Pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jest kluczowy w przyciąganiu najlepszych specjalistów. Negatywne opinie o pracodawcy wynikają często nie tylko z podejmowanych przez niego nietrafionych decyzji biznesowych, lecz również z nieodpowiedzialnego podejścia do zwolnień pracowników. Zdaniem ekspertów Future Collars brak wsparcia dla pracowników odchodzących z przedsiębiorstwa może przekładać się niekorzystnie na wizerunek pracodawcy.
Warto, aby przedstawiciele biznesu wdrażali w firmach tzw. strategie outplacementu. Eksperci wyjaśniają, że są to programy wsparcia dla pracowników opuszczających daną organizację. Pomagają one pracodawcom w łagodzeniu skutków trudnych decyzji personalnych, a także w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy. W efekcie wspierani pracownicy są bardziej skłonni do dzielenia się pozytywnymi opiniami o poprzednich miejscach pracy. A to przekłada się na większą atrakcyjność wspomnianych firm w oczach potencjalnych kandydatów.
– Outplacement to strategiczna inwestycja. Jest dowodem na to, że firma dba o swoich pracowników na każdym etapie kariery. Stosowanie takiego podejścia pomaga pracodawcom w przyciąganiu najlepszych talentów – przekonuje Joanna Pruszyńska-Witkowska, prezes Future Collars.
Uważa, że wspomniane podejście minimalizuje też ryzyko utraty przez firmę wartościowych kandydatów i wzmacnia jej pozycję na rynku.
Sztuczna inteligencja w rekrutacji
Z raportu PwC „Global AI Jobs Barometer 2024” wynika, że 60 proc. przedsiębiorców uważa, że znajomość technologii AI jest kluczowym atutem w procesach rekrutacyjnych. Eksperci Future Collars podkreślają, że rola wykorzystywania sztucznej inteligencji na rynku pracy wciąż rośnie. Dlatego, jak zaznaczają, programy outplacementu powinny dotyczyć nie tylko kwestii wsparcia dla odchodzących pracowników, lecz być również strategicznym narzędziem umożliwiającym rozwój tzw. kompetencji przyszłości.
Specjaliści radzą, w jaki sposób odpowiednio przygotować takie programy. Warto przeanalizować dotychczasowe doświadczenia zawodowe pracowników, zdiagnozować ich potencjał i udzielić wsparcia w wyborze nowej ścieżki kariery. Wspomniane programy, jak podkreślają, mogą obejmować badania predyspozycji podwładnych i pomoc w wyborze specjalistycznych kursów, które są dostosowane do wymagań rynku pracy.
– Edukacja i rozwój to klucz do sukcesu na tym rynku. Programy outplacementu, które oferują dostęp do wysokiej jakości szkoleń i doradztwa zawodowego, pomagają pracownikom odnaleźć się w nowej rzeczywistości i zbudować satysfakcjonującą karierę – uważa Joanna Pruszyńska-Witkowska.
Narzędzie kryzysowe
Prezes Future Collars zwraca uwagę, że programy outplacementu spełniają się również jako tzw. narzędzie kryzysowe stosowane w restrukturyzacji firm, a także są istotnym elementem strategii dotyczącej zarządzania kadrami.
– Pracodawcy, którzy wspierają zwalnianych pracowników, pokazują, że odpowiedzialność za ludzi nie kończy się w momencie ich odejścia z firmy. Takie podejście sprzyja budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa jako miejsca etycznego, dbającego o rozwój rynku pracy i losy swoich pracowników – wskazuje Joanna Pruszyńska-Witkowska.
Nie ma wątpliwości, że w czasach mediów społecznościowych, kiedy opinie rozchodzą się w mgnieniu oka, wspomniane działania pomagają zapobiegać kryzysom reputacyjnym firm i wzmacniać ich markę.
– Kandydaci przywiązują coraz większą wagę do wartości prezentowanych przez pracodawców i ich społecznej odpowiedzialności. To czyni programy outplacementu ważnym elementem strategii employer branding – zaznacza Joanna Pruszyńska-Witkowska.
Przestrzega przed błędami popełnianymi przez niektórych pracodawców, którzy uważają tworzenie programów outplacementu za zbędny wydatek.
– W rzeczywistości jest to inwestycja, która przynosi zwrot w postaci lepszego wizerunku przedsiębiorstwa. Przeprowadzając skuteczne programy outplacementu pracodawcy zwiększają swoją wiarygodność na rynku, co ma znaczenie nie tylko w relacjach z pracownikami, lecz także z inwestorami i klientami – podsumowuje Joanna Pruszyńska-Witkowska.
Kolejnym błędnym przekonaniem o outplacemencie jest to, że stanowi on rozwiązanie tylko dla dużych firm. W rzeczywistości z tej opcji mogą korzystać również małe i średnie organizacje. Dzięki elastycznym modelom wdrożenia programy te mogą być równie efektywne w mniejszych strukturach, dając wsparcie dopasowane do specyfiki i budżetu firmy.