprawdzenia kondycji, w jakiej znajdują się poszczególne firmy. Jest to też niepowtarzalna okazja do poznania standardów dobrego zarządzania biznesem, co dla wielu organizacji jest źródłem inspiracji.

W organizowanym przez Deloitte od ponad 30 lat plebiscycie Best Managed Companies (BMC) biorą udział tysiące prywatnych przedsiębiorstw z kilkudziesięciu krajów z całego świata, w tym po raz drugi podmioty pochodzące z Polski. Gala podsumowująca drugiej edycji wydarzenia BMC w Polsce odbyła się w Warszawie. Wzięli w niej udział członkowie jury, eksperci i – przede wszystkim – uczestnicy tegorocznej edycji plebiscytu oraz goście. Gala była poprzedzona półrocznym okresem, w którym jurorzy i eksperci Deloitte analizowali najlepiej zarządzane firmy prywatne w Polsce. Warsztaty Deloitte to kuźnia wzorcowych modeli biznesu przez badanie firm pod kątem m.in. stosowanej przez nie strategii, kultury organizacyjnej, finansów, podejścia do innowacji czy zrównoważonego rozwoju.

Wśród laureatów tegorocznej edycji plebiscytu ponad połowę stanowią podmioty, które ponownie uzyskały tytuł najlepiej zarządzanej firmy – przeszły przez procedurę recertyfikacji z pozytywnym wynikiem. Rosnąca liczba uczestników stanowi dowód na to, że polscy przedsiębiorcy chcą się rozwijać, stawiając sobie coraz większe wymagania i nie uchylają się od wyzwania, jakim jest porównanie własnej praktyki ze standardami najlepszego zarządzania biznesem.

Prezentujemy podmioty, które po raz pierwszy zdobyły tytuł Best Managed Company (Najlepiej Zarządzanej Firmy). Należą one do grona liderów polskiego biznesu, gdyż wyróżniają się wysokimi standardami realizacji swoich przedsięwzięć, a także umiejętnością dostosowania się do potrzeb rynku i skutecznego mierzenia się z przeciwnościami.

AMPLUS

Firma rodzinna działająca od 1992 r. Dostarcza bezpieczne, świeże i smaczne owoce oraz warzywa. Zatrudnia prawie pół tysiąca pracowników, ma dwie nowoczesne lokalizacje o łącznej powierzchni ponad 40 tys. mkw. Od ponad 30 lat owoce i warzywa Amplus nieprzerwanie goszczą w sklepach i na stołach Polaków, a także dostarczane są na rynki zagraniczne. Motto firmy „Sempre in altum” (zawsze w górę) podkreśla jej nieustanne dążenie do rozwoju. Innowacje produktowe (wertykalne uprawy sałaty, podwieszane rynny do uprawy truskawek), innowacyjna kultura organizacyjna nastawiona na włączanie całego zespołu w działanie firmy.

Bartłomiej Skrzydlewski
prezes zarządu

Strategia to wybór przyszłości dla firmy i droga po której krocząc osiągniemy tę przyszłość. Wyboru dokonujemy razem, całym zespołem.

ASTOR

Od 35 lat dostarcza nowoczesne technologie dla polskich i zagranicznych przedsiębiorstw przemysłowych i firm produkcyjnych w ramach czterech strategicznych linii biznesowych: automatyzacji, robotyzacji, oprogramowania przemysłowego oraz intralogistyki. Należy do grona liderów w zakresie propagowania idei Przemysłu 4.0 w Polsce. W krakowskich centrach pokazowych ASTOR Robotics Center prezentuje: Cyfrową Fabrykę Przyszłości – AIR 4.0 oraz inteligentną robotyzację. Do 2030 r. chce stać się najbardziej zaufanym dostawcą inteligentnych technologii dla przemysłu w Europie Środkowo-Wschodniej.

Stefan Życzkowski,
współwłaściciel firmy, przewodniczący rady strategicznej

Po 30 latach bycia prezesem dokonałem sukcesji – przekazałem zarząd młodszym liderom i menedżerom, którzy rozwijają teraz działalność zagraniczną firmy.

BLACHOTRAPEZ

Firma rodzinna z długimi tradycjami sięgającymi 1969 r., gdy Jan i Teresa Luberda założyli na Podhalu małą firmę dekarską. Jej motto to „Dachy wielu pokoleń”. Obecnie produkowane przez nią pokrycia dachowe są cenione w kraju i za granicą. Firma ma unikatową kulturę organizacyjną promującą aktywność, zaangażowanie i innowacyjność oraz nastawienie na długoterminowe relacje z klientami. Wyróżnia się odpowiedzialnością społeczną. Rzadko można spotkać pracowników, którzy podchodzą do swojej pracy z taką pasją jak zatrudnieni przez Blachotrapez. Firma z powodzeniem zrealizowała sukcesję zarządu z pomocą zewnętrznego menedżera.

Rafał Michalski
prezes zarządu

Rok 2022 firma zakończyła z wynikiem 1,3 mld zł, zatrudniając we wszystkich spółkach Grupy Blachotrapez ponad 1 tys. pracowników.

CAPEK

Firma rodzinna, która od 1995 r. produkuje stalowe drzwi i ościeżnice wysokiej jakości. Jest zlokalizowana w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Skrzyszowie. Nieustannie doskonali swoje procesy produkcyjne. Celem jest osiągnięcie stanu całkowitej płynności produkcji i maksymalnej osiągalności produktu dla klienta. W regionie Górnego Śląska cieszy się renomą dobrego pracodawcy. Zatrudnia około 100 pracowników, działa na rynku hurtowym, jest w wysokim stopniu zrobotyzowana i charakteryzuje się dużą produktywnością. Chętnie wspiera lokalne społeczności i organizacje.

Marek Capek
właściciel firmy

Laury Best Managed Companies to wyjątkowa okazja, by zobaczyć swoją firmę z zewnątrz. Przyznaję – jest to krzepiący obraz.

CHESPA

Firma rodzinna, która przeobraziła się w spółkę rynku polskiego i zagranicznego – z sześcioma oddziałami zagranicznymi (Słowacja, Czechy, Rumunia, Niemcy, Austria i Ghana). Dostarcza towary (farby graficzne, klisze fotopolimerowe, wykrojniki płaskie i rotacyjne) i usługi (przygotowanie graficzne i obróbkę repro). Wyróżnia się wizjonerstwem w podejmowaniu strategicznie ważnych decyzji i detaliczną dbałością o jakość produkcji oraz jej ciągłe doskonalenie. Charakterystyczna jest dla niej dbałość o środowisko i potrzebne do produkcji zasoby. Firma ma duży udział w aktywizacji zawodowej lokalnej społeczności i wyrównywaniu szans na rynku pracy.

Marek Siekiera
prezes zarządu

Rozwój firmy to pochodna dużego zaangażowania zespołu, który z determinacją realizuje wyznaczone cele.

COLIAN LOGISTICS

Od 2009 r. firma jest obecna na rynku usług logistycznych. Zatrudnia ponad 200 specjalistów, dysponuje 60 tys. mkw. powierzchni hal magazynowych i ponad 450 samochodami dostawczymi, które w ciągu minionych kilkunastu lat przejechały miliony kilometrów. Jej centrum dystrybucyjne znajduje się w Kostrzynie Wielkopolskim i jest powiązane z 11 oddziałami lokalnymi w całym kraju. Firma cechuje się codzienną wiernością w realizowaniu wizji swojego założyciela. Wyróżnia się empatycznym, demokratycznym sposobem zarządzania i wyjątkową umiejętnością wykorzystywania szans rynkowych.

Daniel Nowicki
członek zarządu

Wyróżnienie w konkursie BMC to nagroda dla naszych pracowników, którzy swoim zaangażowaniem i kreatywnością zapewniają firmie rozwój oraz współtworzą jej sukcesy.

EUROTERM TGS

Hurtownia wyrobów z branży grzewczej, hydraulicznej i sanitarnej, a w niej 30 tys. produktów. W jej portfolio znajduje się asortyment 153 producentów. W doborze produktów firma kieruje się kryterium jakości, a do tego dokłada gwarancję terminowości dostaw, konkurencyjność cen i elastyczność działania w odpowiedzi na konkretne potrzeby i możliwości. Umożliwia przegląd oferty i dostawy w trybie online, a w „realu” ma 31 hurtowni w całej Polsce. Dodać do nich należy kilka pierwszych oddziałów w krajach europejskich. Firma charakteryzuje się dojrzałym podejściem do technologii grzewczej.

Michał Martowicz
prezes zarządu

Udział w warsztatach BMC przyniósł nam wartościowe informacje zwrotne – poznaliśmy swoje mocne strony, ale i niedociągnięcia, które chcemy wyeliminować.

GT TRAILERS

W 1989 r. Krystyna i Kazimierz Gniotowie otworzyli warsztat w przydomowym garażu, w którym konstruowali przyczepy do samochodów osobowych – zawsze na indywidualne zamówienie. Obecnie produkowane w zakładach w Malni i Kurzniach pojazdy tej firmy można spotkać na całym świecie. Eksport do krajów unijnych to już codzienność GT Trailers. Wyzwaniem stają się inne globalne rynki, np. Korea Południowa. W 2018 r. firma z powodzeniem przeprowadziła sukcesję, co sprawiło, że imponuje dziś innowacyjnością, i to w dziedzinie transportu ciężarowego, w której – z pozoru – wszystko już wynaleziono i zracjonalizowano.

Agata Duliniec
prezes zarządu

Nasza sukcesja to nie tylko zwykła zmiana pokoleniowa, ale też udany dobór menedżerów zewnętrznych i wspólne wytyczanie kierunków rozwoju.

KAZAR GROUP

Kazar Group to marka premium z wieloletnim doświadczeniem i silną pozycją na rynku. W bogatej ofercie ma obuwie, torby, różnorodne akcesoria, perfumy oraz linię produktów Home Fragrance. Jest jedną z najszybciej rozwijających się marek w Europie. Produkty Kazar Group cechują się nowoczesnym wzornictwem i wysoką jakością wykonania. Firma tworzy kolekcje produktów klasycznych, eleganckich, ale też awangardowych, które adresuje do nabywców doceniających oryginalny styl i różnorodność oferty.

Artur Kazienko
prezes zarządu

Nagroda BMC to efekt obrania trafnej strategii na jakościowe produkty i doboru zespołu specjalistów, który potrafi wzbudzić na rynku zainteresowanie nimi.

PRZEDSIĘBIORSTWO PSZCZELARSKIE TOMASZ ŁYSOŃ

Od 1995 r. firma zajmuje się produkcją sprzętu pszczelarskiego i na rynku europejskim jest jednym z największych podmiotów o tej specjalności. Wytwarza ule styropianowe w sześciu systemach, tj. Wielkopolskim, Ostrowskim, Langstroth, Dadant, Apipol oraz Warszawskim. Stopniowo poszerza swoją ofertę i potrafi dostosować produkty do potrzeb odbiorcy. Pełna ciężkiej pracy, ale i sukcesów historia tej firmy miała początek 70 lat temu w skromnej rodzinnej pasiece. Dziś Przedsiębiorstwo Pszczelarskie Tomasz Łysoń to lider rynku zaopatrzenia pasiek. Stabilna finansowo, odpowiedzialna społecznie, bardzo przyjazna pracownikom firma rodzinna.

Tomasz Łysoń
właściciel

Nie byłoby strategii, gdyby najpierw nie było misji: „Twoje pszczoły są nasza pasją”. Z kolei przekucie ich w biznes to wspólne dzieło – zespół naszej firmy jest jak rodzina pszczela.

MALOW

Od 1998 r. suwalska firma projektuje i produkuje meble metalowe oferowane profesjonalistom różnych branż. Jej wytwory dzięki swojej kompleksowości znajdują zastosowanie w biurach, bankach, szatniach, gabinetach, archiwach, zakładach pracy, urzędach, szkołach i bibliotekach, szpitalach i gabinetach lekarskich, warsztatach samochodowych, ślusarskich i innych. Są obecne na rynku polskim, ale też europejskim. W kodzie DNA tej organizacji wpisane jest ciągłe dążenie do poprawy i rozwoju, co wyróżnia ją spośród innych. Bardzo poważnie traktuje standardy biznesu odpowiedzialnego środowiskowo i społecznie.

Henryk Owsiejew
założyciel firmy, mecenas sportu, sztuki, Suwalszczyzny

To duża satysfakcja, że nasz rozwój został doceniony laurami Best Managed Company, a zawdzięczamy go trafnej strategii rynkowej, a jeszcze bardziej naszym pracownikom, którzy ją na co dzień realizują.

ROHLIG SUUS LOGISTICS

Firma zapewnia kompleksowe zarządzanie logistyką i globalnymi łańcuchami dostaw na podstawie multiproduktowej oferty oraz integrację informatyczną z systemami klientów. Posługuje się transportem drogowym, morskim, lotniczym, kolejowym i intermodalnym, a także logistyką kontraktową, usługami celnymi, realizuje projekty cargo. Zatrudnia ponad 2 tys. osób w ponad 30 oddziałach w 7 krajach oraz zarządza ponad 300 tys. mkw. powierzchni magazynowej. Posiada wyjątkową kulturę organizacyjną, która cechuje się dbałością o rozwój i sprzyjaniem wspólnej pracy, krytycznemu myśleniu i otwartości na to, co nowe.

Piotr Chmielewski
członek zarządu

Rozwijamy się wraz polskimi firmami produkcyjnymi, które coraz śmielej dokonują swojej ekspansji zagranicznej. Cieszę się, że możemy im zapewniać wsparcie logistyczne w tym zakresie.

TUTLO

Założona w 2015 r. szkoła języka angielskiego online. Oferuje oparte na autorskiej metodzie True-Life English 360 st. kursy z lektorem na żywo dla dorosłych i dzieci, pozwalające uczyć się w sposób elastyczny i bez wcześniejszego umawiania się. Obecnie współpracownikami firmy jest blisko 1,5 tys. native speakerów i polskich lektorów. Z jej usług korzysta przeszło 40 tys. klientów, a zespół firmy tworzy 500 osób. Tutlo oferuje także kursy dla firm jako benefit pracowniczy – współpracuje z niemal 500 firmami oraz globalnymi korporacjami, m.in. z sektora IT czy FMCG.

Tomasz Jabłoński
członek zarządu

Stworzyliśmy Tutlo, by każdy mógł uczyć się angielskiego skutecznie, z dowolnego miejsca na świecie i w wybranym przez siebie czasie. Dynamiczny firmy rozwój to dowód na słuszność przyjętych założeń.

VIVE TEXTILE RECYCLING

Kielecka firma zajmuje się pozyskiwaniem, sortowaniem i przetwarzaniem odzieży używanej. Jest największym importerem odzieży używanej głównie z państw Unii Europejskiej (Niemcy, Holandia, kraje skandynawskie). Surowiec pozyskuje też na terenie kraju. Wizjonerskie działania w zakresie coraz to nowych form zagospodarowania odpadów tekstylnych i gospodarki cyrkularnej firma prowadzi już od 31 lat. W pełni skomputeryzowane linie sortowania odzieży przerabiają ponad 300 ton surowca na dobę. Każdego dnia załoga sortuje i pakuje produkty z ponad 800 różnych grup asortymentowych, które trafiają do ponad 70 krajów i do sieci sklepów VIVE Profit.

Agnieszka Servaas
współwłaścicielka firmy

Każdy smoking, garsonka, czy garnitur osiągnie kiedyś kres swojej przydatności. Jeśli trafi wtedy do nas, to uzyska drugie życie, np. w postaci mebli ogrodowych.

YES BIŻUTERIA SA

Wielkopolska firma ma silne rodzinne fundamenty. Powstała w 1981 r. z inicjatywy małżeństwa Magdaleny i Michała Kwiatkiewiczów oraz Krzysztofa Madelskiego. Od początku fundatorzy kierowali się wyraźnie zarysowaną wizją biznesu mającego za podstawę wartości. Po udanej sukcesji ich działalność kontynuuje dziś Tomasz Kwiatkiewicz. YES Biżuteria SA to unikatowa technologia, pierwszy w Polsce sklep internetowy z biżuterią, pierwszy i jedyny Diament idealny, pierwsza w Polsce kampania reklamowa brylantów. Od początku firma imponuje kulturą organizacyjną i innowacjami, pod wieloma względami wyznacza trendy w branży biżuterii.

Tomasz Kwiatkiewicz
prezes zarządu

Nie tylko tworzymy oryginalną biżuterię dla kobiet, ale też dbamy o to, aby świat był dla nich miejscem lepszym, równiejszym i wolnym od stereotypów.