Nieoczekiwane potknięcie w chińskich usługach

Tadeusz Stasiuk, MarketWatch
opublikowano: 2024-12-04 06:32

Prywatny sektor usługowy w Chinach odnotował w listopadzie niespodziewane spowolnienie rozwoju notując mniejszą liczbę nowych firm i pogorszenie sytuacji w eksporcie.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W oszacowaniu na listopad 2024 r. wskaźnik PMI dla sektora usługowego w Państwie środka opracowywany przez Caixin/S&P spadł do 51,5 pkt z 52,0 pkt, trzymiesięcznego szczytu, w październiku. Odczyt negatywnie zaskoczył, gdyż mediana prognoz wskazywała, że ekonomiści liczyli na wzrost aktywności do pułapu 52,5 pkt.

Niejednoznaczne dane

Najnowsze odczyty wskazują na spowolnienie wzrostu nowych transakcji i sprzedaży zagranicznej. Tymczasem zatrudnienie wzrosło trzeci miesiąc z rzędu, choć tylko nieznacznie. Po stronie kosztów inflacja cen nakładów spadła do najniższego poziomu od 53 miesięcy, pozostając poniżej średnie.

Z kolei zaufanie przedsiębiorstw osiągnęło siedmiomiesięczny szczyt, napędzane optymizmem dotyczącym poprawy warunków gospodarczych i wspierającej polityki rządowej potencjalnie zwiększającej sprzedaż.

W rezultacie złożony PMI obejmujący zarówno usługi, jak i przemysł wzrósł do 52,3 pkt z 51,9 pkt, osiągając najwyższy poziom od czerwca br., co było spowodowane szybszą ekspansją w sektorze produkcyjnym.

Trudności i wsparcie

Gospodarka Chin zmaga się w tym roku z wieloma problemami w tym zaufanie konsumentów i przedsiębiorców zostało nadszarpnięte przez przedłużający się kryzys na rynku nieruchomości, ryzyko zadłużenia samorządów lokalnych oraz słabnący popyt globalny. Pekin odpowiedział szeregiem środków politycznych obejmujących m.in. zwiększenie wsparcia fiskalnego i łagodzenie polityki pieniężnej, w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego.