W ramach porozumienia Amazon zyska dostęp do artykułów prasowych „The New York Timesa”, a także materiałów kulinarnych z serwisu NYT Cooking oraz treści sportowych publikowanych na stronie The Athletic. Jak poinformował wydawca, treści te będą wykorzystywane m.in. do tworzenia skrótów i fragmentów wyświetlanych w czasie rzeczywistym w produktach Amazonu, takich jak asystent głosowy Alexa. Posłużą też do trenowania autorskich modeli językowych firmy.
"NYT" pozwał Microsofta i OpenAI za naruszenie praw autorskich
Tymczasem „The New York Times” wciąż prowadzi batalię prawną przeciwko Microsoftowi i OpenAI – twórcom ChatGPT. W pierwszym kwartale tego roku dziennik odnotował z tego tytułu 4,4 mln USD kosztów sądowych przed opodatkowaniem. Pozew został złożony w 2023 roku i dotyczy naruszenia praw autorskich.
W tym samym czasie inne firmy technologiczne, w tym samo OpenAI, zawarły już umowy licencyjne z wieloma redakcjami – takimi jak „The Washington Post”, „The Atlantic”, „The Guardian”, News Corp czy Axel Springer. Teraz do tego grona dołącza Amazon, podpisując pierwsze tego rodzaju porozumienie z „NYT”.
Jak podkreśla „NYT”, Amazon będzie mógł umieszczać fragmenty treści dziennika w wielu swoich usługach, nie tylko w Alexie, ale również w innych „doświadczeniach użytkownika”.
W przypadkach, gdy będzie to zasadne, Amazon ma również podawać bezpośrednie linki do pełnych wersji materiałów na stronie „New York Timesa”, co może przełożyć się na większy ruch i potencjalne zyski z subskrypcji.
Meredith Kopit Levien, prezeska The New York Times Company, nazwała tę umowę „zgodną z zasadą, że wysokiej jakości dziennikarstwo ma swoją wartość i powinno być odpowiednio wynagradzane” – podkreślając, że firma stawia zarówno na komercyjne umowy, jak i na ochronę praw własności intelektualnej na drodze sądowej.
Wersja testowa nowej, wspieranej przez AI Alexy Plus została już udostępniona użytkownikom, a Amazon twierdzi, że korzystają z niej setki tysięcy osób.