PepsiCo i Coca-Cola obawiają się nadmiernej inflacji

Tadeusz StasiukTadeusz Stasiuk
opublikowano: 2022-02-10 15:17

Ostatni kwartał 2021 r. okazał się udany dla dwóch największych na świecie producentów napojów spożywczych. Zarówno PepsiCo, jak i Coca-Cola odnotowały wyniki lepsze od oczekiwań rynku, ale ostrzegły, że wysoka inflacja może wpłynąć negatywnie na tegoroczne dokonania, in formuje Reuters.

fot. Daniel Acker/Bloomberg

W okresie październik-grudzień 2021 r. przychody PepsiCo zwiększyły się o 12,4 proc. w ujęciu rocznym do 25,25 mld USD, podczas gdy mediana szacunków analityków z Wall Street zakładała wartość na poziomie 24,24 mld USD. Z kolei sprzedaż Coca-Coli podskoczyła o 10,1 proc. do 9,47 mld USD przy konsensusie rynkowym na poziomie 8,96 mld USD.

Obaj amerykańscy potentaci skarżą się na wysoką inflację, która podbiła koszty od aluminium na puszki, przez robociznę po dostawy, które borykają się dodatkowo z wąskimi gardłami w transporcie. Dodatkowym negatywnym czynnikiem, który będzie wpływał na tegoroczną rentowność, przynajmniej w pierwszych miesiącach, jest też wariant Omikron koronawirusa.

PepsiCo szacuje, że sprzedaż organiczna w 2022 r. spowolni wzrost do 6 proc. z 10 proc. w roku poprzednim, Zysk na akcję ma z kolei wynieść 6,67 USD.

Natomiast Coca-Cola oczekuje, że skorygowany EPS w bieżącym roku zwiększy się od 5 do 6 proc. z poziomi 2,32 USD odnotowanych w 2021 r.

Tymczasem w styczniu 2022 r. roczna inflacja CPI w amerykańskiej gospodarce wzrosła do 7,5 proc. odnotowując najwyższy poziom od 1982 r.

fot. Vincent Mundy/Bloomberg