Norweska szansa dla biznesu

opublikowano: 09-06-2019, 22:00

We wrześniu NCBR wesprze projekty partnerskie związane m.in. z badaniami polarnymi i dotyczącymi wychwytywania dwutlenku węgla.

Rusza trzecie rozdanie funduszy norweskich na rozwinięcie międzynarodowej współpracy badawczej pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami. Pieniędzmi będzie zarządzało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i Narodowe Centrum Nauki (NCN). W puli jest ponad 129 mln EUR. 40 proc. tej kwoty pokryje koszty badań podstawowych. W przypadku projektów aplikacyjnych będzie to 60 proc. Umowę w sprawie realizacji programu „Badania” podpisali w piątek Jerzy Kwieciński, ministerinwestycji i rozwoju, oraz Olav Myklebust, ambasador Królestwa Norwegii w Polsce.

— Program to szansa na wzmocnienie transferu wyników badań do gospodarki i uczynienie jej bardziej konkurencyjną — zaznacza Jerzy Kwieciński.

Wojciech Kamieniecki, dyrektor NCBR, podkreśla, że w latach 2012-17 pula pieniędzy na przedsięwzięcia wspierające naukę wyniosła ponad 74 mln EUR.

— Celem NCN jako operatora części programu jest wspieranie doskonałych projektów, umiędzynarodowienie polskiej nauki, zwiększenie jej transparentności i otwartości — mówi Zbigniew Błocki, dyrektor NCN.

Z funduszy norweskich będą mogły korzystać nie tylko uczelnie, instytuty naukowe i badawcze, ale również przedsiębiorcy. Warunek jest jeden: muszą prowadzićprojekty badawcze lub prace przygotowawcze do wdrożenia wyników badań. Program przewiduje wsparcie przedsięwzięć we wszystkich dziedzinach nauki. Mogą to być np. badania polarne, dotyczące wychwytywania i składowania CO2 czy związane z naukami społecznymi. Pierwsze nabory — organizowane przez NCN — planowane są na czerwiec. Natomiast NCBR planuje ogłosić konkurs we wrześniu. Jeszcze w tym roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości rozdzieli fundusze norweskie na projekty związane z zielonymi technologiami, z tzw. niebieskim wzrostem (ang. blue growth) i poprawą jakości życia (ang. welfare technology). Wsparcie dla MŚP będzie pochodziło z Norweskiego Mechanizmu Finansowego.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane