Pała od firm za niestabilne prawo podatkowe

opublikowano: 29-03-2021, 16:18

Wprowadzanie zmian w przepisach na ostatnią chwilę nie służy budowaniu zaufania podatników – mówią eksperci KPMG w Polsce.

Pomimo niewielkiej poprawy ogólna ocena polskiego systemu podatkowego wśród firm pozostaje nadal na niskim poziomie i wynosi 2,18 pkt. w pięciostopniowej skali – wynika z raportu „Polski system podatkowy według uczestników XI Kongresu Podatków i Rachunkowości KPMG”. Bez zmian w porównaniu do poprzednich edycji badania, czyli najniżej oceniana jest przez przedsiębiorców stabilność przepisów podatkowych. Przyznano jej zaledwie 1,5 pkt.

Zaskakiwani nowelami

Niewiele lepiej, bo na 1,7 pkt. przedsiębiorcy oceniają oczekiwane przez nich wcześniejsze uprzedzanie przez ustawodawcę o planowanych zmianach w przepisach podatkowych i jest to wynik najniższy od kilku lat. Natomiast największy wzrost pozytywnych opinii, o 0,4 pkt., otrzymała możliwość konstruktywnej wymiany argumentów podczas kontroli podatkowych. Przyznano temu w sumie 2,6 pkt. i w tej kwestii jest to najwyższa ocena od 2018 r. Zdaniem badanych firm poprawia się również nastawienie urzędników administracji podatkowej.

Według ekspertów KPMG, takim wynikom trudno się dziwić. Co roku podatnicy muszą poświęcać bardzo dużo czasu na przygotowanie się do nowelizowanych przepisów. To w rezultacie wciąż wpływa na niską pozycję Polski w rankingach jakości prowadzenia biznesu.

– Przy czym paradoksalnie wydaje się, że w wielu przypadkach podatnicy muszą uczyć się nowych regulacji razem z urzędnikami. Tempo wprowadzania trudnych przepisów podatkowych i proceduralnych nie wpływa pozytywnie na jakość prawa. Niestety, przywykliśmy już także do informowania na ostatnią chwilę o wprowadzaniu zmian. Takie działania na pewno nie służą budowaniu zaufania podatników – mówi Anna Sińczuk, partner w zespole ds. CIT w KPMG w Polsce.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Problematyczne ceny

Z badania wynika ponadto, że niezmiennie od kilku lat najwięcej trudności przynoszą przedsiębiorcom regulacje dotyczące cen transferowych. Prawie 80 proc. ankietowanych przyznaje, że są one problematyczne lub bardzo problematyczne. Na pewno szczególnie kłopotliwe jest rozszerzenie obowiązku sporządzania dokumentacji tych cen do transakcji dokonywanych z niepowiązanymi kontrahentami, którzy dokonują jakichkolwiek rozliczeń z podmiotami z raju podatkowego.

– Towarzyszy temu nałożenie na podatników bliżej niesprecyzowanego obowiązku dochowania należytej staranności. Kuriozalnie, zmiany te fiskus uzasadnia działaniem dla dobra uczciwych podatników – mówi Monika Palmowska, partner w zespole ds. cen transferowych w KPMG w Polsce.

Kłopoty sprawia przedsiębiorcom również wielość przygotowywanych deklaracji i informacji niezbędnych do wypełnienia obowiązków podatkowych. Niemal 70 proc. respondentów wskazało, że ma problemy z poborem podatku u źródła od płatności za granicę. Do najmniej kłopotliwych firmy zaliczają pełnienie funkcji płatników PIT i składek ZUS.

Jednocześnie badani uznali zwolnienie z opłacania składek ZUS w czasie pandemii COVID-19 za najkorzystniejsze rozwiązaniem pomocowe z tzw. tarcz antykryzysowych. Przedsiębiorcy docenili również świadczenia oferowane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzeń w związku z obniżeniem pracownikom wymiaru czasu pracy i z przestojem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane