Prowadzenie własnej firmy w Polsce jest coraz trudniejsze. Przedsiębiorcy dotkliwie odczuwają skutki galopującej inflacji i rosnących składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Jak wynika z raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” firmy Fiserv Polska, to właśnie wzrost kosztów działalności właściciele firm z branży handlowej i usługowej wymieniają jako największe wyzwanie dla ich biznesu w najbliższych 12 miesiącach (79 proc. odpowiedzi). Takiego zdania są zarówno mikro (77 proc.), jak i małe oraz średnie przedsiębiorstwa (82 proc.).
To nie jedyne wyzwania, jakie czekają na właścicieli firm. Ankietowani wskazywali również na: niepewność gospodarczą (prawie 70 proc. odpowiedzi), utrzymanie przychodów i rentowności (55 proc.), utrzymanie obecnych cen produktów i usług (prawie 52 proc.), pozyskanie nowych klientów (niemal 45 proc.) i zatrzymanie obecnych (40 proc.).
Podwyżki cen i brak stabilnej sytuacji ekonomicznej są największymi wyzwaniami zarówno dla branży kosmetycznej, sektora HoReCa, jak też naukowego i technicznego, naprawy maszyn i urządzeń oraz fitness.
Nastroje przedsiębiorców
Poszczególne grupy firm z sektora MŚP różnie postrzegają swoją sytuację finansową. Bardziej optymistycznie oceniają ją małe i średnie przedsiębiorstwa – ponad połowa z nich (54 proc.) uważa, że jest ona dobra, a 5 proc., że bardzo dobra. Wśród mikroprzedsiębiorców tylko co trzeci uważa, że kondycja jego biznesu jest dobra.
- Można więc przewidywać, że mikro firmom trudniej będzie stawić czoła wyzwaniom, szczególnie tym związanym z rosnącymi kosztami działalności. Większe przedsiębiorstwa mają zazwyczaj lepsze zasoby organizacyjne, kapitałowe i osobowe, przez co łatwiej adaptują się do zmieniających się warunków - uważa Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska.
Weź udział w konferencji “Grupy Kapitałowe”, 17 października 2023, Warszawa >>
Wyjście z problemów
Prowadzenie działalności jest coraz trudniejsze, przedsiębiorcy powinni się więc skoncentrować się na eliminowaniu problemów. Co mogą zrobić?
- Można przewidywać, że firmy będą poszukiwać rozwiązań efektywnych kosztowo. Dobrym pomysłem może być np. wykorzystanie nowych technologii, które wesprą działalność operacyjną przedsiębiorstw, a co za tym idzie - optymalizację kosztów. Cyfryzacja zwiększa także możliwości dostosowywania się do niepewnej sytuacji gospodarczej, która jest drugim w kolejności najczęściej wymienianym wyzwaniem. Technologie ułatwiają bowiem reagowanie na trudne i nieprzewidziane wydarzenia – mówi Krzysztof Polończyk.
Przedsiębiorcy powinni pomyśleć również o planowaniu sprzedaży i lepszym poznaniu grupy docelowej, co pozwoli im na lepsze dopasowanie oferty do konsumentów.