Media technologiczne uparły się, by o chmurze mówić tylko dobrze. Prezentują badania, studia przypadków i komentarze ekspertów, które przekonują o korzyściach płynących z tej technologii. Rzadko natomiast zwracają uwagę na jej mankamenty. Tym bardziej nie powinien przejść bez echa niedawno opublikowany raport Couchbase Research, z którego wynika, że cloud computing często nie spełnia oczekiwań decydentów IT, zwiększa komplikacje i koszty działalności firm. Te negatywne głosy mogą zmusić dostawców do poprawy jakości usług.

Przepalone budżety
Zdaniem respondentów chmura sprawiła, że zmiana technologiczna w 2021 r. stała się jeszcze trudniejsza (56 proc. wskazań) i droższa (48 proc.). Z powodu wyzwań związanych z usługami chmurowymi 61 proc. przedsiębiorstw musiało ograniczyć swoje ambicje dotyczące transformacji cyfrowej. 58 proc. wybrało usługi w chmurze, które nie dawały możliwości skalowania biznesu w celu zaspokojenia popytu. Ankietowani zwracali uwagę m.in. na nieelastyczne plany cenowe, narzędzia do zarządzania niedające dobrej kontroli i przechowywanie danych w nieodpowiednich miejscach. To wszystko zwiększa koszty chmury korporacyjnej o ponad 35 proc. – ustalił Couchbase.
Dane pochodzą z amerykańskiego rynku, ale naiwnością byłoby sądzić, że użytkownicy w Polsce nie mają powodu do narzekań. Cytowany w raporcie Ravi Mayuram, dyrektor ds. technologii w Couchbase, uważa, że wpływ chmury na biznes jest jednak pozytywny. Wymienia jej zalety. Dla dużych firm jest to zwiększona skalowalność i elastyczność, dla mniejszych dostęp do usług i aplikacji – w dominującym wcześniej stacjonarnym modelu IT przedsiębiorstwa małe i mikro byłyby skazane na zapóźnienie technologiczne.
Taką wartość w 2023 r. osiągnie światowy rynek przetwarzania w chmurze. W 2018 r. wyceniano go na 182,5 mld USD, co oznacza, że branża rośnie średnio o prawie 22 proc. rocznie – wynika z raportu Worldwide and Regional Public IT Cloud Services Forecast, opublikowanego przez IDC.
Rozczarowanie klientów biznesowych może wynikać z wyboru niewłaściwego partnera technologicznego, bycia całkowicie zależnym od niego, bezradności po wystąpieniu awarii lub nadmiernych oczekiwań wobec tej technologii. Czy to powód, by pozostać przy stacjonarnej infrastrukturze?
Poznaj program konferencji “Umowy IT - aspekty prawne i praktyczne”, 1-2 grudnia 2022, Warszawa >>
Do poprawki
Chmura oferuje wiele korzyści, jeśli jest dobrze wdrożona i czuwa nad nią wiarygodny dostawca. Uczestnicy badania Couchbase zdają się to rozumieć, dlatego mimo narzekań dają temu rozwiązaniu szansę. Chcą, by w 2025 r. ponad 58 proc. firmowych wydatków IT dotyczyło właśnie cloud computingu. Ravi Mayuram ocenia to podejście jako słuszne: „Wiemy, że dżina chmury nie da się włożyć z powrotem do butelki, a przedsiębiorstwa nie powinny tego robić. Zamiast tego musimy się upewnić, że spełni ona wszystkie oczekiwania” .