NN twórczo rozwija ideę funduszu parasolowego

opublikowano: 07-04-2021, 19:00

Podatek zależny od kierunku konwersji i polityka inwestycyjna rodem z FIZ-u. Taka jest charakterystyka nowego produktu jednego z największych detalicznych TFI

Zasadą funduszy parasolowych jest możliwość przenoszenia pieniędzy pomiędzy subfunduszami bez płacenia tzw. podatku Belki. NN Investment Partners TFI wprowadziło jednak właśnie produkt, w przypadku którego do tej zasady podchodzi specyficznie. Jest nim NN (L) Total Return wchodzący w skład NN SFIO. Przyszłe przenoszenie pieniędzy z nowego subfunduszu do innych subfunduszy NN SFIO będzie zwolnione z podatku. Podatek będzie jednak musiał zapłacić ten, kto zechce skonwertować swoje inwestycje ze starych subfunduszy NN SFIO do nowego (oczywiście jeżeli osiągnął dotychczas zysk). NN Investment Partners TFI tłumaczy takie rozwiązanie tym, że nowy subfundusz, choć jest częścią funduszu otwartego, realizuje w tej formule strategię funduszu zamkniętego (FIZ).

Z tego samego powodu minimalna wpłata do nowego subfunduszu została ustalona na 200 tys. zł, choć każda kolejna może wynosić zaledwie 50 zł. Jednostki są wyceniane, jak również zbywane i umarzane codziennie, a więc typowo dla funduszy otwartych.

4 pkt proc. ponad WIBOR 1Y

NN (L) Total Return będzie inwestować w Polsce i za granicą w celu zarobienia na wzroście (pozycje długie) i spadku notowań (pozycje krótkie). W portfelu może mieć akcje, kontrakty terminowe na akcje lub indeksy, obligacje skarbowe i korporacyjne z różnych stron świata i o różnym ratingu, oraz jednostki uczestnictwa innych funduszy, w szczególności ETF-ów. W tym ostatnim przypadku chodzi głównie o tzw. inverse ETF-y pozwalające zarabiać na spadkach indeksów.

– Będziemy przy tym dążyć do zachowania znikomej korelacji z indeksem WIG. NN (L) Total Return co do zasady ma powtarzalnie generować dodatnią stopę zwrotu i nie dopuszczać do dużych osunięć wartości kapitału – zapowiada Oliwer Prandecki, zarządzający NN (L) Total Return.

Celem NN (L) Total Return jest wypracowanie stopy zwrotu przekraczającej WIBOR 1Y o 4 pkt proc. rocznie w cyklu inwestycyjnym wynoszącym 3-5 lat. Obecnie dawałoby to 4,25 proc. średniorocznie. Nowy subfundusz dołącza tym samym do nielicznej grupy subfunduszy otwartych typu target return, a więc przedstawiających się klientom przez pryzmat oczekiwanej stopy zwrotu.

Odejście od tradycji:
Odejście od tradycji:
Po uruchomieniu subfunduszu opartego na ilościowym modelu zarzadzania i surowcowego, utworzenie produktu absolutnej stopy to dla NN Investment Partners TFI, którym kieruje Małgorzata Barska, kolejny krok w budowie oferty oderwanej od tradycyjnej korelacji z notowaniami akcji i obligacji.
Marek Wiśniewski

Dotychczasowe doświadczenia z tego typu produktami trudno uznać za udane. Jako pierwszy – pod koniec 2015 r. – pojawił się Aviva Globalnych Strategii (początkowo nosił nazwę Aviva Oszczędnościowy). W trzyletnich okresach miał średniorocznie przysparzać klientom 5 proc. zysku. Przez ostatnie 36 miesięcy zarobił 5,9 proc, co średniorocznie daje 1,9 proc.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Po produkcie Avivy na rynek wszedł mFundszu Dobrze Lokujący stworzony przez Skarbiec TFI wspólnie z mBankiem. Z trzech jego subfunduszy tylko mFundusz dla Każdego spełnia zapowiedzi. Jego cel to średnioroczne 2 proc. przy 2-letnim okresie inwestycji. W ostatnich 24 miesiącach zarobił dla klientów 4,5 proc, czyli średniorocznie 2,2 proc. mFundusz dla Aktywnych miał średniorocznie zarabiać dla klientów 5 proc. przy założeniu, że zaangażują kapitał na 3-4 lata. Przez ostatnie 36 miesięcy zarobił 10,6 proc, a przez 48 – 12,3 proc. Średniorocznie daje to 3,4 i 2,5 proc. mFundusz dla Odważnych zaleca zaangażowanie przez minimum pięć lat. Piąte urodziny będzie obchodził dopiero pod koniec 2021 r. Od początku istnienia zarobił na razie 18,8 proc., co przekłada się na 4 proc. średniorocznie.

Dobry, ale niesprzedawalny

NN Investment Partners TFI zakłada, że spełni zapowiedzi odnośnie stóp zwrotu. Strategia NN (L) Total Return jest bowiem kopią strategii NN Total Return FIZ, który według zapewnień przedstawicieli TFI radził sobie całkiem dobrze. To, że niespełna 4 lata po uruchomieniu podjęto decyzję o jego likwidacji jest konsekwencją niskiego poziomu aktywów, co z kolei ma być pochodną tego, że FIZ został uruchomiony kilka miesięcy przed ujawnieniem problemów GetBacku. Te pociągnęły na dno powiązane z windykatorem FIZ-y oraz zniechęciły inwestorów i dystrybutorów do jakichkolwiek FIZ-ów.

- Uważamy, że nasza autorska strategia absolutnej stopy zwrotu z powodzeniem realizowana od 2017 r. ma szanse spotkać się ze sporym zainteresowaniem inwestorów. Postanowiliśmy uruchomić ją w formule SFIO ze względu na ograniczony potencjał sprzedażowy funduszy zamkniętych – komentuje Radosław Sosna, dyrektor sprzedaży, marketingu i produktów w NN Investment Partners TFI.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane