(Depesza uzupełniona o dodatkowe szczegóły)
NOWY JORK (Reuters) - Nastroje Amerykanów pogorszyły się w styczniu z powodu niepewnej sytuacji na rynku pracy oraz obaw o możliwość wybuchu wojny z Irakiem. Jednak spadek zaufania konsumentów nie był aż tak duży jak prognozowano, co powinno ostudzić niepokoje przed powrotem recesji.
Wskaźnik zaufania amerykańskich konsumentów spadł w styczniu do 79 punktów z 80,7 punktu po korekcie w grudniu, podał we wtorek ośrodek badawczy Conference Board. Analitycy prognozowali, że indeks spadnie do 78,1 punktu.
"Stojąc przed narastającym zagrożeniem wojną, konsumenci coraz ostrożniej patrzą w najbliższą pryszłość" - napisał w komentarzu Lynn Franco, odpowiedzialny za przeprowadzenie badań, dodają, że obecny poziom indeksu odzwierciedla "umiarkowaną aktywność gospodarczą".
Nastroje Amerykanów mają kluczowe znaczenie dla kondycji gospodarki i są bacznie obserwowane przez ekonomistów i przedsiębiorców, ponieważ wydatki konsumentów stanowią dwie trzecie amerykańskiego Produktu Krajowego Brutto (PKB).
Wskaźnik oceny obecnych warunków gospodarczych i kondycji finansowej Amerykanów wzrósł w styczniu do 75,4 punktu z 69,6 punktu w grudniu. Natomiast wskaźnik oczekiwań na najbliższe sześć miesięcy obniżył się do 81,4 z 88,1 punktu.
Odsetek respondentów, którzy uważają, że trudno jest obecnie znaleźć pracę spadł w styczniu do 28,8 procent z 29,7 procent w grudniu.
Badania Conference Board opierają się na wynikach ankiety rozsyłanej co miesiąc do pięciu tysięcy amerykańskich gospodarstw domowych.
((Tłumaczył: Piotr Skolimowski; Redagował: Paweł Florkiewicz; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, [email protected]))