Opawski: Nie ma konieczności prywatyzacji PKP Cargo przed 2007 rokiem

opublikowano: 2004-07-23 15:13

Minister infrastruktury Krzysztof Opawski nie widzi konieczności prywatyzacji PKP Cargo przed 2007 rokiem, kiedy otworzy się polski rynek kolejowy.

„Nie jesteśmy w stanie przygotować Cargo do tego by zostało sensownie sprzedane przed 2007 rokiem” – powiedział Krzysztof Opawski, w piątek podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

Według Opawskiego, przed prywatyzacją, PKP Cargo musi być zdolne do konkurencji. Zgodnie z obowiązującym programem restrukturyzacji i prywatyzacji kolei państwowych, sprzedaż akcji PKP Cargo jest planowana na przełom 2005/2006 r.

W piątek Teresa Kalisz, członek zarządu PKP SA powiedziała agencji ISB, że z inicjatywy PKP może dojść do zmiany tego programu i przesunięcia aktualnie obowiązującego terminu sprzedaży na późniejszy.

Opawski powiedział dziennikarzom po obradach komisji, że najważniejszą sprawą przed prywatyzacją PKP Cargo jest uczynienie spółki sprawną. Minister dodał, że obecnie jest możliwa zarówno giełdowa ścieżka prywatyzacji tej spółki jak i jej sprzedaż inwestorowi strategicznemu. „Na razie nie jest przesądzona ścieżka prywatyzacji Cargo” – dodał.

Minister powiedział też podczas posiedzenia komisji w piątek, że wszystkie spółki z grupy PKP, oprócz Polskich Linii Kolejowych (PLK), zajmujących się infrastrukturą, powinny być sprywatyzowane. „Dla mnie docelowo państwową własność powinna zachować infrastruktura, ale PLK muszą być atrakcyjne dla europejskiego rynku” – dodał.

Według ministra szybko powinny być zakończone procesy prywatyzacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) i Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM), których sprzedaż prowadzi PKP SA.

Oferty wiążące na kupno PKP WKD oraz PKP SKM w Trójmieście mają zostać złożone w połowie września.

Zdaniem Opawskiego przed rozpoczęciem przekształceń własnościowych w spółkach grupy PKP, powinny być wprowadzone zasady przejrzystości jak w spółkach publicznych. „Wprowadzenie standardów jak dla spółek publicznych powinno odbyć się wcześniej niż rozpoczęcie przemian własnościowych” - powiedział.

Według niego należy przyspieszyć natomiast inne niż własnościowe przekształcenia kolei. „Trzeba usprawnić zarządzanie m. in. poprzez ograniczenie dużej liczby drobnych spółek z grupy PKP” – powiedział.

Opawski dodał ze według niego zbyt wolno przebiega restrukturyzacja majątkowa i obecnie najważniejszym zadaniem jest doprowadzenie do jej zakończenia.

PKP Cargo w pierwszym półroczu 2004 roku miały 41 mln zł zysku netto, o 14 mln zł mniej niż przed rokiem. Spółka w tym okresie przewiozła 78,5 mln ton towarów.