Nastroje niemieckich konsumentów lekko w górę, pozostaje jednak niska skłonność do konsumpcji

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-05-27 08:47

W czerwcu nastroje niemieckich konsumentów nieznacznie się poprawią – wynika z najnowszego badania instytutów GfK i NIM. Mimo trzeciego z rzędu wzrostu wskaźnika, ogólny poziom zaufania konsumenckiego w największej gospodarce Europy pozostaje niski, a gotowość do wydatków wciąż jest ograniczona.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jak pokazały opublikowane we wtorek wyniki badania GfK i Norymberskiego Instytutu Decyzji Rynkowych (NIM), wskaźnik nastrojów konsumenckich w Niemczech wzrósł w oszacowaniu na czerwiec 2025 r. o 0,9 punktu do poziomu -19,9 pkt. Choć to trzeci z rzędu miesięczny wzrost, wynik ten pozostaje poniżej oczekiwań analityków, którzy prognozowali poziom -19,8 pkt.

Głównym czynnikiem poprawy była rosnąca pewność co do dochodów w nadchodzących miesiącach. Niemniej jednak niska skłonność do dokonywania większych zakupów oraz rosnąca tendencja do oszczędzania nadal osłabiają potencjał odbicia w konsumpcji prywatnej.

Oceny ogólnej koniunktury pozostają ostrożne, odzwierciedlając obawy o przyszłość gospodarki w najbliższych 12 miesiącach.

Pomimo deklaracji nowego rządu o zwiększeniu inwestycji i pobudzeniu gospodarki po dwóch latach recesji, obawy o przyszłość eksportu – szczególnie w kontekście trwających napięć celnych z USA – skutecznie studzą optymizm konsumentów.

Eksperci zwracają uwagę, że bez zdecydowanego wzrostu wydatków konsumenckich Niemcom trudno będzie odbudować tempo wzrostu gospodarczego i przywrócić dynamikę największej europejskiej gospodarce.