Organizacje pozarządowe chwalą środowisko biznesu

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 09-12-2005, 17:38

Ponad 80 proc. firm, z którymi kontaktowały się organizacje pozarządowe podjęło z nimi współpracę, a ponad połowa pytanych przedstawicieli biznesu deklaruje, że zrobiło to "z odruchu serca" - wynika z badań przedstawionych w piątek w Warszawie na seminarium poświęconym kampaniom społecznym III sektora.

Ponad 80 proc. firm, z którymi kontaktowały się organizacje pozarządowe podjęło z nimi współpracę, a ponad połowa pytanych przedstawicieli biznesu deklaruje, że zrobiło to "z odruchu serca" - wynika z badań przedstawionych w piątek w Warszawie na seminarium poświęconym kampaniom społecznym III sektora.

Seminarium, zorganizowane przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Fundację Komunikacji Społecznej, jest częścią projektu popularyzującego marketing społeczny i reklamę społeczną w społecznościach lokalnych. Projekt współfinansuje Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Badanie zostało zrealizowane przez Agencję Badania Rynku SESTA między 26 września a 14 października w 507 małych i średnich przedsiębiorstwach.

Z sondażu wynika, że najczęstszą formą współpracy (34,9 proc.) jest zarówno pomoc rzeczowa jak i finansowa, szczególnie w przypadku średnich przedsiębiorstw. Jednak to małe firmy częściej niż średnie wspierają finansowo organizacje (odpowiednio 39 proc. i 33 proc.).

Przedsiębiorcy deklarują, że najważniejsze dla nich we współpracy są chęć pomocy potrzebującym (ponad 53 proc. wskazań), cel społeczny (prawie 50 proc.), wizerunek firmy (ponad 23 proc.), zaufanie do organizacji społecznej (14 proc.), dobre relacje z okolicznymi mieszkańcami (8 proc.).

Uczestnicy seminarium, głównie reprezentujący organizacje non-profit, dyskutowali m.in. o tym, jak pozyskać partnera do współpracy, jak efektywnie z nim współpracować.      

Dyrektor departamentu pożytku publicznego w resorcie pracy i polityki społecznej Krzysztof Więckiewicz ocenił, że relacje III sektora i biznesu powinny polegać na partnerstwie, a nie "klientyzmie". Wyjaśnił, że organizacje chcąc pozyskać fundusze, czy jakieś dobra materialne muszą wystrzegać się "wejścia w system zależności, stać się swoistym klientem biznesu, bo grozi to utratą tożsamości sektora".

Jego zdaniem, relacje partnerskie powinny być oparte na odpowiedzialności społecznej oraz chęci osiągnięcia "dobra wspólnego" dla jakiejś społeczności. Więckiewicz uważa też, że dobrze, jeśli organizacje pozarządowe szukają porozumienia, współtworzą strategię rozwoju np. w regionie nie tylko z firmami, ale także z samorządem. Dodał, że państwo z kolei powinno tworzyć takie prawo, które będzie zachęcało przedsiębiorców (ulgi, darowizny) do angażowania się w przedsięwzięcia społeczne.

Podczas seminarium poinformowano o wynikach konkursu pt. "Sukces z podatku" zorganizowanym przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i Fundację Komunikacji Społecznej. Dotyczył on kampanii i działań promocyjnych organizacji pozarządowych, zachęcających do przekazywania 1 proc. podatku dochodowego od osób fizycznych  na organizacje pożytku publicznego.

W kategorii kampanii ogólnopolskiej nagrodę w tym współzawodnictwie otrzymało Stowarzyszenie Amazonki, a w kategorii kampanii lokalnej - Itaka - Centrum Pomocy Ludzi Zaginionych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane