Niemcy podwoiły w 2012 roku eksport broni do krajów Zatoki Perskiej

PAP
opublikowano: 22-02-2013, 10:01

Niemieckie firmy zbrojeniowe sprzedały w zeszłym roku do krajów nad Zatoką Perską broń i sprzęt wojskowy za 1,42 mld euro, podwajając w porównaniu z rokiem 2011 wartość eksportu do tej części świata - poinformował w piątek dziennik "Sueddeutsche Zeitung".

Największym odbiorcą niemieckiego sprzętu jest Arabia Saudyjska - pisze wydawana w Monachium gazeta, opierając się na danych ministerstwa gospodarki.

Wartość pozwoleń na eksport broni do tego kraju wyniosła w 2012 roku 1,24 mld euro - dziewięć razy więcej niż rok wcześniej. Jak twierdzi ministerstwo, większość tej sumy przypada na urządzenia służące zabezpieczeniu granicy państwowej tego kraju.

Z danych ministerstwa gospodarki wynika, że wzrosła wartość niemieckiego eksportu do Bahrajnu i Kataru, natomiast Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie otrzymały mniej sprzętu.

Niemiecka opinia publiczna krytykuje od dawna sprzedaż broni do Arabii Saudyjskiej ze względu na powtarzające się przypadki naruszania praw człowieka w tym kraju. Gdy dwa lata temu w Bahrajnie doszło do społecznych protestów, Arabia Saudyjska wysłała tam wojsko i policję w celu zdławienia rozruchów - przypomina "SZ".

Informacje o wartości eksportu broni pochodzą z odpowiedzi resortu gospodarki na interpelacje opozycyjnej partii Lewica. Jej ekspert do spraw zbrojeń, Jan van Aken, skrytykował politykę niemieckiego rządu "uzbrajania po zęby" Arabii Saudyjskiej i innych państw tego regionu.

Niemieckie media informowały w zeszłym tygodniu o zainteresowaniu Arabii Saudyjskiej niemieckim łodziami patrolowymi. Oferta kupna miałaby opiewać na 1,5 mld euro. Władze w Rijadzie wykazywały też zainteresowanie zakupem czołgów Leopard 2 i transporterów opancerzonych Boxer.

Ważnym odbiorcą niemieckiego sprzętu wojskowego jest też Algieria. Wartość udzielonych przez władze pozwoleń na eksport do tego północnoafrykańskiego kraju wzrosła z 217 mln w 2011 roku do 287 mln euro w 2012 roku; w 2010 roku wyniosła zaledwie 20 mln euro. Zdaniem Lewicy Berlin chce za pomocą dostaw broni przekształcić Algierię w "Arabię Saudyjską Maghrebu".

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane