Orange Polska zaprasza firmy do wirtualnej rzeczywistości

Partnerem publikacji jest Orange Polska
opublikowano: 2024-05-24 16:03

Innowacyjna przestrzeń Orange Business Metaverse ma pomóc polskim przedsiębiorcom poznać zaawansowane usługi ICT, które ma w swojej ofercie Orange Polska i zrozumieć, jak technologia metaverse może sprostać ich wymaganiom biznesowym.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na przestrzeni ostatniej dekady mogliśmy zaobserwować niezwykle dynamiczny rozwój innowacyjnych technologii. Wiele z nich znajduje swoje zastosowanie w biznesie. Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, blockchain, automatyzacja produkcji, cloud – wszystkie te rozwiązania na stałe wpisały się do słownika nowoczesnego przedsiębiorcy, a rozwój technologiczny stał się kluczem do zdobywania przewag konkurencyjnych na rynku. Dlatego firmy systematycznie inwestują w nowoczesne rozwiązania.

Najnowszym elementem w technologicznym portfolio Orange Polska jest rozwiązanie Orange Business Metaverse. To wyjątkowa przestrzeń wirtualna, która pozwala zaprezentować działanie zaawansowanych technologicznie usług i angażuje przy tym odbiorcę. Dzięki niej klienci biznesowi i przedstawiciele samorządów mogą na własne oczy zobaczyć innowacyjne rozwiązania od Orange. Należą do nich m.in. sieci kampusowe 5G – zaawansowane infrastruktury, które mogą działać np. na terenie fabryk i centrów logistycznych – czy usługi Smart City, czyli rozwiązania z zakresu inteligentnych miast (np. sterowanie oświetleniem miejskim, inteligentne przejścia dla pieszych, systemy rowerów miejskich i monitorowanie jakości powietrza).

Rozwiązanie dla twojego biznesu

Orange Business Metaverse powstał we współpracy z ekspertami BlueSoft i Integrated Solutions – spółek należących do Grupy Orange Polska, a także z zewnętrznym dostawcą – Connected Realities. Pozwoliło to na zdobycie odpowiedniego know-how w tworzeniu wirtualnych rzeczywistości. Orange chce wykorzystać to doświadczenie i już dziś zaprasza swoich klientów biznesowych do wejścia w obszar rozwiązań metawersalnych dla firm.

Fundamentem oferty Orange Polska dla firm i instytucji publicznych jest rozwiązanie metaverse dostarczone w modelu end-2-end i one-stop-shop. Oznacza to, że od jednego dostawcy – w tym przypadku od Orange - firma otrzymuje rozwiązania składające się z czterech komponentów. Pierwszy z nich to konsulting biznesowy, strategiczny i R&D, w ramach którego eksperci definiują cele biznesowe, które mają być zaadresowane przez rozwiązanie tworzone dla klienta, proponują projekt tego rozwiązania i plan jego wdrożenia. Drugim komponentem jest infrastruktura niezbędna do tego, aby rozwiązanie mogło działać: sprzęt VR, oprogramowanie do zarządzania goglami VR i wreszcie dostęp do sieci 5G lub do światłowodu. Trzeci element to tzw. moduł CMS, czyli Content Management System. Pozwala on na pełną analitykę treści i zarządzanie danymi pochodzącymi z aplikacji metawersalnej, co jest potrzebne np. do optymalizacji i personalizacji rozwiązania. Sercem rozwiązania jest jednak sama aplikacja metawersalna, która precyzyjnie adresuje wybrane cele biznesowe firmy. Wykorzystuje do tego takie technologie jak AR/XR (rozszerzona i mieszana rzeczywistość), VR (wirtualna rzeczywistość) i wreszcie AI (zintegrowana sztuczna inteligencja).

40 proc.

Taki odsetek firm na świecie będzie, według prognoz Gartnera, dysponować rozwiązaniami metaverse lub VR do 2027 r.

Najważniejsze korzyści

Metaverse znajduje wiele konkretnych zastosowań w środowisku biznesowym. Spójrzmy na główne obszary, w których wirtualna rzeczywistość może dać przedsiębiorstwom konkretne korzyści. Można je podzielić na cztery kategorie.

Pierwsza z nich to zastosowania z obszaru customer experience, czyli doświadczeń klientów. Pozwalają one znacząco zwiększać zaangażowanie odbiorców. Dzięki nim promocja i edukacja klientów nabierają zupełnie nowego, innowacyjnego wymiaru, poprzez immersję, czyli zanurzenie się w przedstawianej treści. Pozwala to na pełne skupienie uwagi na przekazie nieosiągalne w inny sposób. Oczywiście również pracownicy mogą wykorzystywać ten sposób uczestniczenia w spotkaniach do współpracy biznesowej i prezentacji w cyfrowych środowiskach.

Metaverse przydaje się też w obszarze human capital. Pomaga tu podnosić efektywność i optymalizować procesy rekrutacyjne czy on-boardingowe, które nabierają zupełnie nowego wymiaru, a przy tym zyskują takie wartości, jak skalowalność, mobilność, globalność i dostępność.

Trzeci ważny obszar to edukacja i szkolenia Ich skuteczność znacząco wzrasta w środowisku metawersalnym. W bezpiecznych środowiskach cyfrowych można ćwiczyć zarówno tzw. umiejętności miękkie, takie jak trudne rozmowy z klientami, negocjacje w symulowanych scenariuszach itp., jak i kompetencje twarde, np. z zakresu bhp, ppoż, obsługi linii produkcyjnych, maszyn etc. Może to wiele zmienić np. w firmach przemysłowych, ale i w innych branżach.

10 mld USD

Taka, według firmy Meta, będzie wartość polskiego rynku metaverse w 2035 r.

Rozwiązania matawersalne, w tym tzw. digital twins, czyli cyfrowe bliźniaki, mogą przydać się także przy optymalizacji procesów produkcyjnych, projektowaniu, designie, czy co-workingu w środowiskach cyfrowych. Pozwalają one ograniczać zużycie energii i materiałów, a dzięki temu przy stosunkowo niskich kosztach dostarczać na rynek nowe rozwiązania.

Chwilowa moda czy technologia przyszłości?

Technologia metaverse zyskała rozgłos, gdy plany wobec jej rozwoju ogłosił Facebook. Projekt ten nie został jednak do tej pory rozwinięty. Eksperci wskazują, że wirtualna przestrzeń jest technologią, która na razie znajdzie więcej zastosowań w biznesie niż wśród użytkowników indywidualnych. W raporcie McKinsey & Company „Value Creation in the Metaverse” z 2022 r. telekomunikacja została wymieniona wśród branż, które odczują największe korzyści z metaverse, a według firmy Meta wartość polskiego rynku metaverse będzie w 2035 r. wynosiła 10 mld USD.

Z kolei według prognoz Gartnera, do 2027 roku, aż 40 proc. firm globalnie będzie dysponować rozwiązaniami metaverse lub VR. Badanie Ernst & Young przeprowadzone na zlecenie Nokii wykazało natomiast, że aż 80 proc. liderów biznesu przewiduje znaczący lub wręcz transformacyjny wpływ tej technologii na swoją działalność. Według ABI Research metaverse przemysłowy i korporacyjny mają potencjał generowania globalnie łącznie 130 mld USD przychodu w 2030 r., a według firmy Meta sama wartość rynku polskiego (B2C i B2B) może sięgnąć 10 mld USD do 2035 r. Wydaje się więc, że metaverse nie jest jedynie przelotną modą, ale rozwijającym się dynamicznie trendem na rynku biznesowym.

Ułatwiamy cyfrową transformację firm
Bożena Leśniewska
wiceprezeska Orange Polska ds. Rynku Biznesowego
Ułatwiamy cyfrową transformację firm

Z punktu widzenia rynku biznesowego metaverse to silnie rozwijający się trend. Jako Grupa Orange Polska jesteśmy od lat zaufanym partnerem przedsiębiorstw, firm, instytucji i miast w Polsce w ich cyfrowej transformacji oraz jednym z liderów rynku ICT. Metaverse wpisuje się w ciągłe doskonalenie doświadczeń klientów biznesowych i dlatego jest dla nas jednym z kluczowych elementów do realizacji tego celu. Dziś korzystamy już z rozwiązania metawersalnego stworzonego do prezentowania własnych zaawansowanych rozwiązań dla biznesu. Jesteśmy także gotowi, by wykorzystać tę technologię i rozwijać kompetencje w ramach spółek Grupy Orange Polska, aby projektować i budować tego typu rozwiązania dla innych firm, korporacji i szeroko rozumianego Przemysłu 4.0.