Czytasz dzięki

Osetyjczyk ratuje Sharpa

opublikowano: 30-08-2015, 22:00

Azjaci nie potrafią sprzedawać w Europie — tak właściciel UMC tłumaczy swój sukces. I myśli o nowych biznesach

Łysomice pod Toruniem, Crystal Park, 177 ha uzbrojonego terenu przygotowanego pod inwestycję Sharpa, który w 2006 r. obiecał razem z poddostawcami 10 tys. etatów przy produkcji telewizorów, paneli i komponentów. Dziś japońskich fabryk tu niewiele. Ale fabryka z logo Sharp stoi, działa i… ma się świetnie.

MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY:
MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY:
Mój ojciec mawiał: „Synu, kochaj ludzi, a oni będą ciebie kochać. A jak cię będą kochać, wybaczą ci i bogactwo, i biedę”. To moja dewiza — podkreśla Vladislav Khabliev, prezes UMC Polska.
WOJCIECH SZABELSKI

Kwitnący biznes

— Produkujemy miesięcznie 140-145 tys. telewizorów. W zakładzie pracuje 850-900 osób. W najbliższych miesiącach planujemy zwiększenie liczby linii produkcyjnych z ośmiu do dziesięciu. Produkcja wzrośnie do 200 tys. sztuk miesięcznie, a zatrudnienie — do tysiąca osób. Obecnie nie jesteśmy w stanie realizować wszystkich zamówień i 50 tys. telewizorów miesięcznie produkuje dla nas zakład TPV w Gorzowie Wielkopolskim. A dobry gospodarz nie oddaje swojego kawałka chleba innym — mówi Vladislav Khabliev, prezes UMC.

UMC Slovakia kupiła niecały rok temu fabrykę Sharpa razem z licencją. Dziś UMC Polska jest jedynym w Europie producentem i dystrybutorem japońskiej marki. Inwestycja w nowe linie produkcyjne wyniesie 2-3 mln EUR, a nakłady na nowy design telewizorów, zmieniany praktycznie co pół roku, pochłoną 10 mln EUR.

— Rynek się kurczy, dlatego jedyny sposób na wzrost to przejmowanie marek. Azjaci nie potrafią sprzedawać w Europie, to musimy robić my, Europejczycy — tak sukces tłumaczy Vladislav Khabliev, urodzonyw Osetii na Kaukazie, który od 1996 r. mieszka w Szwajcarii. UMC ma jeszcze licencję Blaupunkta, a poza tym produkuje pod marką Technika, którą można kupić na całym świecie w Tesco. Telewizory i panele LCD produkuje w Polsce. Podzespoły przyjeżdżają do Łysomic z chińskiego zakładu UMC.

— Rozwijamy w Łysomicach także serwis posprzedażowy, czyli naprawę telewizorów, również innych firm. Zbieramy zamówienia. Wkrótce będziemy na tej działalności zarabiać — zapowiada Vladislav Khabliev.

Fabryka bez życia

Rok temu perspektywy fabryki były fatalne. W 2006 r. Sharp ogłosił w Łysomicach wielką inwestycję, ale w 2008 r. rynek RTV się skurczył i Sharp nigdy nie osiągnął planowanych 3 tys. pracowników, a w 2013 r. zrezygnował z zezwolenia w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej — czyli wycofał się z deklaracji i zwolnień z CIT w przyszłości. Przez cały 2014 r. fabryka Sharpa wyprodukowała łącznie 300 tys. telewizorów.

— To nie była fabryka. Ludzie przychodzili do pracy i nic nie robili. Menedżerowie byli bez inicjatywy, wypełniali tylko polecenia japońskiego zarządu. Wszystko się zmieniło. Dziś fabryką zarządzają Polacy — wybrałem młodych, utalentowanych ludzi i dałem im zastrzyk dumy. Pracownicy produkcyjni dostali podwyżki i mają bonusy. Są zmotywowani. Dawniej to była prosta fabryka, dziś jest to niezależna jednostka, która podpisuje umowy, otwiera akredytywy, prowadzi sprzedaż i przynosi zysk. Mamy własny design, dzięki któremu wzrosła sprzedaż — podkreśla prezes UMC.

Szacuje, że udziały Sharpa w europejskim rynku telewizorów są już w tym roku o 2-3 pkt. proc. większe niż w 2014 r. Jednak nawet przy produkcji 2,5 mln telewizorów rocznie UMC będzie w pierwszej piątce w Europie, choć daleko w klasyfikacji światowej. W tym roku Samsung zamierza sprzedać na świecie 60 mln telewizorów, LG — 40 mln, a Sony — 15 mln. — W Polsce działa siedem fabryk telewizorów i rocznie produkują 22-28 mln sztuk. Sprzedaż w Europie waha się od 45-53 mln sztuk rocznie. W całej Europie są natomiast tylko trzy fabryki paneli: w Kobierzycach, w Łysomicach — właśnie w fabryce UMC — i na Słowacji — komentuje Stefan Kamiński, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wielkie plany

Rozwój podtoruńskiej fabryki to nie wszystko. Vladislav Khabliev myśli o otwarciu kolejnych zakładów. Ale nie w branży elektronicznej.

— Rozważam budowę fabryki przetwórstwa spożywczego. To inwestycja za 30 mln EUR. Rozmawiam z Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną na temat lokalizacji, może być położona bliżej Gdańska. Decyzja zapadnie w tym roku — mówi Vladislav Khabliev. Po głowie chodzą mu też pomysły na biznes na Słowacji — budowę młynów.

— Niewykluczone, że zrealizuję to w Polsce — uśmiecha się tajemniczo. — Firma UMC przedstawiła dla fabryki Sharpa bardzo wiarygodny biznesplan, zabezpieczenia finansowe na inwestycje, portfel zamówień. Bardzo liczymy, że będzie się rozwijała i mamy nadzieję wspomóc ją także w kolejnych inwestycjach — zapewnia Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Dbaj o ludzi

Prezes UMC dba o dobre kontakty z lokalną społecznością i pracownikami, choć media donosiły o sporze ze związkiem zawodowym, który żądał poprawy warunków pracy.

— Osetyjczycy to dumny naród, którego tradycją jest dbałość o dobre kontakty z ludźmi. Pielęgnuję te wartości — mówi Vladislav Khabliev.

W ostatni weekend UMC Polska miała rodzinny piknik. Firma myśli o wsparciu aktywności sportowych i inwestuje w edukację. Zespół szkół mechanicznych w Toruniu dostał zaprojektowaną przez firmę tablicę interaktywną, a uczniowie będą odbywać praktyki w zakładzie. Będzie też współpraca z uniwersytetem.

— Należy wychowywać własne kadry — uważa Vladislav Khabliev.

Fabrykant XXI wieku

UMC powstało 11 lat temu. Słowacka fabryka telewizorów zaczęła zdobywać rynek i dziś ma filie we wszystkich krajach Europy — to sprzedaż, magazyny i serwisy posprzedażowe, bo firma nie korzysta z dystrybutorów. W Szanghaju działa spółka zajmująca się designem oraz zakupem części. W tym roku UMC planuje 500 mln EUR obrotów. 44 proc. sprzedaży wygenerują produkty pod marką Blaupunkt, 31 proc.

— Sharp, a 13,5 proc. — Technika. Firma zatrudnia na świecie 2,5 tys. osób. Pozostałe marki UMC to Uniqam, Emotion, Bush i Alba. Na Słowacji Vladislav Khabliev ma również spółki Sky Group (elektronika) i VK Farm (nowo założona, ma budować młyn). Wcześniej biznesmen działał w Szwajcarii, gdzie w latach 90. ubiegłego wieku wybudował fabrykę płyt CD i DVD.

— Przyśniło mi się, że widzę srebrną płytkę. Gdy się obudziłem, dowiedziałem się, co to jest, i postanowiłem to produkować. To zabawne, bo do dziś nie używam komputera. Po prostu lubię budować fabryki. Pierwszą zbudowałem w wieku 25 lat, produkowała wino, cukierki, ciastka i soki. Przed wyjazdem z Rosji miałem 17 zakładów, większość sprzedałem — opowiada Vladislav Khabliev.

32 mln Tyle telewizorów rocznie jest sprzedawanych w Europie Zachodniej — głównie we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Hiszpanii, krajach skandynawskich i Wielkiej Brytanii.

15 mln Tyle telewizorów zostanie sprzedanych w tym roku w Europie Wschodniej — w Polsce, Czechach, na Węgrzech, Słowacji, w Turcji, Rosji, na Ukrainie i w krajach nadbałtyckich. W 2014 r. było to 20 mln, ale słaby rubel zniszczył rosyjski rynek.

1 proc. Taki udział w europejskim rynku telewizorów — w Europie Wschodniej i Zachodniej — ma marka Sharp.

Źródło: IHS

32 mln Tyle telewizorów rocznie jest sprzedawanych w Europie Zachodniej — głównie we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Hiszpanii, krajach skandynawskich i Wielkiej Brytanii.

15 mln Tyle telewizorów zostanie sprzedanych w tym roku w Europie Wschodniej — w Polsce, Czechach, na Węgrzech, Słowacji, w Turcji, Rosji, na Ukrainie i w krajach nadbałtyckich. W 2014 r. było to 20 mln, ale słaby rubel zniszczył rosyjski rynek.

1 proc. Taki udział w europejskim rynku telewizorów — w Europie Wschodniej i Zachodniej — ma marka Sharp.

Źródło: IHS

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane