Nieabstrakcyjne zmiany na szczycie Abstra

opublikowano: 18-06-2019, 22:00

Nowym prezesem największego polskiego producenta treści na kanale YouTube został Maciej Szwarc, długoletni prezes AXA Polska

Abstrakcyjna — tak określa otrzymaną w 2017 r. propozycję pojawienia się w strukturach spółki Abstra Maciej Szwarc, prezes towarzystwa ubezpieczeniowego AXA Polska w latach 2004-15, który właśnie objął jej stery. Abstra to największy producent treści wideo na YouTube Polska (YT). Funkcję prezesa sprawował dotychczas Robert Pasut, jeden z trzech parodystów i założycieli w 2012 r. Abstrachuje.TV, „kanału komediowego parodiującego różne grupy społeczne i absurdy życia codziennego”. Humor — nierzadko na granicy dobrego smaku — jak widać, się sprzedaje: w 2018 r. firma zanotowała 8,24 mln zł przychodów. Perspektywiczny biznes i duża doza energii skusiły długoletniego prezesa korporacji do współpracy z twórcami Abstrachuje.TV.

W Polsce nadal pokutuje przekonanie, że YouTube to platforma ze
śmiesznymi filmikami dla gimnazjalistów. To nieprawda. YouTube to bardzo
analityczne narzędzie, które pozwala analizować, kto i kiedy, a nawet na jakim
smartfonie odwiedził nasz kanał. Dzięki temu ulepszamy i dostosowujemy treści
do wieku i zainteresowań widzów, a ci coraz częściej nie są nastolatkami, ale osobami
w wieku 20-35 lat — mówi Maciej Szwarc, prezes Abstra
Zobacz więcej

BLIŻEJ WIDZA:

W Polsce nadal pokutuje przekonanie, że YouTube to platforma ze śmiesznymi filmikami dla gimnazjalistów. To nieprawda. YouTube to bardzo analityczne narzędzie, które pozwala analizować, kto i kiedy, a nawet na jakim smartfonie odwiedził nasz kanał. Dzięki temu ulepszamy i dostosowujemy treści do wieku i zainteresowań widzów, a ci coraz częściej nie są nastolatkami, ale osobami w wieku 20-35 lat — mówi Maciej Szwarc, prezes Abstra Fot. Marek Wiśniewski

— Wiedziałem, że to, co chcę robić, nie będzie związane z branżą ubezpieczeniową ani finansową. Kiedy w 2017 r. dołączyłem do Abstra, firma zatrudniała 20 osób, a jej siedziba mieściła się w przysłowiowym garażu. Był to dla mnie zupełnie inny świat i nieznany biznes — mówi Maciej Szwarc, prezes Abstra.

Panowie z Abstra

Punktem zwrotnym było poznanie Roberta Pasuta, Cezarego Jóźwika i Rafała Masnego — założycieli kanału Abstrachuje.TV, który dziś jest tylko jedną z produkcji w szerokim porfolio spółki Abstra założonej w 2016 r.

— Byłem pod wrażeniem ich energii, zapału do pracy i chęci rozwoju. Od razu wiedziałem, że chcę w to wejść. W korporacjach często mówi się, że pokolenie tzw. milenialsów, iksów, igreków jest roszczeniowe, poszukujące własnej drogi i nieraz zmieniające obraną ścieżkę. To przykład szufladkowania — stawia się tę grupę w bardzo niekorzystnym świetle. Niesłusznie. Myślę, że inne pokolenia mogą się uczyć od nich odwagi, pomysłowości i niestrudzoności. Dobrym przykładem są panowie z Abstra, którzy mimo wielu osiągnięć nie spoczęli na laurach, nie odcinają przysłowiowych kuponów, tylko wciąż rozwijają biznes — mówi Maciej Szwarc.

I to całkiem szybko — ostatni rok przyniósł zwiększenie przychodów o 250 proc., otwarcie nowych kanałów na platformie YT i współpracę z dużymi markami.

— W związku z tym doszło sporo procesów i nowych obowiązków. Maciek ma ogromną wiedzę i jest więc idealną osobą na stanowisko prezesa. Bez pomocy doświadczonego menedżera byłoby nam bardzo trudno utrzymać wysoki poziom rozwoju. Swoim doświadczeniem ogarnął młody i niepokorny zespół. My natomiast możemy skupić się na tym, co wychodzi nam najlepiej, czyli na aktywności związanej z kreacją i wytyczaniem strategii naszych kanałów — mówi Robert Pasut, obecnie dyrektor nowo utworzonego stanowiska ds. strategii kontentowej.

Jest nad czym pracować. Abstra to dziś 15 kanałów własnych, z czego dwa to kanały partnerskie dla marki Durex i Żabki — „Jak to robić” i „Kumaty”. Spółka wyszła również poza YT i realizuje produkcję dla Onet.TV „Prosto w Szczenę”, w którą zaangażowany jest piłkarz Wojciech Szczęsny i znany z prowadzenia kanału federacji PZPN „Łączy nas piłka” Łukasz Wiśniowski. Ekspresowy rozwój nie idzie jeszcze w parze z zyskami — drugi rok z rzędu spółka zanotowała stratę: w 2017 r. 1,8 mln zł i 2,3 mln zł rok później. Nowy prezes zapewnia jednak, że trzyma rękę na pulsie.

— Naszą ambicją jest stworzenie jak największej liczby kanałów własnych, aby różni widzowie mogli znaleźć najlepszą tematykę dla siebie. Na każdy kanał patrzymy jak na oddzielny biznes. Im więcej uda nam się ich stworzyć, tym szybciej dojdziemy do rentowności. Chociaż i tak jest to nasz plan na 2020 r.

W tym roku nie zakładamy, że uda nam się zarobić, ale spodziewamy się znaczącego wzrostu przychodów — mówi Maciej Szwarc.

Polskiemu YT daleko jeszcze, jego zdaniem, do bycia żyłą złota, jaką jest w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej — nad Wisłą platforma notuje znacznie skromniejsze zyski.

— W Polsce być może ze względu na wtyczki blokujące reklamy lub niskie zainteresowanie reklamodawców przychody z reklam są relatywnie niewielkie. Około 5 proc. przychodów grupy Abstra generują reklamy wyświetlane przed filmami, 90 proc. to wpływy od partnerów komercyjnych, na których zlecenie tworzymy treści na platformę — wyjaśnia prezes Abstra.

Ambitne plany

Na ten rok Abstra zapowiada realizację kolejnych produkcji na własne kanały oraz tworzenie filmów dla innych marek na YT. Chce też wejść na kolejne platformy zewnętrze. Negocjacje już trwają.

— W obszarze kanałów własnych liczba marek, z którymi współpracujemy, wciąż rośnie. W całym 2018 r. zrealizowaliśmy 100 kampanii, a w 2019 r. udało nam się stworzyć już 117. Chociażby z tego względu w tym roku będziemy mieć większe przychody niż w 2018 r. — mówi Maciej Szwarc.

Zapytany, czy w firma rozważa przejęcie przez dużego gracza, zaprzecza.

— Uważamy, że zbudowaliśmy dobrze działającą organizację: dynamiczną, mocną, a rentowność pojawi się wkrótce. Rolą całego zarządu jest ugruntowanie marki na rynku i stanie się liderem w branży, abyśmy to właśnie my w przyszłości byli dużym graczem, który będzie przejmował mniejszych — twierdzi Maciej Szwarc.

OKIEM EKSPERTA

Biznes, który nie śpi

JAKUB ZIENTEK, zastępca dyrektora ds. social media w domu mediowym Codemedia

Polskie firmy mają świadomość, jak

istotną rolę odgrywają social media w pozycjonowaniu marki. Firmy coraz chętniej przeznaczają budżety z kampanii tzw. offline [tworzonych poza internetem — red.] na kampanie online. Jest to oczywiście korzystne dla twórców takich jak m.in. Abstra. Wzrasta zainteresowanie współpracą z influencerami i twórcami internetowymi, a panowie z Abstra bardzo mądrze pokierowali swoją karierą, stając się z influencerów biznesmenami. Nie mogą jednak spoczywać na laurach. Konkurencja jest duża, a branża trudna: stworzenie dobrego jakościowo materiału nie jest już dużym problemem. Jeszcze parę lat temu było to wyzwaniem, dziś praktycznie każdy z nas ma w swojej kieszeni dobrą kamerę. Wystarczy tylko pomysł, aby stać się istotnym graczem na tym rynku. To dynamiczny biznes, który wymaga zaangażowania i dużego nakładu pracy, bo konkurencja czyha za rogiem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu