Jak podano w komunikacie, zarząd rozważa wydzielenia sieci Poundland z grupy w trakcie roku obrotowego 2025, w tym potencjalną sprzedaż, przy jednoczesnym zarządzaniu Dealz Polska w celu optymalizacji wartości w perspektywie średnioterminowej. Rozważona zostanie jednak opcja dezinwestycji w sieć Dealz w średnim terminie - poinformowało Pepco w komunikacie wydanym na 2025 Capital Markets Day.
"Podejmujemy jasne, strategiczne działania, by skupić się na marce Pepco jako naszym jedynym, przyszłościowym formacie i, w efekcie odejść od oferowania towarów FMCG, a także w celu zbudowania prostszego biznesu, skoncentrowanego na wyższych marżach uzyskiwanych ze sprzedaży odzieży i towarów ogólnego przeznaczenia. Pepco będzie nadal motorem napędowym potencjału przychodów grupy. Silna oferta i przywództwo cenowe dają marce atrakcyjną możliwość zagospodarowania białych plam, a wszystko po to by napędzać dalszy rentowny wzrost w najważniejszym dla nas regionie, to jest w Europie Środkowej i Wschodniej, a także na wybranych rynkach w Europie Zachodniej" - powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor generalny Stephan Borchert.
Grupa dokona przeglądu działalności w Niemczech, gdzie działają 63 sklepy Pepco, ale osiągają one relatywnie niskie przychody w przeliczeniu na powierzchnię przy najwyższych kosztach operacyjnych w porównaniu do innych rynków. Na stole są wszystkie opcje. Jednocześnie skasowany będzie format Pepco Plus, istniejący na rynkach iberyjskich (118 sklepów) i oferujący produkty FMCG. Wymagał wyższych nakładów operacyjnych. Większość sklepów zostanie skonwertowane na "zwykłe" Pepco.
Możilwy buyback
Pod koniec ubiegłego roku spółka zapowiedziała wypłatę pierwszej w swojej historii dywidendy. Zanosi się jednak na inną formę dystrybucji kapitału: rada dyrektorów zatwierdziła możliwość skupu akcji własnych do wartości 200 mln EUR w latach obrotowych 2025-2027.
"Pozwoli to Radzie rozważyć możliwości potencjalnego skupu akcji własnych od czasu do czasu, zgodnie z odpowiednimi zgodami otrzymywanymi od Walnego Zgromadzenia. Dalsze informacje w tej sprawie będą przekazywane w stosownym czasie" - głosi komunikat.
Bieżące wyniki
Spółka podała, że w II kwartale obecnego roku obrotowego (okres od stycznia do marca) przychody grupy w ujęciu like-for-like (z porównywalnej powierzchni) wzrosły o 1,5 proc. w ośmiu tygodniach poprzedzających 2 marca.
"Wepco osiągnęło wzrost sprzedaży like-for-like lepszy niż w I kw. dzięki dwucyfrowemu wzrostowi w wolumenie sprzedaży oraz poprawie dostępności asortymentu we wszystkich sklepach. Wyniki sprzedaży w ujęciu porównywalnym dla Poundland pozostają ujemne, będąc pod wpływem tych samych trendów, co w ubiegłym roku finansowym, przy słabszych wynikach sprzedaży we wszystkich kategoriach produktów. Sprzedaż w Dealz w ujęciu porównywalnym nadal jest pozytywna" - dodano.
W całym roku oczekiwany jest wzrost bazowej EBITDA marki Pepco na "wysokim jednocyfrowym poziomie". Dla Poundlandu bazowa EBITDA ma wynieść 50-70 mln EUR. Wyniki finansowe za I półrocze mają zostać opublikowane 22 maja.