Społeczna odpowiedzialność biznesu (Corporate Social Responsibility, czyli CSR) staje się coraz bardziej popularna i obejmuje coraz szersze kręgi przedsiębiorców. Firmy muszą jednak pamiętać, że aby działać z duchem CSR, nie wystarczą jednostkowe inicjatywy podejmowane co jakiś czas. Społeczna odpowiedzialność biznesu to priorytet i sposób zarządzania przedsiębiorstwem. Takie podejście reprezentuje Totalizator Sportowy, który współorganizował warszawską konferencję „Pulsu Biznesu” poświęconą społecznej odpowiedzialności biznesu (patrz ramka).

Po pierwsze: bezpiecznie
— W Totalizatorze Sportowym rozumiemy CSR jako sposób prowadzania działań biznesowych i kierowanie się określonymi wartościami. Nie jest to jednorazowa inicjatywa, ale strategiczne i kompleksowe podejście. Tylko w takim przypadku można mówić o społecznej odpowiedzialności biznesu — mówi Agnieszka Libor, rzecznik prasowy oraz kierownik zespołu PR i komunikacji Totalizatora Sportowego.
Firma corocznie wprowadza nowe przedsięwzięcia dotyczące społecznej odpowiedzialności. Już w 2010 r. wprowadziła w życie strategię CSR, rozpoczęła też raportowanie danych pozafinansowych. W kolejnym roku przystąpiła do inicjatyw promujących CSR — Global Compact i Koalicji CR, a w ubiegłym roku podpisała Kartę Różnorodności. Spółka kładzie szczególny nacisk na przedsięwzięcia służące pracownikom.
Chodzi m.in. o szkolenia i programy rozwojowe oraz tworzenie zielonych miejsc pracy. O skutecznym wprowadzaniu przez firmę działań z obszaru CSR świadczy m.in. certyfikat odpowiedzialnej gry — European Lotteries, który Totalizator Sportowy otrzymał w tym roku. Dostają go podmioty, które od wielu lat podejmują działania mające na celu dostarczanie bezpiecznych produktów w tej branży. Przyznanie certyfikatu jest poprzedzone szczegółowym audytem.
— Również w tym roku przeszliśmy proces aktualizacji strategii CSR. W jego trakcie wyodrębniliśmy kluczowe projekty, które chcemy realizować w najbliższych latach. Oczywiście w centrum naszej uwagi pozostają ludzie, przede wszystkim gracze i pracownicy. Zależy nam na dostarczaniu Polakom dobrej rozrywki, ale chcemy to robić w bezpieczny sposób — zwraca uwagę Agnieszka Libor.
Gracze mecenasami
To właśnie osoby uczestniczące w grach Lotto w znacznym stopniu wspomagają polski sport i kulturę. Działający w Polsce system dopłat zapewnia finansowanie wielu inwestycjom i wydarzeniom, zarówno o skali ogólnopolskiej, jak i lokalnej.
— Z każdego złotego przeznaczanego na gry i loterie Lotto część kwoty zasila fundusze celowe, w tym wspierające sport i kulturę. Można zatem powiedzieć, że nasi gracze są największymi mecenasami tych ważnych obszarów życia społecznego — mówi Agnieszka Libor. Szefostwo Totalizatora Sportowego zdaje sobie sprawę, że CSR wymaga przede wszystkim planowania działań na przyszłość. Dlatego w tym roku firma opracowała długofalową strategię dotyczącą społecznej odpowiedzialności na lata 2013-16.
Konferencje „PB” poświęcone CSR
O ile w dużych przedsiębiorstwach pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest znane i uwzględniane w długofalowej strategii, o tyle w małych firmach ciągle kojarzy się z filantropią i kosztem bez gwarancji zwrotu. Aby to zmienić, redakcja „Pulsu Biznesu” zorganizowała we współpracy merytorycznej z firmą Martis Consulting, przy wsparciu GPW i pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa, drugą edycję cyklu konferencji Akademii CSR „Rozwój odpowiedzialnego biznesu”. Przedsiębiorcy z poszczególnych regionów mogli na nich poznać różne aspekty społecznej odpowiedzialności biznesu i podstawowe zasady jej stosowania w praktyce. Więcej informacji: www.konferencje.pb.pl