Około 6,7 miliona standardowych kontenerów (TEU) przeszło przez chińskie porty w ubiegłym tygodniu – poinformowało tamtejsze Ministerstwo Transportu. To wzrost o niemal 6 proc. w porównaniu z poprzednim tygodniem i historyczny rekord pod względem tygodniowej przepustowości.
Specjaliści tłumaczą ten wzrost aktywności przyspieszoną wysyłką towarów przez chińskich eksporterów, którzy próbują zdążyć przed początkiem lipca, kiedy to planowane jest przywrócenie ceł na niektóre towary eksportowane do USA. Dodatkowym motywem może być wykorzystanie 90-dniowego „okna handlowego”, ustanowionego po rozejmie zawartym z Waszyngtonem 12 maja, które kończy się w połowie sierpnia.
Eksport do USA spada mimo wzmożonego ruchu
Pomimo ogromnego ruchu w portach, chiński eksport do USA spadł w maju w największej skali od czasów początków pandemii COVID-19. Dostawy skurczyły się aż o 34,4 proc. w ujęciu rocznym, co jest największym spadkiem od lutego 2020 roku. To sygnał, że obawy o wojnę handlową oraz decyzje amerykańskich firm o dywersyfikacji źródeł dostaw zaczynają przekładać się na realne zmiany w strukturze handlu międzynarodowego.
Eksporterzy z Chin coraz częściej kierują swoje towary najpierw do Azji Południowo-Wschodniej, a dopiero stamtąd do USA, próbując ominąć nowe regulacje i taryfy. W tym kontekście maj i czerwiec okazują się wyjątkowo aktywnymi miesiącami w handlu Azji z Ameryką Północną.
Kolej i lotnictwo cargo także biją rekordy
Wzmożona aktywność nie ogranicza się tylko do portów. Przewozy kolejowe w Chinach osiągnęły w ubiegłym tygodniu najwyższy poziom dla tego okresu w historii, a lokalny transport lotniczy cargo zanotował rekord wszech czasów. W tygodniu zakończonym w niedzielę (22.06) odbyło się ponad 2100 lotów cargo, co stanowi drugi najwyższy tygodniowy wynik w historii chińskiego lotnictwa towarowego.
Wzrosty u konkurentów Chin
Podczas gdy Chiny odnotowują spadek eksportu do USA, inne kraje azjatyckie zyskują. Korea Południowa zwiększyła swoją sprzedaż do USA w pierwszych 20 dniach czerwca w porównaniu z rokiem poprzednim. Wietnam, Tajwan i Tajlandia osiągnęły rekordowe poziomy eksportu do największej gospodarki świata w maju.
Handel w cieniu geopolityki
Rekordowy ruch w chińskich portach i gwałtowna aktywność eksporterów to symptom niepewności, jaka panuje na globalnym rynku handlowym. Ryzyko zaostrzenia sporów celnych i zmieniająca się polityka USA wobec Chin skłaniają firmy do szybkich decyzji i zmian strategii logistycznych. Najbliższe miesiące pokażą, czy trend dywersyfikacji źródeł dostaw się utrzyma – i co to oznacza dla pozycji Chin jako globalnej fabryki świata.