Nastroje niemieckich konsumentów najlepsze od ponad dwóch lat

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2024-07-24 10:50

Podczas gdy niemiecka gospodarka boryka się z poważnymi problemami, zakrawającymi wręcz o recesję, nastroje tamtejszych konsumentów poprawiają się, choć nadal są pod kreską.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wskaźnik morela konsumentów w Niemczech w oszacowaniu na sierpień 2024 r. wzrósł do -18,4 pkt z -21,6 pkt w lipcu, osiągając najwyższy poziom od dwóch lat, a dokładnie od kwietnia 2022 r. Odczyt przekroczył również oczekiwania ekonomistów, mediana ich prognoz wynosiła bowiem 21,0 pkt. Badani przez instytut gospodarczy GfK szczególnie podkreślili łagodzenie presji kosztowej i wzrost płac.

W komunikacie podano, że oczekiwania dochodowe były znacznie wyższe (19,7 pkt w porównaniu z 8,2 w lipcu), osiągając najwyższy poziom od prawie 3 lat. Ponadto nastąpił wzrost perspektyw gospodarczych (do 9,8 pkt) i skłonności do zakupów (do -8,4 pkt w porównaniu z -13,0).

Tymczasem tendencja do oszczędzania pozostała prawie niezmieniona.

Bardzo prawdopodobne, że euforia związana z Mistrzostwami Europy odegrała tu pewną rolę — stwierdził Rolf Bürkl, ekspert ds. konsumentów w NIM. Dodał jednak, że pozostaje pytanie, czy poprawa nastrojów konsumentów będzie miała trwały charakter. Bürkl uważa, że ​​aby nastroje konsumentów uległy znacznej poprawie, potrzebny jest stały wzrost realnych dochodów i więcej dowodów na to, że gospodarka może utrzymać ścieżkę ożywienia.

Tymczasem najnowsze dane o PMI pokazały pogłębiające się problemy sektora przemysłowego (tkwi w recesji) i spadek aktywności w usługach, które są głównym motorem wzrostu największej europejskiej gospodarki.

Czytaj>>Niemiecki przemysł tkwi w dołku. Znów odżyło widmo recesji