Nie lubią wina

Jarosław Królak
24-09-2004, 00:00

Rząd chce umożliwić reklamowanie wina. Posłowie są przeciw. Co na to Komisja Europejska?

Wczoraj odbyło się wspólne posiedzenie sejmowych komisji zdrowia oraz kultury i środków przekazu. Tematem spotkania posłów był rządowy projekt zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Rząd chce, aby w Polsce można było reklamować wina gronowe. Posłowie opozycji wyrazili zdecydowany sprzeciw. Po gorącej dyskusji przeszedł wniosek o odrzucenie projektu. O tym, czy reklamowanie wina będzie dozwolone, zadecyduje Sejm.

Obecnie w Polsce z alkoholi można reklamować jedynie piwo. Rozszerzenia reklamy o wina gronowe domaga się Komisja Europejska.

— Komisja uważa, że wyłączenie w Polsce spod zakazu reklamy jedynie piwa dyskryminuje importowane napoje mocniejsze, o zawartości alkoholu od 8 do 18 proc. Dlatego rząd chce umożliwić reklamę win gronowych, które kupowane są w zasadzie tylko przez osoby dorosłe. Nie ma więc zagrożenia, że ich reklama zachęcałaby młodzież do konsumpcji — mówi Rafał Niżankowski, wiceminister zdrowia.

Jego argumenty nie znalazły uznania posłów.

— Wina gronowe nie są produkowane Polsce. Umożliwienie ich reklamy dyskryminowałoby polskich producentów win owocowych. To byłoby tylko otwarcie rynku zbytu dla zagranicznych trunków. Rząd reprezentuje interesy obcych państw — mówił Antoni Stryjewski, poseł Ruchu Katolicko-Narodowego.

Komisje projekt odrzuciły.

— Polska może być zaskarżona do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, a tam raczej przegramy — uważa Rafał Niżankowski.

Na reklamie wina w Polsce zarobiliby unijni producenci, importerzy win, a także branża reklamowa.

— Umożliwienie reklamy win to świetny pomysł. Wino to wzrostowy i dobrze rokujący segment — uważa Piotr Piętka z domu mediowego Starcom.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nie lubią wina