Bezpłatne warsztaty w sześciu miastach, plan przeszkolenia 1200 osób – tak rysuje się nowy program „Projektanci innowacji”, realizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i biuro Google’a w Polsce. Celem jest nauczenie uczestników – głównie studentów - kreatywnego myślenia w procesie projektowania nowych rozwiązań, tzw. design thinking. A w praktyce - „wychowanie” grupy świadomych innowatorów, którzy w przyszłości staliby się narybkiem dla finansowanych przez PFR funduszy venture capital (vc), inwestujących w technologiczne start-upy. Nie jest tajemnicą, że na krajowym rynku uwidacznia się deficyt wartościowych, atrakcyjnych dla sektora vc projektów. A w ostatnich miesiącach sam PFR przelał ok. 1 mld złotych na konta 21 podmiotów inwestycyjnych.
- Chcemy, aby pieniądze, które za ich pośrednictwem będą wpływać na rynek, wspierały ciekawe projekty. Program „Projektanci innowacji” będzie służył wzmacnianiu kompetencji młodych innowatorów. Wcześniej otworzyliśmy już Szkołę Pionierów PFR, uruchomiliśmy Sieć Mentorów PFR, teraz kolej na naukę design thinking – powiedział Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
Zdaniem Jadwigi Emilewicz, obecnej podczas inauguracji programu, Polska jest dziś największym w Europie przysłowiowym „garażem”, w którym budowane są technologie i rozwijane nowe biznesy. A w myśl teorii Richarda Floridy, amerykańskiego naukowca i ekonomisty, najszybciej będą się rozwijać te społeczeństwa, które postawią nie tylko na inżynierię i wąskie, „twarde” specjalizacje, ale również nauczą się niestandardowego podejścia do rozwiązywania problemów i reagowania na rynkowe wyzwania.