Opracowywany przez instytuty gospodarcze GfK i NIM wskaźnik nastrojów niemieckich konsumentów spadł w oszacowaniu na lipiec 2024 r. do -21,8 pkt z -21,0 pkt miesiąc wcześniej po korekcie z -20,9 pkt. Tymczasem mediana prognoz sugerowała symboliczną poprawę do -19 pkt. Był to pierwszy spadek tego indeksu od pięciu miesięcy. Wartość wskaźnika powyżej zera sygnalizuje wzrost spożycia prywatnego rok do roku. Wartość poniżej zera oznacza spadek w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.
Jak podkreślają specjaliści, przerwanie niedawnego trendu wzrostowego nastrojów konsumentów pokazuje, że wyjście ze spowolnionej konsumpcji będzie trudne i zawsze mogą wystąpić pewne utrudnienia.
Zarówno oczekiwania dochodowe (8,2 pkt w porównaniu z 12,5 w czerwcu), jak i perspektywy gospodarcze (2,5 pkt w porównaniu z 9,8) były zauważalnie niższe po wzroście w poprzednich czterech miesiącach. W międzyczasie tendencja do oszczędzania zwiększyła się (8,2 pkt w porównaniu z 5,0), podczas gdy skłonność do zakupów pozostała na niskim poziomie (-13,0 pkt w porównaniu z -12,3).