Nowym prezesem największego polskiego producenta treści na kanale YouTube został Maciej Szwarc, długoletni prezes AXA Polska
Abstrakcyjna — tak określa otrzymaną w 2017 r. propozycję pojawienia się
w strukturach spółki Abstra Maciej Szwarc, prezes towarzystwa
ubezpieczeniowego AXA Polska w latach 2004-15, który właśnie objął jej
stery. Abstra to największy producent treści wideo na YouTube Polska
(YT). Funkcję prezesa sprawował dotychczas Robert Pasut, jeden z trzech
parodystów i założycieli w 2012 r. Abstrachuje.TV, „kanału komediowego
parodiującego różne grupy społeczne i absurdy życia codziennego”. Humor
— nierzadko na granicy dobrego smaku — jak widać, się sprzedaje: w 2018
r. firma zanotowała 8,24 mln zł przychodów. Perspektywiczny biznes i
duża doza energii skusiły długoletniego prezesa korporacji do współpracy
z twórcami Abstrachuje.TV.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
Nowym prezesem największego polskiego producenta treści na kanale YouTube został Maciej Szwarc, długoletni prezes AXA Polska
Abstrakcyjna — tak określa otrzymaną w 2017 r. propozycję pojawienia się
w strukturach spółki Abstra Maciej Szwarc, prezes towarzystwa
ubezpieczeniowego AXA Polska w latach 2004-15, który właśnie objął jej
stery. Abstra to największy producent treści wideo na YouTube Polska
(YT). Funkcję prezesa sprawował dotychczas Robert Pasut, jeden z trzech
parodystów i założycieli w 2012 r. Abstrachuje.TV, „kanału komediowego
parodiującego różne grupy społeczne i absurdy życia codziennego”. Humor
— nierzadko na granicy dobrego smaku — jak widać, się sprzedaje: w 2018
r. firma zanotowała 8,24 mln zł przychodów. Perspektywiczny biznes i
duża doza energii skusiły długoletniego prezesa korporacji do współpracy
z twórcami Abstrachuje.TV.
BLIŻEJ WIDZA:
W Polsce nadal pokutuje przekonanie, że YouTube to platforma ze śmiesznymi filmikami dla gimnazjalistów. To nieprawda. YouTube to bardzo analityczne narzędzie, które pozwala analizować, kto i kiedy, a nawet na jakim smartfonie odwiedził nasz kanał. Dzięki temu ulepszamy i dostosowujemy treści do wieku i zainteresowań widzów, a ci coraz częściej nie są nastolatkami, ale osobami w wieku 20-35 lat — mówi Maciej Szwarc, prezes Abstra
Fot. Marek Wiśniewski
— Wiedziałem, że to, co chcę robić, nie będzie związane z branżą
ubezpieczeniową ani finansową. Kiedy w 2017 r. dołączyłem do Abstra,
firma zatrudniała 20 osób, a jej siedziba mieściła się w przysłowiowym
garażu. Był to dla mnie zupełnie inny świat i nieznany biznes — mówi
Maciej Szwarc, prezes Abstra.
Panowie z Abstra
Punktem zwrotnym było poznanie Roberta Pasuta, Cezarego Jóźwika i Rafała
Masnego — założycieli kanału Abstrachuje.TV, który dziś jest tylko jedną
z produkcji w szerokim porfolio spółki Abstra założonej w 2016 r.
— Byłem pod wrażeniem ich energii, zapału do pracy i chęci rozwoju. Od
razu wiedziałem, że chcę w to wejść. W korporacjach często mówi się, że
pokolenie tzw. milenialsów, iksów, igreków jest roszczeniowe,
poszukujące własnej drogi i nieraz zmieniające obraną ścieżkę. To
przykład szufladkowania — stawia się tę grupę w bardzo niekorzystnym
świetle. Niesłusznie. Myślę, że inne pokolenia mogą się uczyć od nich
odwagi, pomysłowości i niestrudzoności. Dobrym przykładem są panowie z
Abstra, którzy mimo wielu osiągnięć nie spoczęli na laurach, nie
odcinają przysłowiowych kuponów, tylko wciąż rozwijają biznes — mówi
Maciej Szwarc.
I to całkiem szybko — ostatni rok przyniósł zwiększenie przychodów o 250
proc., otwarcie nowych kanałów na platformie YT i współpracę z dużymi
markami.
— W związku z tym doszło sporo procesów i nowych obowiązków. Maciek ma
ogromną wiedzę i jest więc idealną osobą na stanowisko prezesa. Bez
pomocy doświadczonego menedżera byłoby nam bardzo trudno utrzymać wysoki
poziom rozwoju. Swoim doświadczeniem ogarnął młody i niepokorny zespół.
My natomiast możemy skupić się na tym, co wychodzi nam najlepiej, czyli
na aktywności związanej z kreacją i wytyczaniem strategii naszych
kanałów — mówi Robert Pasut, obecnie dyrektor nowo utworzonego
stanowiska ds. strategii kontentowej.
Jest nad czym pracować. Abstra to dziś 15 kanałów własnych, z czego dwa
to kanały partnerskie dla marki Durex i Żabki — „Jak to robić” i
„Kumaty”. Spółka wyszła również poza YT i realizuje produkcję dla
Onet.TV „Prosto w Szczenę”, w którą zaangażowany jest piłkarz Wojciech
Szczęsny i znany z prowadzenia kanału federacji PZPN „Łączy nas piłka”
Łukasz Wiśniowski. Ekspresowy rozwój nie idzie jeszcze w parze z zyskami
— drugi rok z rzędu spółka zanotowała stratę: w 2017 r. 1,8 mln zł i 2,3
mln zł rok później. Nowy prezes zapewnia jednak, że trzyma rękę na
pulsie.
— Naszą ambicją jest stworzenie jak największej liczby kanałów własnych,
aby różni widzowie mogli znaleźć najlepszą tematykę dla siebie. Na każdy
kanał patrzymy jak na oddzielny biznes. Im więcej uda nam się ich
stworzyć, tym szybciej dojdziemy do rentowności. Chociaż i tak jest to
nasz plan na 2020 r.
W tym roku nie zakładamy, że uda nam się zarobić, ale spodziewamy się
znaczącego wzrostu przychodów — mówi Maciej Szwarc.
Polskiemu YT daleko jeszcze, jego zdaniem, do bycia żyłą złota, jaką
jest w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej — nad Wisłą platforma
notuje znacznie skromniejsze zyski.
— W Polsce być może ze względu na wtyczki blokujące reklamy lub niskie
zainteresowanie reklamodawców przychody z reklam są relatywnie
niewielkie. Około 5 proc. przychodów grupy Abstra generują reklamy
wyświetlane przed filmami, 90 proc. to wpływy od partnerów komercyjnych,
na których zlecenie tworzymy treści na platformę — wyjaśnia prezes
Abstra.
Ambitne plany
Na ten rok Abstra zapowiada realizację kolejnych produkcji na własne
kanały oraz tworzenie filmów dla innych marek na YT. Chce też wejść na
kolejne platformy zewnętrze. Negocjacje już trwają.
— W obszarze kanałów własnych liczba marek, z którymi współpracujemy,
wciąż rośnie. W całym 2018 r. zrealizowaliśmy 100 kampanii, a w 2019 r.
udało nam się stworzyć już 117. Chociażby z tego względu w tym roku
będziemy mieć większe przychody niż w 2018 r. — mówi Maciej Szwarc.
Zapytany, czy w firma rozważa przejęcie przez dużego gracza, zaprzecza.
— Uważamy, że zbudowaliśmy dobrze działającą organizację: dynamiczną,
mocną, a rentowność pojawi się wkrótce. Rolą całego zarządu jest
ugruntowanie marki na rynku i stanie się liderem w branży, abyśmy to
właśnie my w przyszłości byli dużym graczem, który będzie przejmował
mniejszych — twierdzi Maciej Szwarc.
OKIEM EKSPERTA
Biznes, który nie śpi
JAKUB ZIENTEK, zastępca dyrektora ds. social media w domu
mediowym Codemedia
Polskie firmy mają świadomość, jak
istotną rolę odgrywają social media w pozycjonowaniu marki. Firmy coraz
chętniej przeznaczają budżety z kampanii tzw. offline [tworzonych poza
internetem — red.] na kampanie online. Jest to oczywiście korzystne dla
twórców takich jak m.in. Abstra. Wzrasta zainteresowanie współpracą z
influencerami i twórcami internetowymi, a panowie z Abstra bardzo
mądrze pokierowali swoją karierą, stając się z influencerów
biznesmenami. Nie mogą jednak spoczywać na laurach. Konkurencja jest
duża, a branża trudna: stworzenie dobrego jakościowo materiału nie jest
już dużym problemem. Jeszcze parę lat temu było to wyzwaniem, dziś
praktycznie każdy z nas ma w swojej kieszeni dobrą kamerę. Wystarczy
tylko pomysł, aby stać się istotnym graczem na tym rynku. To dynamiczny
biznes, który wymaga zaangażowania i dużego nakładu pracy, bo
konkurencja czyha za rogiem.