W Warszawie odbyła się konferencja ENGAGE CFO Strategy & Innovation Summit, organizowana przez AICPA & CIMA. Cykliczna impreza jest jednym z najważniejszych wydarzeń dla liderów finansów w Europie. Spotkanie zgromadziło dyrektorów finansowych, ekspertów i praktyków biznesu, którzy wspólnie analizowali wyzwania stojące przed CFO w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Podczas żywych dyskusji, praktycznych warsztatów i merytorycznych prezentacji uczestnicy analizowali ewolucję roli dyrektora finansowego, aktualne trendy w zarządzaniu finansami oraz sposoby wykorzystania innowacji i technologii, by zwiększyć efektywność i odporność organizacji. Konferencja była nie tylko miejscem wymiany wiedzy, lecz także inspiracją do działania – do budowania nowoczesnych, elastycznych i przygotowanych na kryzysy struktur organizacyjnych.
– Budowanie odporności w trudnych czasach wymaga odwagi, zwinności i zdolności adaptacji. To właśnie te cechy pozwalają nam prowadzić zespoły przez zmiany i niepewność, przekształcając wyzwania w nowe możliwości – przywitał gości Jakub Bejnarowicz, dyrektor regionalny na Europę w AICPA & CIMA.
Odporność w biznesie i dżungli
Konferencję prowadził Ash Noah, CPA, FCMA, CGMA, VP Managing Director, Learning, Education and Development w AICPA & CIMA. W swoim wystąpieniu przekonywał, że współczesny świat staje się coraz bardziej złożony i nieprzewidywalny. Pandemia, konflikty zbrojne, napięcia geopolityczne czy niestabilność handlowa – to tylko niektóre z wyzwań, które kształtują dziś rzeczywistość gospodarczą. Z danych, które przytoczył Noah, wynika, że aż 65 proc. dyrektorów finansowych uważa, że ich organizacje nie są przygotowane na nowe ryzyka, a jedynie 16 proc. deklaruje gotowość na nadchodzące wyzwania.
– Standard ISO w zakresie odporności organizacyjnej definiuje ją jako zdolność do absorbowania wstrząsów. Podobnie jak w samolocie, turbulencje są nieuniknione, ale odpowiednie systemy pozwalają chronić pasażerów i ładunek. Tak samo jest w biznesie – chodzi o to, by mimo nieoczekiwanych zdarzeń nie schodzić z obranego kursu i realizować swoje cele – mówił Ash Noah.
Wątek odporności – zarówno w kontekście organizacji, jak i indywidualnej postawy lidera – rozwinął gość specjalny konferencji – Yossi Ghinsberg, podróżnik, przedsiębiorca, filantrop i mówca motywacyjny. Jego niezwykła historia przetrwania w amazońskiej dżungli stała się inspiracją dla filmu „Dżungla” z Danielem Radcliffem w roli głównej.
Ghinsberg, który przez wiele dni walczył o życie w jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc na Ziemi, mówił o sile ludzkiego ducha i znaczeniu akceptacji trudności. Jego przesłanie – choć wynikające z ekstremalnych doświadczeń – doskonale wpisywało się w tematykę konferencji.
– Musimy przyjąć jako pewnik, że życie będzie pełne wyzwań – mówił Yossi Ghinsberg. – Problemy nie muszą być postrzegane jako coś negatywnego, są naturalną częścią rzeczywistości. To dzięki nim rozwijamy się, uczymy się i naprawdę czujemy, że żyjemy. Pierwszym krokiem do odporności jest więc zmiana perspektywy – zaakceptowanie trudności zamiast ich unikania.
Fundamenty silnej organizacji
Znaczną część programu konferencji poświęcono praktycznym strategiom wzmacniania odporności organizacyjnej – zarówno w wymiarze finansowym, jak i operacyjnym. Eksperci podkreślali, że odporność nie jest efektem jednorazowych działań, lecz wynikiem świadomego i systematycznego zarządzania ryzykiem, kulturą organizacyjną oraz procesami decyzyjnymi.
Anna Miskin FCMA, CGMA, Chief Risk Officer w QBE Europe, zwróciła uwagę na ścisły związek między zarządzaniem ryzykiem a odpornością organizacji. Skuteczne przewidywanie zagrożeń i wdrażanie kompleksowych ram zarządzania ryzykiem – od określenia apetytu na ryzyko, przez jego ocenę i monitorowanie, aż po raportowanie – pozwala firmom nie tylko przetrwać okresy niepewności, ale także rozwijać się pomimo nich. Miskin podkreśliła również, że dział finansowy odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności, łącząc perspektywę strategiczną i operacyjną.
Z kolei LaToya Lacey CPA, CFE – Vice President, Enterprise Risk Management & Insurance w Estée Lauder Companies, mówiła o znaczeniu integrowania zarządzania ryzykiem z planowaniem strategicznym. Jej zdaniem, organizacje zyskują odporność, gdy potrafią przekładać analizę ryzyk na realne decyzje biznesowe, wspierające proaktywne ograniczanie ryzyka, alokację kapitału, elastyczność i innowacyjność. Lacey podkreśliła, że dział zarządzania ryzykiem powinien być partnerem w procesie podejmowania decyzji, a nie tylko strażnikiem zgodności.
– Ryzyko i możliwości to dwie strony tej samej monety. Nie można skupiać się wyłącznie na jednej z nich – każda szansa wiąże się z ryzykiem. Dlatego musimy patrzeć na nie łącznie, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostu – powiedziała LaToya Lacey.
Technologie w służbie CFO
Technologie, automatyzacja i sztuczna inteligencja należały do najczęściej przewijających się wątków podczas konferencji. Eksperci podkreślali, że cyfrowa transformacja to już nie przyszłość, lecz codzienność działów finansowych, a od sposobu, w jaki dyrektorzy finansowi wykorzystają nowe narzędzia, zależeć będzie konkurencyjność całych organizacji. Swoimi doświadczeniami w tym obszarze podzielił się Christopher Argent, Founder & Managing Director Generation CFO – organizacji zrzeszającej globalną społeczność skupiającą liderów funkcji finansowych ich zespoły.
Ryzyko i możliwości to dwie strony tej samej monety. Nie można skupiać się wyłącznie na jednej z nich – każda szansa wiąże się z ryzykiem. Dlatego musimy patrzeć na nie łącznie, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostu.
– Automatyzacja nie ogranicza finansów, lecz je odkrywa na nowo. Oczywiście, technologie mocno wpłyną na przetwarzanie transakcji, ale to dobra wiadomość. Gdy maszyny przejmują rutynowe zadania, ludzie mogą skoncentrować się na tym, co naprawdę tworzy wartość – na innowacjach, analizie i kreatywnym rozwiązywaniu problemów – podkreślił Christopher Argent.
O praktycznym wykorzystaniu AI w planowaniu finansowym mówił również Ivan Martić, VP of Business Development w firmie Farseer – dostawcy nowoczesnych narzędzi FP&A. Jak zaznaczył, era Excela dobiega końca. To wysłużone narzędzie już teraz jest zastępowane przez modele sztucznej inteligencji.
– Obecnie przechodzimy z Excela do sztucznej inteligencji. Oczywiście Excel wciąż jest jednym z najlepszych narzędzi, jakie stworzono, ale sprawdza się w małej skali. Dla dużych organizacji narzędzia FP&A z wbudowaną sztuczną inteligencją są rozwiązaniem znacznie bardziej efektywnym. Excel operuje na danych, a AI dostarcza także kontekst i znaczenie – to ogromna przewaga w tworzeniu strategii i podejmowaniu decyzji. Przyszłość należy do rozwiązań FP&A stworzonych w oparciu o AI – mówił Martić.
Gościem specjalnym sesji technologicznej był również dr Felipe Thomaz, Associate Professor of Marketing, Co-Founder and Managing Director Augmented Intelligence Labs na Uniwersytecie Oksfordzkim. W swoim wystąpieniu „AI as Risk and Resilience: Rethinking Strategy in the Age of Intelligence” podkreślił, że sztuczna inteligencja to dziś nie tylko narzędzie, lecz przewaga strategiczna, która może być wykorzystana do budowania odporności organizacyjnej. Thomaz wskazał trzy kluczowe obszary, w których AI zmienia biznes: efektywność – poprzez optymalizację procesów i decyzji; tworzenie nowych możliwości – dzięki otwieraniu rynków i opracowywaniu modeli wzrostu; oraz odporność – poprzez zdolność przewidywania i adaptacji do kryzysów.
Odpowiedni partnerzy
Podczas konferencji nie zabrakło również przykładów udanych wdrożeń technologicznych, które pokazują, jak odpowiednie partnerstwa mogą wspierać cyfrową transformację i wzmacniać odporność finansową organizacji.
Zuzanna Góral, dyrektor ds. rachunkowości i kontroli wewnętrznej w Orange Polska, oraz Piotr Czapliński, menedżer ds. rozwoju biznesu w Sygnity Business Solutions, opowiedzieli o wdrożeniu systemu Oracle Fusion ERP w chmurze, które stało się kluczowym elementem transformacji cyfrowej w dziale finansowym Orange.
– Kilka lat temu podjęliśmy ważną decyzję – przenieśliśmy nasz system ERP Oracle z infrastruktury lokalnej do chmury. Cloud daje nam znacznie większą elastyczność – możemy regularnie wprowadzać zmiany i dodawać nowe funkcjonalności. Poza tym jest po prostu tańszy – pozwolił ograniczyć koszty utrzymania serwerów oraz organizacyjne – podkreśliła Zuzanna Góral.
O roli partnerstwa technologicznego w budowaniu efektywnych procesów finansowych mówił także Karan Garg, Senior Manager, Group FP&A w Adevinta. W swoim wystąpieniu przedstawił, jak współpraca z firmą Incube pomogła jego organizacji usprawnić procesy raportowania i zarządzania danymi.
– Przed wdrożeniem mieliśmy wiele manualnych procesów i związane z tym ryzyka, na przykład dotyczące spójności danych. Dzięki nowemu rozwiązaniu udało się osiągnąć znacznie wyższy poziom automatyzacji, efektywności i bezpieczeństwa – mówił Karan Garg.
Jak podkreślili prelegenci, wdrożenie nowoczesnych systemów finansowych to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim dobrego partnerstwa i zaufania – to one pozwalają firmom skutecznie przechodzić przez proces zmian i czerpać z niego realne korzyści biznesowe.
Odporność to proces
W zasadzie wszyscy prelegenci byli zgodni, że odporność organizacji nie jest jednorazowym celem, lecz ciągłym procesem – wymagającym długofalowego strategicznego myślenia, inwestycji i świadomego przywództwa.
Marek Chlebicki, partner w PwC Polska, zwrócił uwagę na złożoność współczesnych zagrożeń, przed którymi stają firmy. Wskazał na połączenie nagromadzenia ryzyk zewnętrznych, w tym na niespotykaną wcześniej intensyfikację cyberataków, jednocześnie gwałtowny rozwój złożoności technologii, rewolucję AI, a w efekcie także większą presję ze strony regulatorów. Sprawiają one, że organizacje wymagają zupełnie nowego [AH1] podejścia do budowania odporności cyfrowej – bardziej zintegrowanego, kompleksowego, zorientowanego na aspekty technologiczno-wdrożeniowe i długoterminowego.
– Odporność to nie stan, który można raz osiągnąć, ale proces ciągłego doskonalenia. To nie jedna inwestycja, lecz wiele działań rozłożonych na lata. Firmy muszą nieustannie analizować ryzyko, testować i audytować poziom swojej odporności, definiować priorytety i inwestować w rozwiązania, które zwiększają ich odporność na zmieniające się wyzwania – podkreślił Marek Chlebicki.
Wątek przywództwa i celowości w biznesie rozwinęła Marie Large FCMA, CGMA, CEO Makace AB – doświadczona liderka biznesowa, która przez lata pełniła funkcje kierownicze w firmie Ericsson, zarządzając działalnością w 18 krajach i współpracując z globalnymi klientami, takimi jak Vodafone, Deutsche Telekom, Orange czy Telenor. Obecnie doradza małym i średnim przedsiębiorstwom w zakresie ekspansji międzynarodowej. Large podkreśliła, że fundamentem odporności jest poczucie sensu i wspólnego celu, który łączy całą organizację.
– Firmy muszą zadać sobie pytanie: jaki jest cel naszej organizacji? Wierzę, że jeśli przedsiębiorstwo ma jasną wizję i misję, która wnosi wartość dla społeczeństwa – i w którą wierzą jej pracownicy – to dużo łatwiej radzi sobie z trudnościami i niepewnością – podsumowała Marie Large.