(Depesza uzupełniona o dodatkowe szczegóły)
NOWY JORK (Reuters) - Obawy przed wojną w Iraku i towarzyszący im wzrost cen energii oraz dekoniunktura na rynku akcji przyczyniły się w tym miesiącu do spadku nastrojów amerykańskich konsumentów do najniższego poziomu od października 1993 roku.
W lutym wskaźnik zaufania amerykańskich konsumentów spadł do 64 punktów z 78,8 punktu po korekcie w styczniu, poinformował we wtorek ośrodek badawczy Conference Board.
Analitycy prognozowali, że wskaźnik spadnie do 76,8 punktu.
Badania Conference Board opierają się na wynikach ankiety rozsyłanej co miesiąc do pięciu tysięcy amerykańskich gospodarstw domowych.
Nastroje Amerykanów mają kluczowe znaczenie dla kondycji gospodarki i są bacznie obserwowane przez ekonomistów i przedsiębiorców, ponieważ wydatki konsumentów stanowią dwie trzecie amerykańskiego Produktu Krajowego Brutto (PKB).
"Słaba sytuacji na rynku pracy i rynkach fiansowych, wzrost kosztów energii oraz zagrożenie wojną i atakami terrorystycznymi negatywnie odbiły się na nastrojach konsumentów" - napisał w komentarzu Lynn Franco, dyrektor badań nastrojów konsumentów z Conference Board.
"Raport o nastrojach w tym miesiącu przedstawia przygnębiający obraz obecnych warunków ekonomicznych. Na krótkookresowym horyzoncie nie widać oznak ożywienia" - dodał.
Wskaźnik oceny obecnych warunków gospodarczych i kondycji finansowej Amerykanów spadł do 61,6 punktu z 75,3 punktu w styczniu. Natomiast wskaźnik oczekiwań na najbliższe sześć miesięcy obniżył się do 65,6 punktu z 81,1 punktu miesiąca wcześniej.
Odsetek respondentów, którzy uważają, że trudno jest obecnie znaleźć pracę wzrósł w lutym do 30,1 procent z 28,9 procent w styczniu.
Po publikacji danych dolar i amerykańskie indeksy pogłębiły wcześniejsze spadki.
((Tłumaczył: Piotr Skolimowski; Redagowała: Barbara Woźniak; Reuters Messaging: [email protected]; Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, [email protected]))