OT Logistics szykuje nową emisję

opublikowano: 10-06-2019, 22:00

Grupa chce zwiększyć kapitał i wyemitować akcje, by poprawić płynność. Skonsoliduje spółki, a może… przekopie mierzeję.

31 mln zł — tyle po I kwartale wyniosła skonsolidowana EBITDA w OT Logistics. Wzrosła rok do roku o 71 proc., m.in. dzięki działaniom naprawczym, wprowadzeniu nowych standardów rachunkowości MSSF16 oraz poprawie sytuacji w segmencie spedycji. Grupa planuje konsolidację spółek — zwłaszcza spedycyjnych.

— Podmioty z segmentu morskiej spedycji kontenerowej będziemy konsolidować wokół C.Hartwig Gdynia, a pozostałe — bezpośrednio wokół OT Logistics. W sumie wszystkich spółek w grupie jest ponad 30. Zakładamy, że po zakończeniu restrukturyzacji zostanie około dziesięciu — przewiduje Radosław Krawczyk, prezes OT Logistics.

Dla prywatnych nabywców

Konsolidacja pomoże grupie obniżyć koszty. To ważne, bo OT Logistics jest na początku realizacji programu restrukturyzacji zadłużenia. Ma porozumienie z głównymi wierzycielami. Niedawno zakończyła też prywatną emisję obligacji i pozyskała ponad 104 mln zł na refinansowanie zadłużenia.

— Kolejnym krokiem będzie podwyższenie kapitału, maksymalnie o 20 proc. Pozyskane fundusze mogłyby zostać wykorzystane na poprawę płynności — mówi Radosław Krawczyk.

Obecnie kapitalizacja OT Logistics przekracza 86 mln zł. Emisja jest planowana w najbliższych dwóch miesiącach. Zostanie skierowana do inwestorów prywatnych. Niedawno Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, mówił na łamach „PB”, że przewoźnik jest zainteresowany kapitałową współpracą z OT Logistics. Czy obejmie nowe akcje?

— PKP Cargo powstrzymuje się od komentowania operacji podwyższenia kapitału OT Logistics — informuje Krzysztof Losz, rzecznik przewoźnika.

Z informacji „PB” wynika, że po naszym artykule przedstawicieleobu firm rozmawiali o współpracy, ale szczegółów nie ustalono. Trudno obecnie spekulować, czy PKP Cargo zadowoli się pakietem z nowej emisji.

— Dla spółki atrakcyjnym rozwiązaniem byłoby uzyskanie kontroli nad OT Logistics — twierdzi jeden z naszych rozmówców.

Na razie jednak akcjonariusze nie sygnalizowali planów sprzedaży.

Odchudzanie majątku

Radosław Krawczyk ma nadzieję, że emisja zakończy się sukcesem, ma jednak plan awaryjny. Jeśli akcje nie znajdą nabywców, rozważy sprzedaż części aktywów operacyjnych, by poprawić płynność. Na razie grupa pozbywa się majątku nieoperacyjnego. Chodzi głównie o nieruchomości, np. we Wrocławiu i okolicach, wykorzystywane przed laty do działalności związanej z żeglugą śródlądową i przeładunkiem towarów przewożonych rzekami. Ich wartość w bilansie to około 160 mln zł. OT Logistics to dawna Odra Trans, która realizowała transport rzeczny. Obecnie działalność w segmencie żeglugowym prowadzi głównie jej niemiecka spółka DBR, bo w Polsce stan rzek to utrudnia. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej planuje przywrócić ich żeglowność. Radosław Krawczyk zakłada jednak, że inwestycje będą czasochłonne, więc część nieruchomości w pobliżu rzek, na które chętnie teraz spoglądają deweloperzy, zamierza sprzedać.

Firma utrzyma natomiast majątek niezbędny do prowadzenia prac w budownictwie hydrotechnicznym. Uczestniczyła m.in. w inwestycjach związanych z budową Wrocławskiego Węzła Wodnego, a obecnie bierze pod uwagę możliwość prowadzenia prac podwykonawczych przy budowie kanału na Mierzei Wiślanej. Dysponuje specjalistyczną flotą do realizacji robót wodnych. Radosław Krawczyk twierdzi, że o współpracy rozmawia niemal ze wszystkimi podmiotami, które złożyły oferty w przetargu na budowę przeprawy z Elbląga do Zatoki Gdańskiej.

Sprawdź program XVI Forum Polskich Menedżerów Logistyki POLSKA LOGISTYKA, 7-8 października 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu