Nieaktualna strona internetowa może sporo kosztować

MAKSYMILIAN CUDNIK, aplikant radcowski, Kancelaria Głowacki i Wspólnicy
opublikowano: 02-06-2020, 22:00

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje nowelizacja Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.) nakładająca na spółki akcyjne i spółki komandytowo-akcyjne obowiązek prowadzenia stron internetowych.

Zmiana art. 5 k.s.h. wprowadziła dla spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych obowiązek prowadzenia stron internetowych i umieszczania na nich w miejscach przeznaczonych do kontaktu z akcjonariuszami ogłoszeń wymaganych przez prawo lub statuty. Jako takie należy rozumieć w tym wypadku np. ogłoszenia dotyczące walnego zgromadzenia, projekty uchwał czy sprawozdania finansowe.

Jest to swoiste novum, gdyż do tego momentu ten obowiązek ciążył jedynie na spółkach publicznych. Jak wskazuje ustawodawca, uzasadnieniem dla wprowadzenia tych przepisów jest obligatoryjna dematerializacja wszystkich akcji spółki akcyjnej oraz postępujący proces digitalizacji spółki akcyjnej. Nowelizacja ma umocnić ochronę praw akcjonariuszy i poprawić komunikację z nimi. Negatywnym efektem regulacji jest powstanie dodatkowych kosztów po stronie spółek związanych z utworzeniem, utrzymywaniem i aktualizacją strony internetowej. Dla spółek, które już mają strony internetowe, wprowadzony przepis może oznaczać zmianę formy strony internetowej ze względu na nałożenie obowiązku posiadania wyznaczonego miejsca na kontakt z akcjonariuszami. Ponadto należy pamiętać także o istniejących już wcześniej przepisach art. 374 k.s.h., który precyzuje, że informacje na stronach internetowych spółek akcyjnych powinny zawierać nazwę spółki, jej siedzibę, adres, oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki, numer KRS, numer NIP oraz wysokość kapitału zakładowego i kapitału wpłaconego.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Za niewypełnienie tego obowiązku grożą spółkom surowe kary. Kodeks spółek handlowych przewiduje grzywnę w wysokości do 5 tys. zł, która może zostać nałożona na członka zarządu spółki akcyjnej lub komplementariusza uprawnionego do reprezentacji spółki komandytowo-akcyjnej. Zmianie uległ także art. 47 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, w którym dodano do obecnie istniejących obowiązków — zgłoszenia danych i ich zmian do rejestru — konieczność zgłaszania adresu strony internetowej lub jego zmiany przez spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne. Zgłoszenie powinno być dokonywane tak jak inne w terminie siedmiu dni od powstania strony lub zmiany jej adresu.

Przekroczenie tego terminu może być podstawą do wszczęcia przez sąd rejestrowy postępowania przymuszającego. Sąd uprzednio wezwie członków zarządu lub komplementariusza do uzupełnienia dokumentacji, jeśli jednak nie podejmą oni wymaganych działań, sąd może ukarać ich grzywną w wysokości do 15 tys. zł, która może być ponawiana. Ponadto niespełnienie wymogu zamieszczenia niezbędnych ogłoszeń na stronie może być podstawą do zaskarżenia podjętych przez spółkę uchwał ze względu na niespełnienie ustawowych wymogów z nimi związanych.

Wprowadzone zmiany należy ocenić pozytywnie z perspektywy akcjonariuszy. Dla nich komunikacja ze spółką staje się szybsza i bardziej przejrzysta. Dla spółek jest to jednak nowy, drogi obowiązek, którego niedopilnowanie może być kosztowne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAKSYMILIAN CUDNIK, aplikant radcowski, Kancelaria Głowacki i Wspólnicy

Polecane