Od początku maja na czele PERN, czyli państwowej firmy przesyłającej i magazynującej ropę i paliwa, stoi Mirosław Skowron. Wcześniej członek zarządu chemicznego Ciechu oraz menedżer m.in. w grupie KGHM, Polimex Mostostal, Energa i PGE, pracę w nowym miejscu zaczyna od opracowania strategii.
- Ogłosimy ją prawdopodobnie w czwartym kwartale – zapowiada Mirosław Skowron.
Doradca zbada trendy
W ramach dotychczasowej strategii PERN przeprowadził inwestycje warte 3 mld zł. Teraz ma powstać plan na kilka najbliższych lat wraz z perspektywą rozwoju do 2050 r. Podstawowy cel firmy, jak podkreśla Mirosław Skowron, jest niezmienny - to zapewnienie Polsce bezpieczeństwa naftowego i paliwowego.
Do prac nad strategią PERN zaangażuje zewnętrznych doradców.
- Oczekujemy od nich w szczególności dokładnych informacji na temat europejskich i globalnych trendów na rynkach ropy i gazu oraz logistycznym. Zdajemy też sobie sprawę z długoterminowych prognoz dotyczących konsumpcji ropy i paliw, które są konsekwencją polityki klimatycznej UE – mówi Mirosław Skowron.
Jak inwestować w rury?
Europejska polityka klimatyczna zakłada redukowanie emisji m.in. w transporcie, a to oznacza odchodzenie od paliw tradycyjnych na rzecz prądu, wodoru lub płynnych paliw syntetycznych. Dla PERN to fundamentalne zmiany rynkowe.
- Będziemy m.in. analizować, jak wykorzystywać na większą skalę możliwości zielonych źródeł energii w naszej działalności oraz jak inwestować w infrastrukturę PERN – zapowiada prezes firmy.
W obszarze infrastruktury pojawiła się ostatnio nowa koncepcja inwestycyjna: Polska proponuje przedłużenie sieci rurociągów NATO, czyli zaopatrujących wojska w paliwa, z Niemiec do Polski. Czy byłoby to zadanie dla PERN?
- Decyzje w tej sprawie należą do polskich władz – podkreśla Mirosław Skowron.
Ropa płynie szybciej
Kluczowa dla PERN będzie też optymalizacja zarządzania i procesów.
- Przykładowo, zaczęliśmy wykorzystywać substancję DRA, która zmniejsza opór przy tłoczeniu ropy i obniża energochłonność tego procesu. Dzięki niej dostarczymy klientom nawet o 7 mln ton więcej ropy naftowej rocznie – podkreśla Mirosław Skowron.
Firma uruchomiła ponadto inspekcje infrastruktury.
- Po to, by reagować z wyprzedzeniem, remontować tam, gdzie jest to potrzebne, i utrzymywać wysoką jakość aktywów, które stanowią o bezpieczeństwie Polski – mówi szef PERN.
Energia ma dziś ok. 24-procentowy udział w kosztach firmy. Plan zakłada optymalizację tych kosztów i zwiększanie udziału źródeł odnawialnych.
- Zaczęliśmy już inwestować w instalacje fotowoltaiczne na naszych obiektach i będziemy to kontynuować. Do 2025 r. PERN zainwestuje w ten obszar prawie 130 mln zł. Cel to 10 proc. energii elektrycznej z fotowoltaiki – deklaruje Mirosław Skowron.
Magazyny na celowniku
Obecnie, mimo że rosyjska ropa i paliwa już do Polski nie płyną, braków na rynku nie ma.
- Dostawy ropy do rafinerii niemieckich też przebiegają bez zakłóceń, w ramach możliwości logistycznych całego systemu PERN – zapewnia Mirosław Skowron.
Prognozy na najbliższych kilka lat wskazują jednak na wzrost konsumpcji paliw.
- Naszym zadaniem będzie umożliwienie zwiększenia dostaw. Jesteśmy o to spokojni. We wrześniu oddamy do dyspozycji klientów ćwierć miliona metrów sześciennych nowych pojemności na paliwa w czterech lokalizacjach, m.in. w nadmorskim Dębogórzu – podkreśla Mirosław Skowron.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego prognozuje, że przez najbliższe 3-4 lata krajowy popyt na paliwa płynne będzie rósł, potem zacznie spadać. Apogeum zapotrzebowania przypadnie na lata 2027-28. Zapotrzebowanie w 2030 r., w scenariuszu bazowym, szacuje się na ok. 37 mln m sześc., czyli na poziomie z 2022 r. W scenariuszu optymistycznym jest to zaś 40 mln m sześc.
„Świat, póki co, nie może rozwijać się bez ropy i paliw ropopochodnych, choć zapewne w najbliższych latach będzie się starał ten nośnik energetyczny coraz bardziej eliminować. Przed branżą naftową stają wyzwania związane z transformacją obecnego przemysłu paliwowego na niskoemisyjny, zgodny z nowymi wymogami Zielonego Ładu” – tłumaczą analitycy POPiHN.
Rynek magazynowania ropy jest podzielony między PERN a Orlen mniej więcej po połowie. Rynek magazynowania paliw jest natomiast bardziej rozdrobniony, a udział PERN to ok. 33 proc.
- Będziemy zainteresowani przejmowaniem aktywów w tym obszarze – zapowiada prezes firmy.
Akcje w dobrych rękach
Na początku 2017 r. PERN zainwestował w akcje Orlenu stanowiące 4,9 proc. kapitału.
- Pakiet ten został wniesiony do FIZ zarządzanego przez jedno z TFI – mówi Mirosław Skowron.
Podkreśla, że była to dobra inwestycja, biorąc pod uwagę politykę dywidendową Orlenu.
- PERN powinien się jednak koncentrować na podstawowej działalności, a inwestycjami kapitałowymi niech zajmie się TFI – uważa Mirosław Skowron.