Instytut GfK podał, że wrześniowy wskaźnik nastrojów konsumentów spadł do minus 1,8. Sierpniowy, po korekcie, wynosił minus 0,2. Prognozowano wzrost wrześniowego wskaźnika do 1,2.
To pierwszy spadek wskaźnika po trzech miesiącach z rzędu wzrostu. Rolf Buerkl, ekspert GfK uważa, że na nastroje konsumentów wpłynęły doniesienia o rosnącej liczbie zakażeń koronawirusem, które obudziły obawę kolejnego zamknięcia gospodarki. Zwrócił także uwagę, że obniżony od lipca VAT wciąż nie dał mocniejszego impulsu.
GfK opiera wskaźnik na badaniu opinii ok. 2 tys. osób. Odczyt wskaźnika powyżej zera oznacza wzrost prywatnej konsumpcji w porównaniu z ubiegłym rokiem, a odczyt poniżej zera jej spadek. Zmiana wskaźnika o 1 pkt. odzwierciedla zmianą prywatnej konsumpcji o 0,1 proc. w ujęciu rocznym.