Nie przepłacaj składki wypadkowej

opublikowano: 28-02-2019, 22:00

Firmy nie zawsze właściwie rozliczają ubezpieczenie wypadkowe. Nadpłaty można odzyskać do kilku lat wstecz — twierdzą eksperci.

Tylko 2 proc. firm w Polsce ma ustaloną minimalną stopę procentową składki odprowadzanej przez pracodawców na ubezpieczenie wypadkowe — wynika z analizy Ayming. Jednocześnie aż 75 proc. przedsiębiorstw płaci ją w zawyżonej wysokości, przez co podnosi swoje koszty operacyjne. Okazuje się, że osoby na stanowiskach decyzyjnych często nie są świadomi nieprawidłowego rozliczania tego ubezpieczenia.

— Z naszego doświadczenia wynika, że składka wypadkowa często traktowana jest przez firmy jako kwestia wyłącznie kadrowo-płacowa, która nie podlega ścisłemu nadzorowi działów finansowych. Przedsiębiorcy nie uznają jej za koszt i tym samym nie wprowadzają tej daniny do ewidencji kosztów i przychodów. Uważają, że jest to należność na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i jej wysokością nie można zarządzać w takim samym stopniu, jak chociażby kosztem energii elektrycznej — ocenia Piotr Radko, dyrektor linii biznesowej HR Performance w Ayming Polska.

Uważa, że przedsiębiorcy mogą jednak weryfikować obciążenia składką wypadkową i skutecznie ubiegać się o zwrot nadpłat.

— Odzyskaną kwotę można zaksięgować jako pozostałe przychody operacyjne w roku, w którym zostały zrealizowane — podpowiada.

Zmienne składowe

Piotr Radko przypomina, że składka wypadkowa zależy m.in. od liczby zatrudnionych w warunkach zagrożenia i poszkodowanych w wypadkach przy pracy w danej firmie oraz charakteru działalności przedsiębiorstwa i związanej z nią kategorii ryzyka. Wysokość stopy procentowej tej składki waha się od 0,67 proc. do 3,33 proc., a w przypadku niektórych branż, np. górniczej, może osiągnąć nawet 5 proc.

Danina jest w całości opłacana przez pracodawcę i zawiera się w puli kosztów na ubezpieczenia społeczne odprowadzane do ZUS. Choć bywa traktowana jako koszt drugiej kategorii, odprowadzane kwoty często dorównują opłatom ponoszonym z tytułu podatku od nieruchomości czy za energię elektryczną. W przeciwieństwie do innych składek na ubezpieczenia społeczne, ta ma charakter zmienny, co wymaga regularnego monitorowania, czy jej wysokość jest ustalana w prawidłowy sposób.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Według autorów analizy weryfikacja czynników, które wpływają na wyliczenie indywidualnej dla każdego płatnika składki wypadkowej, często pokazuje, że przedsiębiorstwo zawyża opłaty z tego tytułu. Ewentualne nadpłaty można odzyskać do 5 lat wstecz.

Ile zaoszczędzisz

O wysokości składki wypadkowej decydują zatem przede wszystkim warunki, w jakich pracują zatrudnieni. Ważna jest prawidłowa identyfikacja czynników zagrożenia w środowisku pracy i jego ograniczenie. Mniejszą wypadkowość można osiągnąć dzięki prewencji, co sprowadza się m.in. do zapewnienia pracownikom odpowiedniej odzieży ochronnej czy systematycznych szkoleń z zakresu BHP. Warto też zweryfikować, czy dobrze został sklasyfikowany rodzaj prowadzonej działalności.

— W przedsiębiorstwach zatrudniających kilkuset pracowników koszt składki wypadkowej może wahać się co roku od 1 do 2 mln zł. W takich przypadkach obniżenie jej wysokości o zaledwie 0,3 proc. może przynieść roczne oszczędności na poziomie kilkuset tysięcy złotych. Załóżmy, że firma zatrudnia 600 osób, a jej roczny wydatek na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 800 tys. zł. Po weryfikacji można obniżyć roczną wysokość składki z poziomu ok. 1,5 proc. do poziomu 1,2 proc., uzyskując nadpłatę sięgającą ok. 200 tys. zł. Stanowi to oszczędności w wysokości 0,4 proc. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, ponoszonych corocznie przez firmę — wylicza Piotr Radko.

Jak podkreśla, odzyskanie nadpłaconych kwot może mieć zauważalny wpływ na wynik finansowy firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane