Niemiecka branża motoryzacyjna pełna obaw, ekonomiści uspokajają

Marek DruśMarek Druś
opublikowano: 2025-03-27 08:50

Akcje niemieckich spółek motoryzacyjnych tanieją w handlu przedsesyjnym w reakcji na ogłoszenie przez prezydenta Donalda Trumpa 25 proc. cła od importowanych aut. Ekonomiści IfW twierdzą jednak, że gospodarka Niemiec nie będzie najmocniej poszkodowana, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W handlu przedsesyjnym wyraźne spadki cen akcji notują m.in. BMW, Daimler Truck i Continental. Niemiecka organizacja branży motoryzacyjnej VDA ostrzegła, że ogłoszone w USA cła przyniosą szkody zarówno firmom jak i łańcuchom dostaw.

- Niemiecka branża motoryzacyjna wzywa do natychmiastowych negocjacji Unii Europejskiej z USA w sprawie dwustronnego porozumienia – napisano w komunikacie.

Dziennik FAZ informuje, że według analizy przeprowadzonej przez niemiecki instytut IfW, gospodarka Niemiec nie będzie najmocniej poszkodowana z powodu wprowadzenia ceł w USA. Ekonomiści instytutu oszacowali, że w pierwszym roku po ich wprowadzeniu obniżą one PKB Niemiec o 0,18 pkt bazowych. W przypadku Meksyku będzie to 1,81 pkt procentowego, a Kanady 0,6 pkt procentowego.

- Ogólnie biorąc, straty eksportu będą ograniczone, bo auta często są produkowane blisko rynków sprzedaży – wskazał Julian Hinz, ekonomista ds. handlu w IfW.

Reuters przypomina, że import produktów motoryzacyjnych do USA wynosił 474 mld USD w ubiegłym roku, z czego wartość sprowadzonych aut osobowych to 220 mld USD. Największy import pochodził z Meksyku, skąd sprowadzono ok. 2,5 mln pojazdów, Korei Południowej (1,4 mln), Japonii (1,3 mln) i Kanady (1,1 mln). Niemcy eksportowały do USA ok. 430 tys. aut.

Wśród marek, które najmocniej mogą odczuć cła w USA Reuters wymienia Jaguar Land Rover, indyjskiego koncernu Tata, którego 100 proc. aut sprzedawanych w USA pochodzi z importu. Kolejne są Volvo, należące do chińskiego Geely (90 proc.) i Mazda (81 proc.). Wśród niemieckich marek, to Volkswagen (80 proc.) i Mercedes-Benz (63 proc.).