Nastroje niemieckich konsumentów stabilne, ale nadal słabe

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2021-07-28 08:21

Wstępne oszacowanie indeksu zaufania niemieckich konsumentów na sierpień 2021 r. pokazało, że ich nastroje pozostały stabilne względem lipca, ale nadal są pod kreską, informuje Reuters.

fot. Bloomberg

Opracowywany przez instytut GfK indeks zatrzymał się na poziomie minus 0,3 pkt i o ile poprawie uległy oczekiwania związane z wydatkami, o tyle obawy budzą perspektywy gospodarcze w obliczu rosnącej fali zachorowań związanych z wariantem Delta koronawirusa.

Odczyt okazał się dużo słabszy od mediany prognoz, która zakładała wzrost indeksu do plus 1 pkt z -0,3 pkt poprzednio.

Niepokój związany z dalszym rozwojem pandemii uniemożliwia obecnie znaczącą poprawe nastrojów konsumentów – ocenił Rolf Buerkl, ekspert ds. konsumentów GfK. Liczy on jednak na widoczną zwyżkę zaufania w drugiej połowie roku.

Z zaprezentowanego w miniony poniedziałek raportu wynika z kolei, że morale niemieckiego biznesu niespodziewanie spadło w lipcu, po raz pierwszy od stycznia, co jest następstwem problemów z łańcuchami dostaw i nieprzewidywalności związanej z rozwojem pandemii.