OpenAI rzuca wyzwanie Google: nowe funkcje wyszukiwania w ChatGPT

Oskar NawalanyOskar Nawalany
opublikowano: 2024-10-31 18:48

OpenAI rozszerza możliwości swojego flagowego produktu, ChatGPT, wprowadzając funkcję wyszukiwania, która stanowi poważne wyzwanie dla Google, należącego do spółki Alphabet. Nowa opcja, ChatGPT Search, pozwoli użytkownikom wyszukiwać aktualne informacje podobnie jak w tradycyjnej przeglądarce, oferując odpowiedzi z przypisami do źródeł, takich jak serwisy informacyjne i inne bazy danych – podaje agencja Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Latem OpenAI testowało prototyp funkcji, nazwany SearchGPT, który był dostępny wyłącznie dla wybranej grupy użytkowników i działał jako oddzielna aplikacja, niezależnie od ChatGPT. Teraz nowa funkcja wyszukiwania, oparta na modelu OpenAI 4, zostanie udostępniona w czwartek najpierw płatnym użytkownikom ChatGPT Plus i Team, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i w przeglądarkach. Klienci biznesowi i edukacyjni OpenAI zyskają dostęp do funkcji w nadchodzących tygodniach, a użytkownicy darmowej wersji – za kilka miesięcy.

Po ogromnym sukcesie ChatGPT pod koniec 2022 roku firmy technologiczne przyspieszyły prace nad wdrażaniem generatywnej sztucznej inteligencji do różnych usług, w tym wyszukiwarek. Microsoft, który wspiera OpenAI, oraz Google dodali do swoich wyszukiwarek funkcje oparte na rozmowach z AI. Dzięki ChatGPT Search OpenAI może zaoferować podobne możliwości około 250 milionom użytkowników, którzy korzystają z ChatGPT każdego tygodnia.

Po ogłoszeniu nowych funkcji akcje spółki Alphabet spadły w czwartek o ponad 1 proc.

Podczas demonstracji przed wprowadzeniem nowej funkcji zespół OpenAI zapytał ChatGPT o wydarzenia weekendowe w San Francisco. Aplikacja odpowiedziała przeglądem zaplanowanych wydarzeń, korzystając z danych z lokalnych serwisów informacyjnych. W odpowiedzi na kolejne pytanie dotyczące restauracji ChatGPT pokazał mapę z pobliskimi lokalami gastronomicznymi. Nowa funkcja wyświetla teraz bardziej widoczne podsumowania i podglądy obrazów z artykułów, co stanowi ulepszenie w porównaniu do wcześniejszych, ograniczonych cytowań źródeł.

Funkcja wyszukiwania bazuje na licznych umowach licencyjnych z wydawcami, takimi jak News Corp., Axel Springer SE, Time czy Le Monde. Dzięki tym partnerstwom OpenAI może dostarczać bardziej wiarygodne i aktualne informacje. Firma dodała, że uwzględniła opinie wydawców, dotyczące sposobu wyboru najistotniejszych artykułów, długości podsumowań oraz stosowania cytatów.