Pakiet Family Office – usługa skrojona pod potrzeby rodzinnych biznesów

Partnerem publikacji jest mBank
opublikowano: 2025-02-25 20:00

W Polsce działa ponad 800 tys. firm rodzinnych. Mierzą się one nie tylko z wyzwaniami, które dotyczą wszystkich przedsiębiorców, lecz również z bardziej miękkimi, takimi jak konflikty rodzinne czy kwestie sukcesji. Decyzja o tym, komu przekazać firmę i jak ją podzielić, może zaważyć na jej być albo nie być. O tym, jak w zadbaniu o losy firmy może pomóc bank, rozmawiamy z Rafałem Żelazko i Katarzyną Tymińską z private bankingu mBanku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Czym jest pakiet Family Office?

Rafał Żelazko, wicedyrektor ds. planowania majątku i sukcesji w mBanku: Nasza oferta Family Office to najbardziej kompleksowe rozwiązanie na rynku polskim. Obejmuje ono sukcesję, planowanie podatkowe i prawne, zabezpieczenie aktywów płynnych, m.in. polisy zagraniczne, doradztwo inwestycyjne, asset management, a także wsparcie w procesie ewentualnej sprzedaży spółki. W tym ostatnim pomaga nam spółka z Grupy mBanku – mInvestment Banking. Bardzo ważnym elementem tego pakietu jest też ekspertyza majątku.

Zatrzymajmy się na chwilę przy sukcesji. Jak możecie pomóc firmie ją zaplanować?

RŻ: W Polsce działa ponad 800 tys. firm rodzinnych, które generują 20 proc. PKB naszego kraju. W ciągu najbliższych pięciu lat około połowy z nich przejdzie w ręce kolejnego pokolenia. Widzimy znaczenie tego wyzwania także wśród naszych klientów. Temat ten dotyczy od 30 do nawet 40 proc. z nich.

Opracowanie strategii sukcesji to proces skomplikowany. Należy uporządkować swoje aktywa prywatne i firmowe, wybrać sukcesora, zastanowić się, jak podzielić udziały, jak zadbać o dalszy rozwój firmy po naszym odejściu.

Katarzyna Tymińska, ekspert ds. planowania majątku i sukcesji private bankingu mBanku: Z pomocą może tu przyjść Polska Fundacja Rodzinna. Jest to stosunkowo nowe narzędzie w polskim prawie, funkcjonuje od maja 2023 r. Przed wprowadzeniem ustawy właściciele firm rodzinnych często stawali przed wyborem: przekazanie przedsiębiorstwa w spadku, sprzedaż w rodzinie lub poza nią – każde z tych rozwiązań niosło ze sobą ograniczenia i nie zawsze odpowiadało na potrzeby związane z długoterminowym rozwojem firmy i elastycznością finansową.

Wprowadzenie ustawy zapewne nie wystarczy, aby usunąć wszystkie kamienie, o które na drodze do sukcesji możemy się potknąć, np. konflikty rodzinne, ale na pewno daje skuteczne narzędzie, które to ułatwia. Ta konstrukcja prawna pozwala na znacznie swobodniejsze zarządzanie przekazywanym majątkiem.

Fundator może m.in. określić konkretny kierunek rozwoju swojego biznesu, sposób zarządzania nim albo sposób dystrybucji zysków pomiędzy spadkobiercami, niekoniecznie powiązany z ich zaangażowaniem w firmę. Może też określić momenty, w których ma być wypłacana dywidenda, np. gdy dziecko będzie pełnoletnie lub pójdzie na studia. Podobnie można także określić inne wydatki, np. na cele filantropijne. To bardzo ważne, bo dotychczas w polskich warunkach nie było sposobu, by właściciel mógł tak silnie wpłynąć na przyszłość firmy.

Jednocześnie fundacja rodzinna cały czas daje przedsiębiorcom możliwość reinwestowania zgromadzonego kapitału.

: Polska Fundacja Rodzinna daje też przywileje podatkowe – jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Opodatkowanie następuje zazwyczaj przy wypłatach środków beneficjentom, gdzie stosuje się stawkę 15 proc. CIT.

Niekiedy nawet najlepiej przygotowany plan sukcesji napotyka na przeszkodę w postaci oporu spadkobierców. Co wtedy?

: Zaledwie 8 proc. dzieci przedsiębiorców jest zainteresowane przejęciem biznesu po swoich rodzicach. W takiej sytuacji może się okazać, że najlepszym rozwiązaniem jest sprzedaż firmy.

Tutaj też przydatne są usługi oferowane przez bankowość prywatną. W naszym private bankingu współpracujemy z najlepszymi kancelariami prawnopodatkowymi oraz spółką z Grupy mBanku – mInvestment Banking, która oferuje pełen zakres usług doradztwa finansowego – począwszy od usług wspierających planowanie i rozwój biznesu, poprzez doradztwo w programach restrukturyzacyjnych, a skończywszy na procesach fuzji i przejęć oraz sprzedaży.

Takie kompleksowe podejście do sukcesji oraz do alternatywnych scenariuszy pozwala na zapewnienie ciągłości działania firmy, nawet jeśli nie znajdzie się sukcesor wśród członków rodziny.

A w praktyce, jak to wygląda krok po kroku?

KT: W pierwszej kolejności nasi portfolio menedżerowie omawiają aktualną sytuację finansową i plany na przyszłość, które stanowią zbiór kluczowych informacji pozwalających nam lepiej zrozumieć sytuację i oczekiwania klienta. W momencie zidentyfikowania potrzeby klient jest przekierowywany poprzez swojego doradcę do specjalistów z danej dziedziny – kancelarii prawnych, doradców inwestycyjnych czy nawet psychologa biznesu. W mBanku współpracujemy z bardzo szeroką, sprawdzoną przez nas przez lata, grupą ekspertów. Ta zindywidualizowana ścieżka jest kluczem do stworzenia spersonalizowanego planu sukcesji, który będzie odpowiadał wyjątkowym wymaganiom każdego przedsiębiorstwa i jego właściciela.

RŻ: Częścią takiego procesu jest też ekspertyza majątku oferowana właśnie w ramach pakietu Family Office. Sercem raportu jest szczegółowe podsumowanie aktywów oraz zobowiązań. To zestawienie jest kluczowe w kontekście oceny majątku netto (Net Worth) i na jego podstawie zebrane informacje poddajemy skrupulatnemu opisowi. Prezentujemy majątek w ujęciu portfela oszczędnościowo-inwestycyjnego oraz geograficznego. Przybliżamy strukturę płynnościową i walutową oraz opisujemy występujące ryzyka, np. nadmiernej koncentracji. W ostatniej części skupiamy się na przepływach finansowych w ujęciu co najmniej 10-letnim. Pokazujemy na symulacjach, jak nadwyżki z generowanych przepływów pieniężnych mogłyby pracować. Robimy to w dwóch wariantach: depozytowym oraz na rynku kapitałowym. Dokument finalizujemy treściami edukacyjnymi związanymi z kluczowymi pojęciami, by każdy, niezależnie od poziomu wiedzy finansowej, mógł go szybko rozszyfrować.

Raport ma zwiększyć świadomość tego, jaki majątek posiada klient i określić jego wartość.

KT: A świadomość dobrze zorganizowanego majątku i jego zabezpieczenia zdecydowanie podnosi komfort i zwiększa spokój przedsiębiorcy. Taka ekspertyza to naszym zdaniem fundament strategicznego zarządzania firmą.

Widzimy to na co dzień w pracy z klientami. W segmencie prywatnym jesteśmy od 30 lat. Pracujemy z kolejnymi pokoleniami i kolejnym rodzinom pomagamy zarządzać finansami oraz ich biznesami i – potocznie mówiąc – spać spokojnie.