Na początku roku Orlen ogłosił nową strategię biznesową w perspektywie do 2035 roku. Oprócz kwestii dotyczących dekarbonizacji i rozwoju energetyki odnawialnej jednym z głównych filarów jest zrównoważony rozwój, który obejmuje również działania na rzecz społeczności. Realizując cele biznesowe i budując pozycję lidera transformacji energetycznej, Orlen wdraża jednocześnie działania sponsoringowe i filantropijne. Firma konsekwentnie realizuje projekty wspierające mieszkańców terenów objętych transformacją energetyczną. W ramach Sprawiedliwej Transformacji Orlen będzie dbał o to, by lokalne społeczności mogły aktywnie uczestniczyć w zmianach gospodarczych, przy jednoczesnym zachowaniu stabilności i jakości życia.
Dialog i wsparcie
Aby skuteczniej odpowiadać na potrzeby lokalnych społeczności, Orlen rozwija system komunikacji, który jest kluczowy w kontekście realizacji strategii. W ramach tych działań powołano rzecznika ds. społeczności lokalnych, pełniącego rolę łącznika między mieszkańcami a firmą. Wdrożono także system zarządzania zgłoszeniami, co pozwala na szybsze reagowanie na sygnały płynące z terenów objętych transformacją.
W odpowiedzi na wyzwania związane z transformacją energetyczną Orlen w strategii do 2035 roku kładzie duży nacisk na sprawiedliwą transformację. Program obejmie analizę potrzeb społecznych oraz opracowanie działań, takich jak przekwalifikowanie pracowników w sektorach wygaszanych i przekształcanych. Ponadto, ma on na celu wsparcie mieszkańców terenów objętych zmianami gospodarczymi. Orlen, w ramach tych działań, będzie organizował m.in. szkolenia, warsztaty i spotkania informacyjne, zwiększając świadomość uczestników i przygotowując ich do nowych wyzwań zawodowych. Wzmacnianie zdolności społeczności lokalnych do wykorzystania szans wynikających z transformacji oraz powszechny dostęp do zrównoważonych źródeł energii to kluczowe cele.
Inicjatywy na rzecz lokalnych społeczności
Orlen aktywnie angażuje się w inicjatywy, które odpowiadają na realne potrzeby lokalnych społeczności. Firma dba nie tylko o rozwój technologiczny i transformację energetyczną, ale również o społeczne aspekty tych zmian. Szczególną rolę odgrywają programy skierowane do młodzieży oraz służb ratowniczych, które mają kluczowe znaczenie dla aktywizacji mieszkańców oraz poprawy lokalnego bezpieczeństwa.
Jednym z flagowych projektów jest „Sportowy Orlen”, który wspiera kluby sportowe, fundacje i stowarzyszenia promujące aktywność fizyczną wśród dzieci i młodzieży. W naborze do I edycji programu wpłynęło aż 2375 wniosków, co skłoniło firmę do zwiększenia budżetu z 10 do 12 mln zł i rozszerzenia liczby beneficjentów ze 100 do 185 klubów. Dofinansowanie obejmuje zarówno popularne dyscypliny, takie jak siatkówka czy lekkoatletyka, jak i mniej znane, np. futbol amerykański. Dzięki temu programowi blisko 26 tys. dzieci i młodzieży z całej Polski zyskuje lepsze warunki do treningów i rozwoju sportowego. Naborowi do programu towarzyszyła ogólnopolska kampania społeczna „Sport to szkoła życia”, która zwracała uwagę na problem obniżenia aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży.
Kolejną ważną inicjatywą jest „Orlen. Jesteśmy Razem” — program skierowany do jednostek straży pożarnej. W tegorocznej edycji przeznaczono 10 mln zł na wsparcie 211 jednostek Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej. Granty w wysokości od 30 do 150 tys. zł umożliwią zakup nowoczesnego sprzętu ratowniczego, m.in. kamer termowizyjnych, pomp czy zestawów hydraulicznych. Oprócz tego wsparcie obejmuje także, po raz pierwszy finansowanie szkoleń i wsparcia psychologicznego dla strażaków. Program uwzględnia również wyzwania związane z przeciwdziałaniem skutkom zmian klimatycznych, takich jak powodzie.
Kultura daje dobrą energię
Wspieranie młodych talentów w dziedzinie kultury, edukacji i nauki to kolejny obszar działań Orlenu. Przykładem jest program „Kulturalny Orlen”, którego celem jest aktywizacja kulturalna dzieci i młodzieży. Analogicznie do programu „Sportowy Orlen” obejmie co najmniej 100 lokalnych ośrodków kultury w Polsce, oferujących warsztaty rozwijające pasje młodych ludzi. Dzięki temu dzieci i młodzież nie tylko będą mogły rozwijać swoje talenty, ale także integrować się poprzez sztukę. Na realizację pierwszej edycji programu przeznaczono co najmniej 10 mln zł, a maksymalna kwota dofinansowania dla jednej instytucji to 100 tys. zł. Program organizowany jest
we współpracy z Fundacją PGNiG i ma na celu długofalowe wsparcie dla środowisk twórczych.
Inwestowanie w rozwój przyszłych liderów
Wsparcie dla wybitnych studentów stanowi kluczowy element strategii rozwoju młodych talentów Orlen.
Program Bona Fide umożliwia najlepszym polskim studentom naukę na prestiżowych uczelniach świata, takich jak Harvard, Oxford, Cambridge, Stanford czy Yale. W siódmej edycji programu niemal 70 osób aplikowało o stypendium, a Orlen przyznał je 16 studentom, którzy spełnili najwyższe wymagania akademickie. Program pokrywa koszty czesnego, a laureaci zobowiązują się do podjęcia pracy na rzecz Polski — w sektorze publicznym, spółkach Skarbu Państwa lub zagranicznych agendach polskich instytucji. Od 2018 r. w ramach Bona Fide przyznano już 75 stypendiów, wspierając kształcenie przyszłych liderów i ekspertów w kluczowych dla kraju dziedzinach. Nabór do kolejnej edycji programu rusza 3 marca.
Kontynuując inwestycje w rozwój nowoczesnych technologii, Orlen realizuje również program Akademia H2, skierowany do studentów i absolwentów, którzy chcą zdobyć doświadczenie w branży wodorowej. We właśnie rozpoczętej trzeciej edycji programu najlepsi uczestnicy otrzymają możliwość odbycia płatnego stażu w Orlenie lub u partnerów projektu.