Pandemia a emocje pracowników

opublikowano: 25-11-2020, 16:35

Pracownik, który umie kontrolować swoje uczucia, odgoni od siebie depresję.

Inteligencja emocjonalna jest potrzebna do walki z depresją. Tymczasem 35 proc. pracowników nie radzi sobie z rozpoznawaniem emocji, a 62 proc. z ich regulowaniem – wynika z badania Instytutu Rozwoju Emocji. Lęk, smutek i frustracja zawsze podcinały zdrowie i morale zatrudnionych, ale z powodu pandemii destrukcyjne dla psyche nastroje się nasiliły.

Odpowiedzialność
Odpowiedzialność
O kondycję pracownika powinni dbać menedżerowie i specjaliści HR.
Adobe Stock

– W ostatnich miesiącach przybyło osób, które zgłaszają problemy o podłożu psychicznym. Jak zmniejszyć ich liczbę? Rozwojowi kolejnych kompetencji zawodowych powinna towarzyszyć troska o emocje i samopoczucie pracowników. Poprawi to komfort ich życia oraz relacje interpersonalne i przyniesie większą satysfakcję z pracy – mówi Marzena Martyniak, psycholog i badacz inteligencji emocjonalnej.

Stany depresyjne mają związek z samotnością, izolacją i niepokojem o przyszłość. Ale nie tylko. Z powodu pracy zdalnej częściej i więcej używamy narzędzi IT, co może być źródłem stresu cyfrowego.

– To napięcie, które pojawia się w wyniku czytania maili, uczestniczenia w wideokonferencjach, przeglądania aktualności w mediach społecznościowych. Stresorem staje się przeciążenie informacyjne, wielozadaniowość lub presja czasu albo wszystkie te czynniki razem – tłumaczy Katarzyna Richter, specjalista ds. komunikacji i HR.

Pojęcie inteligencji emocjonalnej wprowadzili do psychologii w 1990 r. John Mayer i Peter Salavey, absolwenci Uniwersytetu Harvarda (USA), którzy zauważyli, że ludzie z wysokim IQ rzadziej zajmują menedżerskie stanowiska w korporacjach niż jednostki o przeciętnej inteligencji, które jednak cechują się dużą odpornością psychiczną i są dobre w komunikacji, łagodzeniu konfliktów, odczytywaniu mowy ciała lub motywowaniu innych.

Poznaj cykl webinarów “Akademia Managerów Szczęścia”, 15 stycznia - 26 lutego 2021 >>

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane