Parki handlowe staną się eko

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2022-10-05 20:00

Moda na zakupy blisko domu sprawia, że wielobranżowe obiekty pojawiają się w coraz mniejszych miejscowościach. Coraz chętniej inwestują w nie fundusze, więc deweloperzy zaczęli dbać o ESG.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile obiektów i o jakiej powierzchni wybudowali deweloperzy parków handlowych w pierwszym półroczu
  • jaka jest wartość 1 m kw. w takich obiektach
  • ile wynoszą opłaty eksploatacyjne i czynsz
  • jak parki handlowe wypadają w porównaniu z magazynami
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na parki handlowe i centra codziennych zakupów (tzw. convenience) przypadło w pierwszym półroczu prawie 121 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej w Polsce, czyli 2/3. W drugiej połowie roku na rynek trafi łącznie prawie 342 tys. m kw. powierzchni najmu, z czego 53 proc. (ok. 290 tys. m kw.) będą stanowiły parki handlowe. Zdaniem ekspertów JLL i Trei Real Estate Poland, autorów trzeciej edycji raportu „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, 2022 r. może być kolejnym rekordowym w historii tego sektora pod względem nowej podaży.

Ekspansja parków.
Ekspansja parków.
  • W drugiej połowie roku planujemy uruchomić budowy w Mielcu, Zambrowie, Krakowie, Gorzowie Wielkopolskim i Szczecinie mówi Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.
  • – Obecnie w segmencie parków handlowych - zarówno regionalnych, jak i tradycyjnych - oraz centrów convenience w układzie parku handlowego podaż powierzchni najmu wynosi 3,22 mln m kw. Regionalne parki handlowe mają w niej 49-procentowy udział– mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy analityk rynku, JLL.

    Najszybciej parki rosną w małych miejscowościach (poniżej 50 tys. mieszkańców). W pierwszym półroczu ich udział wzrósł r/r z 29 proc. do 33 proc., podczas gdy podaż w głównych metropoliach zmalała z 46 proc. do 42 proc.

    – W drugiej połowie roku planujemy uruchomić budowy w Mielcu, Zambrowie, Krakowie, Gorzowie Wielkopolskim i Szczecinie. Wciąż kupujemy grunty pod kolejne parki handlowe. Sfinalizowaliśmy też budowę i otwarcie dwóch w 100 proc. wynajętych Vendo Parków w Otwocku i Skarżysku-Kamiennej – mówi Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.

    W polskim portfelu Trei ma już 31 parków handlowych. Od 2021 r. razem z Patronem Capital firma utworzyła joint venture z kapitałem 140 mln EUR na realizację nowych parków. Spółka planuje budowę 15-20 nowych takich obiektów w ciągu kilku lat.

    Parki przyjazne dla wszystkich

    Zdaniem Urszuli Sobczyk, dyrektor działu wycen w firmie Newmark Polska, podaż nowych parków handlowych jest wysoka, bo wszyscy są zainteresowani ich powstawaniem.

    – To małe obiekty o prostej architekturze. Oprócz deweloperów specjalizujących się w tych formatach i rozwijających sieci w całym kraju budują je także firmy lokalne – mówi Urszula Sobczyk.

    Wyjaśnia, że do wzrostu popularności parków handlowych przyczyniły się też oczekiwania klientów, którzy chcą robić zakupy blisko domu, oraz inwestorów, którzy dostrzegli wartość tego formatu.

    – Wartość parku handlowego, w zależności od miasta, waha się od 1,5 tys. EUR za m kw. do nawet 3 tys. EUR za m kw. powierzchni najmu. Dla porównania średnia wartość magazynów typu big box to 800-900 EUR za m kw., a typu BTS, czyli dostosowanych dla jednego najemcy na długi wynajem – 1100-1500 EUR za m kw. Koszt budowy parku handlowego jest tylko o ok. 20 proc. większy niż postawienia magazynu, ale czynsze są dwu-, trzykrotnie wyższe. W magazynach wynoszą 3,30-5 EUR za m kw. miesięcznie, w parkach w małych miejscowościach średnio ok. 8 EUR, w miastach średniej wielkości ok. 12 EUR, w większych miastach ok. 15 EUR, a w Warszawie nawet ok. 20 EUR za m kw. – mówi Urszula Sobczyk.

    Według raportu JLL i Trei czynsze w lokalach typu prime, czyli o powierzchni ok. 2 tys. m kw. w najlepiej prosperujących parkach handlowych, wynoszą obecnie 8-12 EUR za m kw. miesięcznie, a opłaty eksploatacyjne są na poziomie 1,5-2 EUR.

    – Najbardziej aktywnymi najemcami są obecnie marki wynajmujące powierzchnie średnie i duże, czyli 400-2000 m kw., w szczególności value retailers [dyskonty wielobranżowe takie jak Pepco, Action, KiK – red.] oraz sieci spożywcze i drogeryjne. Najemcy są zainteresowani obecnością w coraz mniejszych miastach, poniżej 20 tys. mieszkańców – mówi Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych, JLL.

    ESG pod strzechy

    Parki handlowe i centra convenience stały się atrakcyjnymi aktywami inwestycyjnymi dla zagranicznych funduszy. Przekłada się to na rosnące zainteresowanie deweloperów i właścicieli kwestiami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.

    – Jeszcze rok temu o ESG w parkach nie mówiło się zbyt wiele. Teraz, kiedy ten format znalazł się na celowniku inwestorów, stopniowo będziemy wdrażać rozwiązania związane z energooszczędnością i ochroną środowiska. Przykładem jest Vendo Park w Skarżysku-Kamiennej, który zasilany jest energią z paneli fotowoltaicznych. W tym roku rozpoczęliśmy również proces pozyskiwania certyfikatów BREEAM dla naszych nieruchomości handlowych – mówi Jacek Wesołowski.