Niemieckie baterie przy polskiej granicy

opublikowano: 04-10-2018, 22:00

Rząd Angeli Merkel zamierza zainwestować 2 mld EUR w dwa zakłady produkujące akumulatory do e-aut. Jeden może powstać na Łużycach.

Nie tylko w Polsce rząd promuje elektromobilność. Powoli zaczynają się do niej przekonywać także nasi zachodni sąsiedzi. Peter Altmaier, minister gospodarki i technologii Niemiec, uważa, że niemiecki przemysł nie może polegać na dostawcach z Chin, Japonii i Korei. Zaproponował budowę dwóch fabryk baterii do samochodów elektrycznych— donosi portal cleantechnica.com. Każda z nich miałaby kosztować ok. 1 mld EUR. Dodatkowe 600 mln EUR ma zostać przeznaczone na zakład badawczy, który miałby powstać we współpracy z Towarzystwem Fraunhofera, największą w Europie organizacją zajmującą się B+R oraz wdrożeniami w przemyśle, która skupia 66 niemieckich instytutów naukowo-badawczych.

Ministerstwo Gospodarki i Technologii razem z Federalnym Ministerstwem Badań przygotuje dla rządu propozycję, która ma być przegłosowana 19 października. Projekt popiera kanclerz Angela Merkel.

Przez ostatnią dekadę Niemcy zainwestowały 500 mln EUR w badania dotyczące baterii do aut elektrycznych, ale niemieccy producenci samochodów nie brali w tym większego udziału. BMW i VW kupują napędy od chińskiego CATL, który w przyszłym roku ogłosi, gdzie zbuduje fabrykę w Europie — prawdopodobnie powstanie w Erfurcie, na wschodzie Niemiec. Jednak VW podobno myśli o produkcji baterii.

Jedną z możliwych lokalizacji fabryk może być historyczna kraina Łużyc, położona w Niemczech i Polsce (Dolny Śląsk).

— Znamy za mało szczegółów dotyczących planów niemieckiego rządu związanych z inwestycją w fabrykę baterii elektrycznych. Jeśli jednak rzeczywiście wspomniane przez niemieckiego ministra Łużyce, leżące na granicy polsko-niemieckiej, będą lokalizacją zakładów, będzie to bardzo dobra wiadomość dla naszego kraju i branży motoryzacyjnej. Na fabrykę w naszym kraju, Biskupicach Podgórnych pod Wrocławiem, postawił jeden z najważniejszych światowych dostawców ogniw do samochodów elektrycznych, koreański LG Chem. Zakłady będą głównym dostawcą baterii do e-aut Volkswagena — komentuje Paweł Gos, prezes firmy Exact Systems.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Niemieckie baterie przy polskiej granicy