PARP: 128 firm z dofinansowaniem na wprowadzenie produktów lub usług na rynki zagraniczne

  • PAP
opublikowano: 28-12-2020, 08:57

128 firm ze wschodnich województw otrzyma unijne wsparcie na dofinansowanie kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne; łączna kwota wsparcia to 50,7 mln zł – poinformowała w poniedziałek Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Konkurs „Internacjonalizacja MŚP” w ramach programu Polska Wschodnia był przeznaczony dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw działających na obszarze województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Jak podaje PARP, w dwóch rundach konkursu firmy złożyły 238 wniosków o wartości ponad 101,5 mln zł. Tym samym tegoroczna edycja stała się rekordową pod względem zainteresowania przedsiębiorców - zauważa Agencja.

W pierwszej rundzie konkursu (kwiecień – maj) o sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne swoich produktów lub usług starało się 56 firm, które złożyły wnioski o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 25 mln zł. W drugiej rundzie zakończonej we wrześniu do PARP trafiły 182 wnioski o wartości ponad 76 mln zł. Z 93 projektów rekomendowanych do dofinansowania w drugiej rundzie najwięcej - 31 pochodzi z województwa podkarpackiego, 23 z Lubelszczyzny, 17 z Podlasia, 13 z województwa świętokrzyskiego, a 9 z warmińsko-mazurskiego - informuje PARP.

"Szczególnym zainteresowaniem konkurs cieszył się wśród mikro i małych przedsiębiorstw. W drugiej rundzie ich wnioski stanowiły 86 proc. ogółu. To pokazuje, że ci najmniejsi robili wszystko, żeby podczas pandemii i wywołanego nią kryzysu nie dać się zdmuchnąć z powierzchni. Dowodem na to jest także rekordowa suma ponad 100 mln zł, o które wnioskowały w tym roku przedsiębiorstwa, a która o ponad 35 mln zł przewyższa wartość ubiegłorocznych zgłoszeń" – skomentował cytowany w komunikacie dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP, Arkadiusz Dewódzki.

Z 50 mln zł, jakie w tym roku przeznaczone były na wsparcie firm w konkursie, do mikroprzedsiębiorców trafi 16,5 mln, do małych firm – 12,6 mln, a do średnich – 6 mln zł. Przedsiębiorcy mogli pozyskać maksymalnie 800 tys. zł przy założeniu, że kwota wsparcia pokryje do 85 proc. wartości projektu.

Wśród projektów rekomendowanych do dofinansowania w drugiej rundzie konkursu znalazły się m.in.: farby dyspersyjne wodorozcieńczalne, system prezentacji wyników w obiektach sportowych, meble dla ośrodków oświatowych i dla dzieci, placówek usługowych i na indywidualne zamówienia, oznakowanie poziome dróg publicznych i prywatnych za pomocą specjalistycznych maszyn, urządzeń oraz materiałów, aplikacja mobilna dla telefonów wraz z oprogramowaniem do zarządzania smartwatchem dla dziecka z wbudowanym lokalizatorem GPS w celu kontroli rodzicielskiej oraz ekologiczne pieczywo chrupkie BIO, wytwarzane z certyfikowanych surowców.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

"Otrzymane dofinansowanie przedsiębiorcy mogą przeznaczyć na działania wspomagające wprowadzenie produktów bądź usług na rynek międzynarodowy. Mogą to być usługi doradcze w zakresie opracowania i przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego lub też związane bezpośrednio z samym takim wdrożeniem, czyli na przykład koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń czy testów" – powiedział Dewódzki. Pozyskane środki przedsiębiorcy mogą też przeznaczyć na pokrycie kosztów udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych, a także na nabycie środków trwałych niezbędnych do przygotowania do internacjonalizacji działalności (z wyłączeniem nieruchomości lub wartości niematerialnych i prawnych). Warunkiem otrzymania unijnego wsparcia było posiadanie w ofercie produktu nadającego się do zaprezentowania przynajmniej na jednym nowym rynku zagranicznym.

PARP podkreśla, że w związku z pandemią wprowadzono zmiany w konkursie. Koszty udziału w targach i misjach gospodarczych mogły stanowić więcej niż 49 proc. kosztów projektu. Wdrożone zostały także dodatkowe możliwości rozliczania projektów. Za „kwalifikowalne” uznawano wydatki poniesione przez przedsiębiorców na imprezy targowe, mimo że te z powodu pandemii nie doszły do skutku. Do tej samej kategorii PARP zaliczała również koszty udziału w odwołanych szkoleniach. Wydłużone zostały również terminy dostarczenia wyjaśnień oraz poprawy wniosków przez wnioskodawców, terminy ich oceny i rozstrzygnięcia każdej z rund konkursu - podaje Agencja.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane