Jak pokazały opublikowane we wtorek wyniki badania GfK i Norymberskiego Instytutu Decyzji Rynkowych (NIM), wskaźnik nastrojów konsumenckich w Niemczech wzrósł w oszacowaniu na czerwiec 2025 r. o 0,9 punktu do poziomu -19,9 pkt. Choć to trzeci z rzędu miesięczny wzrost, wynik ten pozostaje poniżej oczekiwań analityków, którzy prognozowali poziom -19,8 pkt.
Głównym czynnikiem poprawy była rosnąca pewność co do dochodów w nadchodzących miesiącach. Niemniej jednak niska skłonność do dokonywania większych zakupów oraz rosnąca tendencja do oszczędzania nadal osłabiają potencjał odbicia w konsumpcji prywatnej.
Oceny ogólnej koniunktury pozostają ostrożne, odzwierciedlając obawy o przyszłość gospodarki w najbliższych 12 miesiącach.
Pomimo deklaracji nowego rządu o zwiększeniu inwestycji i pobudzeniu gospodarki po dwóch latach recesji, obawy o przyszłość eksportu – szczególnie w kontekście trwających napięć celnych z USA – skutecznie studzą optymizm konsumentów.
Eksperci zwracają uwagę, że bez zdecydowanego wzrostu wydatków konsumenckich Niemcom trudno będzie odbudować tempo wzrostu gospodarczego i przywrócić dynamikę największej europejskiej gospodarce.